Czy rolnik musi zapłacić podatek od ziemi podarowanej przez wujka?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Czy rolnik musi zapłacić podatek od ziemi podarowanej przez wujka?

05.03.2021

Rodzice mają zamiar przekazać mi w darowiźnie 3 ha gruntów rolnych. Poza tym brat taty chce przejść na emeryturę i darować mi gospodarstwo rolne z domem. Czy będę musiał płacić w tych przypadkach podatek? Jakie są zasady zwolnienia z tej daniny?

Czy darowizna od rodziców zwolniona jest z podatku?

Jeżeli chodzi o grunty rolne otrzymane w darowiźnie od rodziców, to taka czynność jest zwolniona z podatku od spadków na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Według tego aktu prawnego nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę jest zwolnione z podatku pod warunkiem zgłoszenia tego faktu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku.

W momencie spisywania aktu notarialnego notariusz zaznacza, że dana osoba jest zwolniona z podatku na podstawie art. 4a, a następnie przesyła ten akt do urzędu skarbowego.

Czy darowizna od wuja zwolniona jest z podatku?

Jeżeli chodzi o darowiznę od srtyja (rodzeństwo rodziców), to należy on do II grupy podatkowej. Od takiego nabycia płaci się podatek w wysokości 7%, jeśli wartość darowizny wynosi do 10 278 zł, jeśli jest większa i nie wyższa od 20 556 zł – podatek wynosi 719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10 278 zł. Gdy wartość darowizny od wuja przekroczy 20 556 zł, podatek wyniesie 1644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20 556 zł.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W www.tygodnik-rolniczy.pl
r e k l a m a

Brak nadzoru nad wypłacaniem zaliczek

25.05.2022

Członkowie samorządu rolniczego chcieliby, żeby rolnicy mieli możliwość otrzymania zaliczki dopłat bezpośrednich, jak i płatności PROW, zanim skończy się kontrola. Zgodnie z opinią KRIR, aktualne regulacje powodują wzrost negatywnych emocji u rolników, jak i sprawiają, że czują się oni traktowani w sposób niesprawiedliwy. Komisja Europejska odpowiedzialna jest za podjęcie decyzji ostatecznej.

Do Wicepremiera i zarazem ministra rolnictwa- Henryka Kowalczyka- wystąpił Zarząd KRIR z wnioskiem, żeby wypłata zaliczek z tytułu dopłat bezpośrednich oraz płatności PROW, które przysługują rolnikom, nie pozostawała zależna od faktu przeprowadzania kontroli u wyznaczonych rolników. - Obowiązujące zasady wypłacania zaliczek tylko tym rolnikom, którzy nie podlegali w danym roku kontrolom budzi niezadowolenie rolników i poczucie niesprawiedliwego traktowania przez organy władzy państwowej. Zdaniem samorządu rolniczego zaliczki powinny być wypłacane wszystkim rolnikom, a po zakończeniu kontroli i wydaniu decyzji należałoby wykonać końcowe rozliczenie  -  dowiadujemy się z treści informacji Krajowej Rady Izb Rolniczych.

Co postanowiono?

Interesujące jest to, że samorząd rolniczy w październiku ubiegłego roku wystąpił z analogicznie brzmiącym wnioskiem. Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną wtedy przed resort rolnictwa, płatności bezpośrednie i obszarowe PROW kwalifikuje się jako rodzaje wsparcia, które wykorzystuje się zgodnie z prawem unijnym. W treści tych regulacji wskazano też zasady wypłaty tej pomocy jak i również górną granicę zaliczek. - Zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 płatności nie dokonuje się przed zakończeniem weryfikacji warunków kwalifikowalności dokonywanej przez państwa członkowskie, tj. przed kontrolami administracyjnymi uzupełnionymi kontrolami na miejscu. W drodze odstępstwa zaliczki na wsparcie przyznane w ramach rozwoju obszarów wiejskich mogą być wypłacane po zakończeniu kontroli administracyjnych –odpowiada MRiRW.

CZYTAJ ARTYKUŁ
r e k l a m a

Ustawa odorowa- czy faktycznie powstanie?

24.05.2022

Jest to wiadomość, z której rolnicy z pewnością nie będą zadowoleni. Zgodnie ze stanowiskiem rządu, nadal trwają prace nad ustawą odorową, która wzbudza wiele sprzecznych uczuć. Zgodnie z planem, nowe regulacje, które w przeszłości były już powodem gigantycznych protestów na obszarach wiejskich, mają wejść w życie 1 stycznia 2023 r.

Posłowie opozycji podnieśli zasadne pytanie dotyczące potocznie nazywanej ustawy odorowej. Przypomnieli, iż opracowywanie projektu miało miejsce podczas odbywania się poprzedniej kadencji Sejmu. Prace dotyczące projektu zostały powtórnie uruchomione w zeszłym roku, ustawę zaś umieszczono w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zgodnie z harmonogramem, powinna wejść w życie 1 czerwca 2022 roku -Według informacji przekazanej przez ministerstwo aktualnie trwają ponowne uzgodnienia międzyresortowe. Po zakończeniu procesu uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a następnie Radę Ministrów – podniosła w treści interpelacji Joanna Mucha, posłanka Platformy Obywatelskiej, która zadała pytanie o wyznaczony termin wejścia w życie ustawy, jak i wydźwięk uwag, które zostały zgłoszone przez ministerstwa rolnictwa.

