Kwalifikowany materiał siewny – jak kupować i reklamować?
Kwalifikat może dać o 15-20% wyższy plon w porównaniu z materiałem własnym. Co więcej, siejąc go możemy ubiegać się o przyznanie dopłat, a nie musimy płacić żadnych dodatkowych opłat dla hodowcy.
Siew materiału kwalifikowanego może dać plon wyższy w porównaniu z materiałem własnym nawet o 15-20%. Już zwyżka plonu o 5% zrekompensuje zakup nasion. Kwalifikat jest profesjonalnie przygotowany do siewu, więc oszczędzamy czas, który stracilibyśmy na wyczyszczenie i zaprawienie ziarna z własnego zbioru. Siejąc kwalifikat, możemy ubiegać się o przyznanie dopłat, a nie musimy płacić żadnych dodatkowych opłat dla hodowcy.
A jeśli nasiona są wadliwe?
Przed dopuszczeniem do sprzedaży nasiona muszą uzyskać pozytywne świadectwa oceny polowej i laboratoryjnej. Kupując ziarno z urzędową niebieską etykietą, rolnik ma więc gwarancję jakości tego środka produkcji, a jeśli stwierdzi jego wady, może go reklamować. Z reklamacją nie warto zwlekać, bo im później, tym trudniej będzie sprzedawcy skontrolować wadliwy materiał lub stan pola i ustalić, czy zastrzeżenia są słuszne. Zapobieżeniu sytuacji spornych służą procedury reklamacyjne, funkcjonujące u danego sprzedawcy, określające m.in. termin oraz sposób złożenia reklamacji. W momencie zakupu nasion warto o nie zapytać.