ASF: czy specustawa zadziała?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

ASF: czy specustawa zadziała?

18.12.2019

Procedowany projekt specustawy realizuje szereg postulatów zgłaszanych przez rolników i organizacje rolnicze od ponad 6 lat w celu skutecznej walki z ASF. Mamy już pierwsze komentarze odnośnie do tego projektu. 

Jako jedna z pierwszych zgłosiła swoje uwagi do projektu Wielkopolska Izba Rolnicza. Przedstawiamy pełne brzmienie  pisma kierowanego do Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz do Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska  (których obrady dziś odbyły się w Sejmie) podpisanego przez prezesa Piotra Walkowskiego.



W związku z ukazaniem się w dniu wczorajszym projektu poselskiego ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz szybkim trybem procedowania  tej ustawy, Wielkopolska Izba Rolnicza wnosi następujące uwagi przygotowane w trybie doraźnym. 

 

Procedowany projekt realizuje szereg naszych postulatów zgłaszanych od ponad 6 lat w celu skutecznej walki z ASF. W szczególności dotyczy to usprawniania i zwiększenia skuteczności działań zmierzających do redukcji populacji dzików a także wdrożenie zasad bioasekuracji nie tylko dla rolników ale również myśliwych i służb zabezpieczających polowania sanitarne. W celu wzmocnienia oddziaływania procedowanej specustawy należy naszym zdaniem zaproponowane przepisy doprecyzować oraz uzupełnić dodatkowo o następujące kwestie:

 

  •    W zakresie o przestrzeganiu bioasekuracji przez pracowników lasów państwowych i związanych z nimi firm np. zakłady usług leśnych i inne podmioty wykonujące prace na terenie lasów
  •       Przepisy o przestrzeganiu bioasekuracji przez służby samorządowe np. straże gminne czy miejskie
  •       Przepisy wzmacniające państwowe służby weterynaryjne – szczególnie na obszarach zagrożonych przez ASF a mających duże znaczenie dla produkcji trzody chlewnej. Wnosimy o zwiększenie obsady powiatowych inspekcji weterynaryjnych oraz ich wyposażenia w tych regionach.
  •          Przepisy o zabezpieczeniu wystarczającej liczby chłodni do przechowywania dzików
  •          Przepisy o zabezpieczeniu materiałów do budowy ogrodzeń.
  •          Przepisy umożliwiające używanie tłumików na terenie całej Polski. 
  •         Przepisy nakazujące wojewodom włączenie przedstawicieli rolników (np. izb rolniczych) do składów wojewódzkich sztabów kryzysowych w zakresie zwalczania ASF
  •       W zakresie prawa budowlanego wprowadzenie przepisów upraszczających budowę płotu powyżej 2 m i innych budowli czy też urządzeń wspomagających dostosowanie gospodarstwa do wymagań bioasekuracji a nie tylko niecki.
  •       Wprowadzenie wymogu zasięgniecie opinii właściwej terytorialnie IR do określenia  szczegółowych zasad , trybu i kryteriów oceny dzierżawców obwodów łowieckich. Przypominamy, że 70% obwodów łowieckich stanowią pola uprawne.
  •       Precyzyjne określenie czasu opiniowania powoływania i odwoływania Łowczego przez Naczelną Radę Łowicką do np. 14 dni. 
  •       Wprowadzenie surowych kary za wszelkie utrudnianie lub uniemożliwianie polowania łącznie z koniecznością zwrotu dla kół łowieckich kosztów organizacji polowania.
  •       Zapis dotyczący wydania  rozporządzenia lekarza weterynarii  odnośnie zamykania przejść dla zwierząt, należy uzupełnić o zapis o karach za ich umyślne niszczenie czy też otwieranie. 
  •       Konieczne jest wprowadzenie zapisów zobowiązujących zarządców parkingów znajdujących się przy drogach (krajowych, powiatowych, gminnych) do umieszczania koszy na śmieci, które uniemożliwią dzikiej zwierzynie ich otwarcie i rozniesienie resztek oraz śmieci będących potencjalnym zagrożeniem wirusem ASF.
  •      W przypadku odłowu, odstrzału, poszukiwania padłych zwierząt czy też transportu zwierząt lub też ich zwłok na gruntach prywatnych – konieczne jest w przypadku dokonania uszkodzeń upraw  lub płodów rolnych, przyznanie rekompensaty z tego tytułu.
  •      W ustawie należy jasno sprecyzować działania, procedury w przypadku wypowiedzenia umowy dzierżawy obwodu łowieckiego w czasie trwania tej umowy. Kto przejmuje odpowiedzialność na tym terenie w zakresie gospodarki łowieckiej, bioasekuracji, odszkodowań, aż do czasu wyłonienia kolejnego dzierżawcy.
  •       Brak jest uregulowań dotyczących walki z ASF na terenach wyłączonych z obwodów łowieckich oraz na terenach  na których zostały złożone oświadczenia o zakazie wykonywania polowania na wskazanych nieruchomościach,
  •       Konieczne jest wprowadzenie zapisów regulujących odłów zwierząt w miastach. Niedopuszczalne jest odławianie dzików w miastach i wypuszczanie w innym terenie. Konieczne jest uśmiercanie i utylizacja odłowionych dzików w miastach.
  •       Nieprecyzyjna jest próba wprowadzenia tą ustawą zmian do Prawa 
    łowieckiego, które mają się nijak do zwalczania ASF. Mamy tu na myśli 
    przepisy odnoszące się do zachowań, które mogą być traktowane przez 
    myśliwych za utrudnianie polowania (projektowany art. 42aa pkt 16). Przepis jest 
    bardzo ogólnikowy, nie wyjaśnia na czym miałoby polegać "celowe 
    utrudnianie lub uniemożliwianie" (czy spacer po lesie już będzie tak 
    kwalifikowany?). Brak precyzji ustawodawcy w tej mierze może doprowadzić 
    do sytuacji, w której przepis ten będzie martwy, albowiem potencjalni 
    utrudniający będą odmawiać przyjęcia mandatów, w sądzie zaś będzie 
    niezwykle trudno wykazać, że ktoś celowo utrudniał lub uniemożliwił 
    polowanie.
  •  

