Jak rozumieć nowe zasady wywozu zwierząt na Wyspy Brtyjskie?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Jak rozumieć nowe zasady wywozu zwierząt na Wyspy Brtyjskie?

12.05.2021

Od tego roku obowiązują nowe zasady związane z wywozem żywych zwierząt z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii. Główny Inspektorat Weterynarii udzielił odpowiedzi na pytania dotyczące nowych zasad z tym związanych.

Posiadam zezwolenie dla przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów i świadectwo dla środka transportu, które zostały wydane przez państwo członkowskie Unii Europejskiej (poza Wielką Brytanią). Czy są one ważne w Wielkiej Brytanii?
  • Nie, wymienione wyżej dokumenty nie będą obowiązywać w Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 roku, natomiast dokumenty te pozostaną ważne w Irlandii Północnej. Przewoźnicy wjeżdżający do Wielkiej Brytanii lub przejeżdżający przez nią koleją, drogą, statkiem lub samolotem (w tym przez Eurotunel) będą musieli uzyskać zezwolenie dla przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów i świadectwa dla środka transportu od odpowiednich organów delegowanych w Wielkiej Brytanii lub Irlandii Północnej. Więcej informacji na temat składania wniosków można uzyskać, kontaktując się z APHA pod adresem e-mail: CITCarlisle@apha.gov.uk lub DAERA – https://www.daera-ni.gov.uk/contact.
Jak uzyskać zezwolenie przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów i świadectwa dla środka transportu, które są ważne do użytku w Wielkiej Brytanii?
  • Przewoźnicy z Unii Europejskiej, którzy chcą przewieźć żywe zwierzęta do Wielkiej Brytanii, muszą złożyć wnioski do odpowiednich organów delegowanych do wydawania licencji dla kierowców/konwojentów i świadectw dla środków transportu oraz do APHA w przypadku zezwolenia dla przewoźnika. Aby ubiegać się o zezwolenie dla przewoźnika, podmiot musi mieć przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii. Więcej informacji na temat składania wnios­ków można uzyskać pod adresem e-mail: CITCarlisle@apha.gov.uk.
 Co oznacza „przedstawicielstwo” w Wielkiej Brytanii?
  • Aby uzyskać zezwolenie dla przewoźnika wydane w Wielkiej Brytanii, wnioskodawcy muszą mieć siedzibę (np. mieszkać) lub być reprezentowani w Wielkiej Brytanii. Aby to potwierdzić, należy podać APHA swój adres w Wielkiej Brytanii i pełne dane kontaktowe. Jeżeli osoba lub firma zapewnia reprezentację w twoim imieniu, będziesz musiał podać APHA imię i nazwisko osoby lub firmy, pełny adres w Wielkiej Brytanii i pełne dane kontaktowe. Reprezentacja w Wielkiej Brytanii może mieć jedną z następujących form: agent w Wielkiej Brytanii (GB agent), przewoźnik w Wielkiej Brytanii (GB transporter), biznes w Wielkiej Brytanii (GB business), GB individual.
Czy muszę uzyskać licencję dla kierowców/konwojentów w Wielkiej Brytanii, czy licencja wydana przez państwo członkowskie Unii Europejskiej będzie uznana jako dowód, że posiadam kwalifikacje?
  • Licencje dla kierowców/konwojentów wydane w Unii Europejskiej nie są ważne w Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 roku. Dlatego należy przejść szkolenie i ocenę w Wielkiej Brytanii, aby uzyskać nową licencję od odpowiedniego organu delegowanego w GB.
Czy Wielka Brytania uzna irlandzkie licencje dla kierowców/konwojentów w ramach umowy o wspólnym obszarze podróży?
  • Umowa o wspólnej podróży nakłada na Wielką Brytanię i Irlandię zobowiązanie do zapewnienia swoim obywatelom prawa do osiedlania się i pracy na obu terytoriach. Wielka Brytania wprowadziła postanowienie o uznaniu szkolenia przeprowadzonego w Irlandii za równoważne ze szkoleniem w Wielkiej Brytanii w celu przyznania kierowcy i osobie towarzyszącej certyfikatów kompetencji. Aby ubiegać się o licencję dla kierowców/konwojentów w Wielkiej Brytanii, musisz dostarczyć kopię swojej ważnej licencji dla kierowców/konwojentów wydanej w Irlandii, kopię przeprowadzonego szkolenia i oceny, która wskaże gatunek zwierząt, które pozwolono ci przewozić, oraz jakiego rodzaju podróże możesz odbywać. Formularz zgłoszeniowy na: CITCarlisle@apha.gov.uk.
