Regulamin konkursu dofinansowanego ze środków Funduszu Promocji Mleka
§ 1. Postanowienia ogólne
2. Patronami Konkursu są technicy i inżynierowie zasłużeni w rozwoju techniki i zrównoważonego rozwoju polskiego mleczarstwa. W roku 2020 Patronem Konkursu jest inż. Zygmunt Pankiewicz, wieloletni wiceprezes zarządu Centralnego Związku Spółdzielczości Mleczarskiej.
3. Cel Konkursu:
- promocja stosowanych innowacyjnych rozwiązań przez podmioty branży mleczarskiej w zakresie produkcji, skupu, rozwoju kadr, technologii, potencjału i efektywności w kontekście podnoszenia konkurencyjności branży i jakości produktu finalnego (mleko i jego przetwory) w celu wypracowania pozycji na arenie krajowej i międzynarodowej;
- wzrost wiedzy wśród kadry w zakładach przetwórczych, w szczególności i obszarze najnowszych trendów w przetwórstwie i konsumenckich oraz wśród rolników – producentów mleka w zakresie produkcji mleka i aktualnej sytuacji branży;
- stałe podnoszenie jakości i atrakcyjności produktów mlecznych;
- wzrost spożycia mleka i budowanie dobrego PR wokół mleka i produktów mlecznych;
- upowszechnienie osiągnięć innowacyjnych w zakresie objętym Konkursem.
§ 2. Uczestnicy konkursu, kategorie
- producenci mleka,
- podmioty przetwórstwa mleka,
- firmy zarejestrowane w Polsce pracujące na rzecz mleczarstwa wdrażające innowacje w gospodarstwach mlecznych i podmiotach przetwórstwa mleka,
- organizacje pozarządowe działające w sektorze mleka zwane dalej Wnioskodawcami.
2. Kategorie zgłoszeń:
- gospodarka energią,
- innowacyjne rozwiązania w hodowli bydła mlecznego i produkcji mleka,
- innowacyjne rozwiązania procesowe,
- ochrona środowiska,
- za wieloletnią innowacyjną działalność w sektorze mleczarskim,
- za całokształt działalności w technice i technologii mleczarskiej (nagrody indywidualne na wniosek zarządu Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy).
3. Okres zastosowania innowacji – co najmniej 12 pełnych miesięcy w latach 2017–2019.
§ 3. Warunki uczestnictwa w Konkursie
do dnia 31.03.2020 r.
2. Przesłane załączniki powinny umożliwić ocenę innowacji wg kryteriów § 5. Nadesłane przez uczestników Konkursu materiały nie podlegają zwrotowi.
§ 4. Zasady pracy Kapituły Konkursu
2. Pracą Kapituły Konkursu kieruje przewodniczący Kapituły.
3. Skład Kapituły Konkursu:
4. Eksperci powołani przez przewodniczącego Kapituły Konkursu przeprowadzą ocenę wniosków przesłanych w formie elektronicznej na adres mailowy Organizatora.
5. Kapituła Konkursu na podstawie wyników oceny ekspertów ustali listę nominowanych i wyłoni laureatów do nagrody – statuetki z podobizną patrona konkursu w poszczególnych kategoriach wg § 2 pkt. 2.
6. Przedstawiciele firm nominowanych do nagrody zostaną oficjalnie zaproszeni na uroczystość ogłoszenia wyników z tygodniowym wyprzedzeniem.
§ 5. Kryteria oceny
- stopień innowacyjności przedsięwzięcia – merytoryczna ocena innowacyjności,
- analiza kosztów przedsięwzięcia w stosunku do uzyskanych rezultatów (okres zwrotu nakładów),
- skala inwestycji (wartość inwestycji w stosunku do rocznego obrotu firmy, która zastosowała inwestycję),
- wpływ wdrożonej innowacji na wydajność procesu produkcyjnego,
- działalność badawczo-rozwojowa Wnioskodawcy w Polsce,
- społeczne skutki realizacji innowacji oraz zmniejszenie śladu środowiskowego (emisji gazów cieplarnianych, pyłów, zużycia wody, zrzutu ścieków, hałasu itp.),
- zwiększenie efektywności energetycznej,
- działania marketingowe dotyczące zgłoszonej innowacji a w szczególności promocja spożycia mleka i jego przetworów, budowanie dobrego PR wokół mleka i produktów mlecznych, podniesienie jakości i atrakcyjności oraz zmniejszenie kosztów produkcji artykułów mlecznych,
- upowszechnienie innowacji.