 

Chcemy jeszcze raz podkreślić, że nasza opinia powstała w trybie pilnym, i że będzie ona pomocna w procedowaniu tej ważnej i potrzebnej ustawy. Jednocześnie załączamy stanowisko Wielkopolskiej Izby Rolniczej w sprawie zwalczania ASF podjęte w dniu 2.12.2019 roku podczas II Walnego Zgromadzenia WIR VI kadencji. Jesteśmy gotowi brać udział w pracach nad tą ustawą i pracować nad jej ostatecznym kształtem.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W www.topagrar.pl
r e k l a m a

Kto zarobił na wzroście cen nawozów i gdzie trafia ukraińskie zboże? NIK to sprawdzi

23.10.2022

Na podstawie wniosku KRIR - Najwyższa Izba Kontroli będzie kontrolować polski rynek rolny. NIK ma sprawdzić czy wysokie ceny nawozów mają swoje odzwierciedlenie w kosztach produkcji, czy ktoś zarobił na rolnikach oraz co się dzieje ze zbożem i rzepakiem z Ukrainy, który trafia do Polski.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli uwzględnił wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych i zajmie się dwoma tematami, które w ostatnim czasie mają ogromny wpływ na rynki rolne w Polsce: wysokie ceny nawozów oraz to jak ceny ziarna importowanego z Ukrainy wpływają na ceny zbóż w Polsce. 

Import zboża z Ukrainy wpływa na ceny zboża w Polsce - w jaki sposób?

Wiktor Szmulewicz, prezes samorządu rolniczego w swoim piśmie do szefa NIK zwraca uwagę na spadek cen zbóż w Polsce w ostatnim czasie, co znacznie pogarsza sytuację polskich rolników, ponieważ w tym roku znacznie wzrosły im koszty produkcji zbóż. Izby rolnicze chcą, aby kontrolerzy NIK sprawdzili w jakim stopniu wpływ na to miało otwarcie polskiej i unijnej granicy na ziarno z Ukrainy. 

– Rozumiemy trudną sytuację rolników ukraińskich, ale pomoc dla tych producentów nie może odbywać się kosztem polskich rolników, którzy z powodu niskich cen i braku możliwości sprzedaży zapasów mogą być zagrożeni upadkiem gospodarstw, tym bardziej, że wkrótce będą żniwa – napisał Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.

Obawom szefa samorządu rolniczego wtórują także przedstawiciele Lubelskiej Izby Rolniczej. W ich opinii, to głównie rolnicy z Lubelszczyzny i Podkarpacia w największym stopniu ponoszą konsekwencję napływu zbóż, kukurydzy i rzepaku z Ukrainy. Z tego powodu zarząd LIR chciałby dowiedzieć się jaka jest rzeczywista skala importu ziarna z Ukrainy i ile tego zboża zostaje w Polsce. Lubelscy rolnicy chcą także poznać listę podmiotów gospodarczych importujących te surowce na terytorium Polski. Według przedstawiciele LIR pozwoli, to lepiej zarządzać tym ryzykiem oraz podjąć odpowiednie kroki w przyszłości.

