Za nami kolejny rok funkcjonowania portalu internetowego NBOR (www.nbor.pl). Projekt Niezależnego Badania Opinii Rolników, zainicjowany w Instytucie Inżynierii Biosystemów UP w Poznaniu, od początku wspierany przez redakcję „top agrar Polska”, ma ułatwić polskim rolnikom podejmowanie decyzji przy kupnie sprzętu rolniczego.
Prosta metoda
W oparciu na prostej i niezmiennej metodyce subiektywne oceny użytkowników składają się na rankingi. Uśrednione oceny dla minimum 30 ciągników tej samej marki dają obiektywne postrzeganie ich walorów. Dlatego pomysłodawcom projektu zależy na pozyskaniu jak największej liczby ankiet.
W trzeciej edycji projektu NBOR użytkownicy oceniali aż 60 szczegółowych cech ciągników, podzielonych na kryteria jakościowe Q (funkcjonalność – 17, niezawodność – 11, ergonomia i BHP – 21 oraz estetyka wykonania – 5) oraz kryteria niejakościowe C (cena zakupu, ceny i dostępność części zamiennych, dostępność serwisu i warunki gwarancji). Każda cecha konkretnego modelu ciągnika oceniana była w 5-stopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niekorzystną, a 5 – bardzo korzystną.
Na niezmienionym poziomie pozostawiono wartości współczynników wagowych cech jakościowych Q, przyznając największą wagę funkcjonalności (42%), następnie niezawodności (39%), ergonomii i BHP (13%), aż po estetykę wykonania (6%). Podobnie jak w latach poprzednich końcowy ranking marek ciągników rolniczych powstał na podstawie wskaźnika Q&C, który uwzględnia zarówno cechy jakościowe Q, jak i niejakościowe C w niezmienionych proporcjach 75% : 25%.