Brak sprecyzowanej daty

W treści komunikatu będącego odpowiedzią ministerstwo środowiska i klimatu zasygnalizowało, że prawdą jest fakt, że prace nad treścią ustawy mają miejsce, jednakże nie skonkretyzowano, kiedy zostaną ukończone.  - Finalizujemy etap II uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej. Aktualnie został ustalony termin wejścia w życie ustawy na dzień 1 stycznia 2023 r. Niemniej jednak informuję, że termin wprowadzania ww. regulacji zostanie zweryfikowany po zakończeniu uzgodnień z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przed przekazaniem projektu ustawy do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów, tak aby zapewnić odpowiedni okres vacatio legis – czytamy w wypowiedzi Pani wiceminister Małgorzaty Golińskiej.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Co będzie z waloryzacją emerytur?

19.05.2022

Obecnie odbywają się prace nad nowymi zasadami, które dotyczą waloryzacji emerytur rolniczych. Duża grupa zarówno organizacji rolniczych jak i parlamentarzystów nalega na to, aby rząd podjął działania w tym kierunku. Zdaniem tych grup, aktualnie obowiązujące regulacje nie są sprawiedliwe. 

Teresa Hałas - przewodnicząca NSZZ RI „Solidarność” w piśmie skierowanym do Wicepremiera, Ministra Rolnictwa Henryka Kowalczyka piszę, że w przeciągu ostatnich tygodni coraz większa liczba rolników podaje do wiadomości w swoich wnioskach przekazywanych Związkowi, że po waloryzacji, której wskaźnik w bieżącym roku ustalono na 7%, rolnicy w ostatecznym rozrachunku nie otrzymują emerytur wyższych o 7%. Zdaniem rolników,  jest to efekt błędnych kalkulacji ze strony KRUS.

Twarde prawo, ale prawo

Okazuje się jednak, że nic bardziej mylnego, bo w myśl aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, w przypadku emerytur rolniczych waloryzacji podlega kwota emerytury podstawowej (od której za sprawą indywidualnych współczynników wylicza się rzeczywistą emeryturę brutto),a nie kwota brutto dotychczasowej emerytury, jak ma to miejsce w przypadku emerytur w ZUS. - Obecnie w systemie powszechnym waloryzacja emerytury polega na podwyższeniu otrzymywanej przez emeryta emerytury brutto o określony wskaźnik waloryzacji, natomiast w systemie ubezpieczenia rolniczego KRUS waloryzacja odbywa się w bardziej skomplikowany sposób. Wyliczenie kwoty brutto emerytury zwaloryzowanej odbywa się poprzez przemnożenie podstawowej emerytury rolniczej poprzez wskaźnik waloryzacji, a następnie poprzez wskaźniki wymiaru świadczenia odpowiednie dla części składkowej i uzupełniającej. Części te są natomiast ustalane odrębnie dla każdego świadczeniobiorcy w oparciu o okresy podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu. W związku z tym faktycznie w przypadku emerytury rolniczej waloryzowana jest jedynie kwota emerytury podstawowej, a nie kwota brutto fizycznie otrzymywanej emerytury przez rolnika. W praktyce oznacza to, że finalny wzrost kwoty emerytury brutto znaczącej liczby przypadków jest niższy niż tegoroczny wskaźnik waloryzacji czyli 7%, co stale podnoszą rolnicy w przedkładanych nam wnioskach – zaakcentowała w treści pisma Teresa Hałas-Przewodnicząca Związku.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Przeczytaj także

Sprzedaż bezpośrednia produktów zwierzęcych. Kiedy bez rejestracji i bez podatku?

Chciałbym zająć się sprzedażą bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego. Jakie są zasady jej wykonywania bez konieczności rejestracji działalności gospodarczej i płacenia podatków?

czytaj więcej

Rolnicy nie kupią państwowej ziemi rolnej. Zakaz sprzedaży ziemi wydłużony

Wkrótce miał przestać obowiązywać zakaz sprzedaży państwowej ziemi rolnej. Teraz okazało się, że rząd chce zakaz sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa wydłużyć na kolejne lata. Do kiedy rolnicy nie kupią ziemi z KOWR?

czytaj więcej

Czy rolnik musi zapłacić podatek VAT od sprzedanej ziemi?

Jestem właścicielem kilku hektarów gruntów rolnych. W związku z tym, że w planie zagospodarowania przestrzennego część gruntów może być wykorzystywana na cele inne niż rolne, zamierzam sprzedać dwie działki, a w przyszłości kolejne. Czy w takiej sytuacji będę zobowiązany do uiszczenia podatku VAT?

czytaj więcej
r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)