Czy muszę zabrać swój pojazd do Wielkiej Brytanii w celu uzyskania świadectwa dla środka transportu?
  • Świadectwa dla środka transportu wydane przez państwo członkowskie nie są ważne w Wielkiej Brytanii po 31 grudnia 2020 roku. Dlatego trzeba przywieźć swój pojazd do Wielkiej Brytanii w celu kontroli przez odpowiednią delegowaną instytucję. Więcej informacji na temat składania wniosków pod adresem: CITCarlisle@apha.gov.uk.
Czy mogę posiadać zarówno brytyjską, jak i unijną wersję zezwolenia dla przewoźnika, licencji dla kierowców/konwojentów i świadectwa dla środków transportu? 
  • Po 31 grudnia 2020 roku możliwe będzie przechowywanie obu wersji dokumentacji, ponieważ Wielka Brytania nie będzie już traktowana jako państwo członkowskie Unii Europejskiej.
 Czy do przemieszczania się z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii potrzebuję dziennika podróży? 
  • Jeśli przewozisz bydło, owce, świnie, kozy i niezarejestrowane koniowate w podróży trwającej ponad 8 godzin z Unii Europejskiej lub kraju trzeciego do Wielkiej Brytanii w związku z działalnością gospodarczą, będziesz potrzebować dziennika podróży. Obejmuje to przejazdy koleją, drogą morską, lotniczą lub drogową (w tym Eurotunel).
Czy do transportu samolotem jest wymagany dziennik podróży? 
  • Jeżeli całkowity czas podróży od miejsca wyjazdu w Unii Europejskiej lub kraju trzeciego do Wielkiej Brytanii przekracza 8 godzin, wymagany jest dziennik podróży zatwierdzony przez APHA.
Czy dzienniki podróży zatwierdzone przez właściwe władze państw członkowskich są akceptowane w Wielkiej Brytanii? Gdzie mam złożyć wniosek o zezwolenie na dziennik podróży?
  • Nie. Dzienniki podróży zatwierdzone przez właściwe władze państw członkowskich nie są akceptowane w Wielkiej Brytanii. Osobny dziennik podróży zatwierdzony przez właściwe władze w Wielkiej Brytanii będzie potrzebny do podróży w Wielkiej Brytanii. Dzienniki podróży zatwierdzone przez właściwe władze Wielkiej Brytanii i państw członkowskich będą wymagane podczas całej podróży. Jeśli twoja podróż rozpoczyna się w Unii Europejskiej i kończy w Wielkiej Brytanii, musisz uzyskać zgodę na swój dziennik podróży w państwie członkowskim pochodzenia przesyłki oraz od Agencji ds. Zdrowia Zwierząt i Roślin (APHA), aby odbyć całą podróż.
Z jakim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem podróży muszę złożyć wniosek do APHA o dziennik podróży?
  • Dzienniki podróży należy złożyć na co najmniej 2 dni robocze przed podróżą.
Gdzie mogę zwrócić mój dziennik podróży po zakończeniu podróży?
  • Wszystkie dzienniki podróży należy zwrócić do odpowiedniego organu zatwierdzającego w ciągu 30 dni od odbycia podróży. Dzienniki podróży zatwierdzone przez władze Wielkiej Brytanii należy zwrócić do APHA, dzienniki zatwierdzone przez władze Północnej Irlandii należy zwrócić do DAERA, a dzienniki podróży zatwierdzone przez władze państw członkowskich należy zwrócić właściwemu organowi w państwie Unii Europejskiej, które wyraziło zgodę na odbycie podróży.
Mam zarejestrowanego konia w jednym z państw członkowskich. Jakie zmiany wystąpiły od stycznia bieżącego roku?
  • Nowe wymagania importowe mają zastosowanie do żywych zwierząt, w tym koniowatych. Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą posiadać zezwolenie dla przewoźnika, licencję dla kierowców/konwojentów oraz ważne świadectwo dla środka transportu wydanego przez władze Wielkiej Brytanii. Wnioski o dzienniki podróży dla niezarejestrowanych koni podróżujących dłużej niż 8 godzin należy składać do APHA w przypadku każdej podróży kończącej się w Wielkiej Brytanii lub tranzytu przez nią, przed podróżą. Zezwolenia dla przewoźnika, licencje dla kierowców/konwojentów, świadectwa dla środków transportu i dzienniki podróży wydane przez państwo członkowskie Unii Europejskiej nie są już ważne do użytku w Wielkiej Brytanii.


