Koła vs gąsienice
O wadach i zaletach gąsienicowych układów jezdnych napisano już wiele. Cechują je mniejsze ugniatanie gleby i mniejszy poślizg w ciężkich pracach polowych, ale są niewątpliwie droższe od kół. Studenci z Koła Naukowego Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pod przewodnictwem dra Mirosława Czechlowskiego postanowili sprawdzić, jakie są różnice między kołowym a gąsienicowym układem jezdnym podczas prac polowych.
Axion 960 vs Axion 960 TerraTrac
W teście wykorzystano dwa ciągniki Claas Axion 960 – pierwszy z tradycyjnym kołowym układem jezdnym, a drugi z układem gąsienicowym TerraTrac na tylnej osi. TerraTrac jest znany z kombajnów Lexion marki Claas. Obydwa ciągniki dysponowały mocą maksymalną 445 KM i pracowały na polu przygotowanym pod siew wiosenny.
Ugniatanie gleby
W przypadku osi przednich obu testowanych ciągników naciski były porównywalne i wynosiły średnio: 1,76 bara dla ciągnika z gąsienicami na tylnej osi i z balastem przednim 900 kg oraz 1,8 bar dla ciągnika kołowego z balastem przednim 2,6 t, a po zdjęciu balastu 1,65 bar. Natomiast duża różnica w nacisku tylnej osi była pomiędzy ciągnikiem z układem gąsienicowym, a ciągnikiem w wersji kołowej. Badania wykazały, że gąsienice powodują o 63% mniejszy nacisk od wersji kołowej. Gdzie należy szukać przyczyny? Bez wątpienia jest to spowodowane większą powierzchnią styku układu jezdnego z glebą.