Intensywne prace polowe w czasie żniw, wzmożony ruch i obciążenia są testem nie tylko dla ludzi i ich odporności, ale też dla sprzętu. To pierwszy poważny sprawdzian w warunkach bojowych, który może pokazać jego wartość. To też okazja do ujawnienia się plusów, wad i… awarii. Koszty serwisu, części i napraw są wysokie. Nie zawsze jednak rolnik skazany jest na ich ponoszenie, zwłaszcza gdy dysponuje sprzętem nowym, na gwarancji. Skupmy się zatem na tych, którzy mają to szczęście w nieszczęściu: doświadczyli usterki w sprzęcie objętym gwarancją.
Prawa nabywcy a obowiązki gwaranta
Niemal każdy spotkał się z gwarancją, kupując coś nowego, a nawet używanego – artykuły gospodarstwa domowego, elektronikę, samochód, ciągnik, czy maszyny lub wyposażenie obory, albo chlewni. Przy sprzęcie nowym to norma, przy używanym pożądany dodatek.
Gwarancja: czym ona w zasadzie jest? Art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, określającego obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu.
Inaczej, gwarant składa wobec kupującego przyrzeczenie, że spełni określone przez siebie obowiązki, jeżeli w zadeklarowanym okresie sprzęt nawali. Gwarancja jest zatem oświadczeniem gwaranta (producenta, sprzedawcy) udzielonym na piśmie bądź też w reklamie.
Celem gwarancji jest przywrócenie rzeczy do stanu zapewniającego możliwość normalnego korzystania z niej, zgodnego z umową i zapewnieniem gwarancyjnym. Czynności podejmowane przez gwaranta powinny zatem zapewnić realizację tego celu. Ustawa nie precyzuje, jakie obowiązki ciążą na gwarancie, wymienia natomiast je przykładowo: zwrot zapłaconej ceny, wymiana rzeczy, jej naprawa, zapewnieniu innych usług.