Opracowanie: Dominika Stancelewska
Zdjęcie: Pixabay
CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W www.tygodnik-rolniczy.pl
r e k l a m a

Kto zarobił na wzroście cen nawozów i gdzie trafia ukraińskie zboże? NIK to sprawdzi

23.10.2022

Na podstawie wniosku KRIR - Najwyższa Izba Kontroli będzie kontrolować polski rynek rolny. NIK ma sprawdzić czy wysokie ceny nawozów mają swoje odzwierciedlenie w kosztach produkcji, czy ktoś zarobił na rolnikach oraz co się dzieje ze zbożem i rzepakiem z Ukrainy, który trafia do Polski.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli uwzględnił wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych i zajmie się dwoma tematami, które w ostatnim czasie mają ogromny wpływ na rynki rolne w Polsce: wysokie ceny nawozów oraz to jak ceny ziarna importowanego z Ukrainy wpływają na ceny zbóż w Polsce. 

Import zboża z Ukrainy wpływa na ceny zboża w Polsce - w jaki sposób?

Wiktor Szmulewicz, prezes samorządu rolniczego w swoim piśmie do szefa NIK zwraca uwagę na spadek cen zbóż w Polsce w ostatnim czasie, co znacznie pogarsza sytuację polskich rolników, ponieważ w tym roku znacznie wzrosły im koszty produkcji zbóż. Izby rolnicze chcą, aby kontrolerzy NIK sprawdzili w jakim stopniu wpływ na to miało otwarcie polskiej i unijnej granicy na ziarno z Ukrainy. 

– Rozumiemy trudną sytuację rolników ukraińskich, ale pomoc dla tych producentów nie może odbywać się kosztem polskich rolników, którzy z powodu niskich cen i braku możliwości sprzedaży zapasów mogą być zagrożeni upadkiem gospodarstw, tym bardziej, że wkrótce będą żniwa – napisał Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.

Obawom szefa samorządu rolniczego wtórują także przedstawiciele Lubelskiej Izby Rolniczej. W ich opinii, to głównie rolnicy z Lubelszczyzny i Podkarpacia w największym stopniu ponoszą konsekwencję napływu zbóż, kukurydzy i rzepaku z Ukrainy. Z tego powodu zarząd LIR chciałby dowiedzieć się jaka jest rzeczywista skala importu ziarna z Ukrainy i ile tego zboża zostaje w Polsce. Lubelscy rolnicy chcą także poznać listę podmiotów gospodarczych importujących te surowce na terytorium Polski. Według przedstawiciele LIR pozwoli, to lepiej zarządzać tym ryzykiem oraz podjąć odpowiednie kroki w przyszłości.

Przedstawiciele Krajowej Rady Izb rolniczych poprosili Mariana Banasia, prezesa NIK, aby ta instytucja zbadała:

  • czy zboże importowane z Ukrainy jest w Polsce tylko tranzytem i trafia ostatecznie do kolejnych państw czy część z tego ziarna zostaje w polskich magazynach? 
  • które zboże w polskich portach jest ładowane w pierwszej kolejności: ukraińskie czy polskie, a jeżeli to ziarno zza wschodniej granicy ma priorytet, to czy przez to polskie zboże nie może być eksportowane ze względu na ograniczone możliwości przeładunkowe?
  • czy ziarno ukraińskie spełnia polskie i unijne wymogi fitosanitarne?
CZYTAJ ARTYKUŁ
r e k l a m a

Czy działka nabyta po ślubie wlicza się do wspólnoty majątkowej małżeńskiej?