Przedstawiciele Krajowej Rady Izb rolniczych poprosili Mariana Banasia, prezesa NIK, aby ta instytucja zbadała:

  • czy zboże importowane z Ukrainy jest w Polsce tylko tranzytem i trafia ostatecznie do kolejnych państw czy część z tego ziarna zostaje w polskich magazynach? 
  • które zboże w polskich portach jest ładowane w pierwszej kolejności: ukraińskie czy polskie, a jeżeli to ziarno zza wschodniej granicy ma priorytet, to czy przez to polskie zboże nie może być eksportowane ze względu na ograniczone możliwości przeładunkowe?
  • czy ziarno ukraińskie spełnia polskie i unijne wymogi fitosanitarne?
CZYTAJ ARTYKUŁ
r e k l a m a

Czy działka nabyta po ślubie wlicza się do wspólnoty majątkowej małżeńskiej?

21.10.2022

Chciałabym zakupić działkę do majątku odrębnego, a potem przekazać ją synowi z pierwszego małżeństwa. Czy jest to możliwe, skoro mam wspólność majątkową małżeńską od ponad 20 lat? Jakie składniki wchodzą w skład majątku odrębnego małżonków?

Czym jest małżeńska wspólność majątkowa?

Artykuł 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określa, że z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Majątek osobisty każdego z małżonków - czyli jaki?

Z kolei według art. 33 k.r.o., do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in.: przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę (chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił). Należą do niego też te służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków. Majątkiem osobistym są również prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie, oraz przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków. Do majątku osobistego wlicza się ponadto przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Istotne jest źródło finansowania

W skład majątku odrębnego wchodzą także przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przykładowo, gdyby przed wstąpieniem w związek małżeński była Pani właścicielką lokalu, a potem go sprzedała i z tych pieniędzy zakupiła działkę budowlaną, wtedy należy podać te informacje w akcie notarialnym, że pieniądze na zakup działki pochodzą ze sprzedaży lokalu, który był własnością osobistą.

Reasumując: to, czy może Pani nabyć działkę budowlaną do majątku osobistego, zależy głównie od źródła jej finansowania.

dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. M. Czubak

CZYTAJ ARTYKUŁ

Poddzierżawy - dla kogo? Ilu rolników korzysta?

20.10.2022

Od 2017 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poddzierżawił jedynie 5 tys. ha gruntów W jakich sytuacjach rolnik może liczyć na zgodę KOWR na poddzierżawienie gruntów od dzierżawcy?

Poddzierżawianie gruntów wzbudza w ostatnim czasie wiele emocji. O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiła resort rolnictwa opozycja. - Od początku września biura poselskie są wręcz zasypywane informacjami i pytaniami od małopolskich (ale nie tylko) rolników odnośnie do bulwersującej sprawy poddzierżawy 141 ha gruntów rolnych we wsi Kępie pod Miechowem w Małopolsce przez rodzinę (brata) Norberta Kaczmarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oburzenie rolników wzbudza zarówno opisany przez portal WP.pl tryb przystąpienia do umowy poddzierżawy członków rodziny wiceministra, jej podpisanie (zatwierdzenie wniosku przez samego ówczesnego dyrektora generalnego KOWR), wysokość czynszu dzierżawnego poddzierżawy, a w szczególności fakt, że powierzchnia całkowita poddzierżawionych nieruchomości dla jednego użytkownika (rolnikowi niespokrewnionemu z dotychczasowym dzierżawcą, prowadzącemu gospodarstwo na odległość, spoza danej gminy/gmin graniczących – nieposiadającemu gruntów rolnych w gminie, gdzie znajduje się nieruchomość, lub w gminie sąsiedniej, o powierzchni powyżej 100 ha) to aż 141 ha – napisała w interpelacji Dorota Niedziela oraz Kazimierz Plocke z Platformy Obywatelskiej, którzy zadali szereg pytań dotyczących praktyki związanej z poddzierżawianiem gruntów.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Przeczytaj także

Afrykański pomór świń (ASF)

Specustawa ASF w praktyce, czyli zbiorowe polowania na dziki (FILM)

Skończył się  zimowy sezon polowań zbiorowych na grubego zwierza. Systematyczne zwiększanie areału upraw kukurydzy spowodowało kilkukrotny wzrost populacji dzików w stosunku do jego stanu sprzed czterdziestu lat. Dlatego odstrzał tych zwierząt jest konieczny.

czytaj więcej
Aktualności

Specustawa o zwalczaniu ASF potrzebna od zaraz

Szefowie sejmowej oraz senackiej komisji rolnictwa zaapelowali o jak najszybsze uchwalenie specustawy o zwalczaniu ASF. Prace nad nią już dzisiaj rozpoczną się w Senacie, a politycy PiS-u chcą, aby senatorowie przyjęli ją bez poprawek. Wtedy trafiłaby natychmiast na biurko Prezydenta do podpisu.  

czytaj więcej
Afrykański pomór świń (ASF)

Przypadki ASF u dzików w zachodniej Polsce - aktualizacja

Główny Lekarz Weterynarii opublikował aktualizację odnotowanych w zachodniej Polsce przypadków wirusa ASF u dzików wraz z mapą stref zakażonych, ochronnych i z ograniczeniami.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)