Likwidacja Funduszu Promocji uderzy w branżę drobiarską
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz oraz Ogólnopolski Związek Producentów Drobiu „Poldrób” skierowały pismo do premiera i ministra rolnictwa, w którym apelują o zlikwidowanie Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego, bo stanowi to „zbędne obciążenie dla branży”. Sprzeciwia się temu Krajowa Rada Drobiarstwa.
Jak tłumaczy KRD-IG w piśmie do premiera i ministra Ardanowskiego Fundusz Promocji składa się z 10 różnych branżowych funduszy, wśród nich jeden dotyczy promocji mięsa drobiowego, co stanowi około 12 mln zł, a odprowadzona opłata na fundusz wynosi 1/1000 wartości produktu. W związku z tym, że MRiRW rozpoczęło pracę nad przygotowaniem ustawy o zmianie promocji produktów rolno-spożywczych, a Fundusze Promocji są głównym źródłem finansowania organizacji branżowych, a pieniądze te są wykorzystywane jako 20% wkład własny w uzyskaniu dofinansowania Komisji Europejskiej do promocji produktów rolnych (4 razy więcej organizacje branżowe uzyskują z dofinansowania unijnego), KRD-IG sprzeciwia się likwidacji tego Funduszu.
Jak podkreśla Krajowa Rada Drobiarska to właśnie dzięki niemu udało się osiągnąć wynik, w którym Polska stała się liderem produkcji drobiu w UE i na świecie, zyskując pozycję największego eksportera drobiu w UE.
Oprócz likwidacji FPMD miałaby nie być również prowadzona ocena wartości użytkowej drobiu, która trwa nieprzerwanie od 40 lat. Jak podkreśla KRD–IG jest to bardzo istotne w utrzymaniu jakości i standardu sprzedawanego mięsa drobiowego.