Jednak kanał zmaga się z kolejnym historycznym niedoborem wody, który wpływa na jego przepustowość i efektywność. Susza, która trwa od kilku miesięcy, spowodowała obniżenie poziomu wody w jeziorach zaopatrujących kanał i wprowadzenie ograniczeń dla statków. To z kolei prowadzi do opóźnień i wyższych kosztów transportu, które mogą mieć poważne konsekwencje dla producentów i konsumentów produktów rolnych na całym świecie.
El Niño i zmiany klimatu pogarszają sytuację
Obecnie poziom wody w jeziorze Gatún, które zasila kanał, jest o około 7% niższy niż średnia. Choć spodziewa się poprawy wraz z nadejściem sezonu deszczowego do końca roku, może on pozostać znacznie poniżej średniej, ponieważ El Niño nabiera siły i prognozuje się znaczącą suszę w północnej Ameryce Południowej i Ameryce Środkowej do końca 2023 roku i początku 2024 roku. Czy poziom wody pogorszy się w 2024 roku, gdy nadejdzie pora sucha (grudzień-kwiecień)? Podczas zjawiska El Niño w latach 2014-2016 ograniczenia dla statków nie zostały zniesione do października. Dlatego można oczekiwać, że obecne ograniczenia pozostaną w mocy, dopóki poziom wody w jeziorze Gatún i jeziorze Alajuela nie osiągnie normalnego poziomu.