21.10.2022

Chciałabym zakupić działkę do majątku odrębnego, a potem przekazać ją synowi z pierwszego małżeństwa. Czy jest to możliwe, skoro mam wspólność majątkową małżeńską od ponad 20 lat? Jakie składniki wchodzą w skład majątku odrębnego małżonków?

Czym jest małżeńska wspólność majątkowa?

Artykuł 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określa, że z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Majątek osobisty każdego z małżonków - czyli jaki?

Z kolei według art. 33 k.r.o., do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in.: przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę (chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił). Należą do niego też te służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków. Majątkiem osobistym są również prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie, oraz przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków. Do majątku osobistego wlicza się ponadto przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Istotne jest źródło finansowania

W skład majątku odrębnego wchodzą także przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przykładowo, gdyby przed wstąpieniem w związek małżeński była Pani właścicielką lokalu, a potem go sprzedała i z tych pieniędzy zakupiła działkę budowlaną, wtedy należy podać te informacje w akcie notarialnym, że pieniądze na zakup działki pochodzą ze sprzedaży lokalu, który był własnością osobistą.

Reasumując: to, czy może Pani nabyć działkę budowlaną do majątku osobistego, zależy głównie od źródła jej finansowania.

dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. M. Czubak

CZYTAJ ARTYKUŁ

Poddzierżawy - dla kogo? Ilu rolników korzysta?

20.10.2022

Od 2017 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poddzierżawił jedynie 5 tys. ha gruntów W jakich sytuacjach rolnik może liczyć na zgodę KOWR na poddzierżawienie gruntów od dzierżawcy?

Poddzierżawianie gruntów wzbudza w ostatnim czasie wiele emocji. O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiła resort rolnictwa opozycja. - Od początku września biura poselskie są wręcz zasypywane informacjami i pytaniami od małopolskich (ale nie tylko) rolników odnośnie do bulwersującej sprawy poddzierżawy 141 ha gruntów rolnych we wsi Kępie pod Miechowem w Małopolsce przez rodzinę (brata) Norberta Kaczmarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oburzenie rolników wzbudza zarówno opisany przez portal WP.pl tryb przystąpienia do umowy poddzierżawy członków rodziny wiceministra, jej podpisanie (zatwierdzenie wniosku przez samego ówczesnego dyrektora generalnego KOWR), wysokość czynszu dzierżawnego poddzierżawy, a w szczególności fakt, że powierzchnia całkowita poddzierżawionych nieruchomości dla jednego użytkownika (rolnikowi niespokrewnionemu z dotychczasowym dzierżawcą, prowadzącemu gospodarstwo na odległość, spoza danej gminy/gmin graniczących – nieposiadającemu gruntów rolnych w gminie, gdzie znajduje się nieruchomość, lub w gminie sąsiedniej, o powierzchni powyżej 100 ha) to aż 141 ha – napisała w interpelacji Dorota Niedziela oraz Kazimierz Plocke z Platformy Obywatelskiej, którzy zadali szereg pytań dotyczących praktyki związanej z poddzierżawianiem gruntów.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Czy świnie z Brandenburgii wjadą do Polski?

Władze Brandenburgii apelują o umożliwienie sprzedaży tuczników do polskich rzeźni. Aktualne przepisy unijne zakazują takiego handlu.

czytaj więcej

Rolnik z warmińsko-mazurskiego zamienił świnie na opasy i ... kierownicę tira

Jeszcze kilka lat temu wiodącym kierunkiem produkcji w gospodarstwie Piotra Ługiewicza była trzoda chlewna. Dodatkowo, na niewielką skalę, utrzymywano opasy, ciągle zwiększając pogłowie buhajków, co miało zapewnić zasiedlenie nowej bukaciarni oddanej do użytku dziesięć lat temu.

czytaj więcej
Rynek świń

Świnie: ceny w Europie stabilne

Stawka za tuczniki w Niemczech stanęła. Jak wyglądają ceny u naszych zachodnich sąsiadów na tle innych krajów Unii Europejskiej? Sprawdźcie zestawienie.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)