Jak poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa na wyższy eksportu miały wpływ przede wszystkim bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej w pierwszym kwartale 2020 r. oraz rosnący eksport od czerwca do października 2020 r.
- Do wzrostu eksportu w znacznym stopniu przyczyniła się, mająca miejsce w pierwszym kwartale 2020 r., deprecjacja waluty krajowej względem euro i dolara amerykańskiego oraz utrzymujący się w okresie od kwietnia do października 2020 r. korzystny dla eksporterów kurs złotego. Miało to pozytywny wpływ na konkurencyjność cenową eksportowanych artykułów rolno-spożywczych na rynek międzynarodowy – czytamy w analizie KOWR.
Polska żywność: kto i co kupuje?
W okresie dziesięciu miesięcy 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, nasze produkty rolno-spożywcze były eksportowane przede wszystkim na rynek unijny. Dostawy do krajów UE wygenerowały 22,7 mld euro, co stanowiło 80 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Głównym partnerem handlowym Polski pozostawały Niemcy. Eksport do tego kraju wyniósł 7,1 mld euro i był o 0,7 mld euro (o 11 proc.) większy niż w analogicznym okresie 2019 r.
Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Wielka Brytania (2,5 mld euro), Niderlandy (1,6 mld euro), Francja i Włochy (po około 1,5 mld euro) oraz Czechy (1,2 mld euro).
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń–październik 2020 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 5,6 mld euro wobec 4,8 mld euro rok wcześniej (wzrost o 16 proc.).