Z artykułu dowiesz się
- Więcej chętnych na Rozwój małych gospodarstw
- Pieniądze tylko na środki trwałe
- Ważne będą przychody gospodarstwa
- Wzrost wartości ekonomicznej gospodarstwa
- Pytania od Czytelników
Z artykułu dowiesz się
O pomoc można ubiegać się wyłącznie na inwestycje dotyczące produkcji rolnej lub produkcji ekologicznej. W tym pierwszym przypadku pomoc przysługuje w wysokości 100 tys. zł, w przypadku produkcji ekologicznej to 120 tys. zł. Jednak aby ubiegać się o dofinansowanie produkcji ekologicznej, takim systemem produkcji musi zostać objęte całe gospodarstwo.
Niestety, na finansowanie projektów złożonych w pierwszym naborze wniosków przewidziano zaledwie 468 mln zł. W skali całego kraju to bardzo mało. Budżet ten jest dodatkowo podzielony na dwie części:
Warto porównać to z ostatnim naborem wniosków na restrukturyzację małych gospodarstw z PROW 2014–2020. W 2022 roku do ARiMR w ramach tylko jednego naboru wpłynęło prawie 12 tys. wniosków, a przypomnijmy, że ze względu na podniesienie progu wielkości ekonomicznej interwencja "Rozwój małych gospodarstw" jest kierowana do znacznie szerszego grona wnioskodawców.
Zakres kosztów, które można rozliczyć w ramach wydatkowania tej pomocy to kolejna niemiła niespodzianka. Nie ma co prawda katalogu kosztów kwalifikowalnych w ścisłym znaczeniu tego pojęcia, a mówi się ogólnie o wspieraniu inwestycji materialnych i niematerialnych, służących do prowadzenia produkcji rolnej, w tym ekologicznej oraz przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie, zakres możliwych do rozliczenia kosztów zawęża się jednak w praktyce do:
Wszystkie inwestycje, które mają zostać rozliczone w ramach tej pomocy, muszą mieć przewidywany okres użytkowania dłuższy niż rok, a więc muszą być środkami trwałymi. Nie można oczywiście finansować zakupu rzeczy używanych, a inwestycje budowlane rozliczane w ramach pomocy muszą być realizowane na gruncie własnym, należącym do wnioskodawcy.
W ramach kosztów kwalifikowalnych można również uwzględnić tzw. koszty ogólne – tzn. koszty przygotowania inwestycji, takie jak projekty budowlane, kosztorysy, pozwolenia itp., nie mogą one jednak stanowić więcej niż 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych całej inwestycji.
Zaskoczeniem jest także katalog kosztów, które są z pomocy wykluczone. Tym razem nie można będzie wykorzystać otrzymanej pomocy na zakup nieruchomości – w tym gruntów rolnych, zakup zwierząt – także stada podstawowego, zakładanie plantacji trwałych – np. sadów. Również koszty inwestycji w nawadnianie, w tym koszty budowy ujęć wody nie mogą być rozliczone w ramach tej pomocy. Nie przewidziano również możliwości rozliczenia w ramach inwestycji zakupu środków obrotowych – nawozów, środków ochrony roślin itp. W podobnym programie ze starego PROW można było na ten cel wydać nawet 30% uzyskanej pomocy, teraz ani złotówki.
Opublikowany regulamin doprecyzował także wykaz dokumentów, którymi można udokumentować osiągnięcie minimalnego wymaganego przychodu, czyli kwoty 5 tys. zł pochodzącej ze sprzedaży produktów rolnych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie pomocy. Mogą to być faktura VAT lub faktura VAT RR, wydruk paragonu fiskalnego kas rejestrujących, umowa kupna-sprzedaży wraz z potwierdzeniem przelewu lub informacja z ewidencji sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych, o której mowa w art. 20 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli ewidencja sprzedaży produktów w ramach rolniczego handlu detalicznego.
W przypadku ubiegania się o dofinansowanie na produkcję ekologiczną, powyższy przychód musi dotyczyć sprzedaży produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji.
Odrębną kwestią od udokumentowania minimalnego wymaganego przychodu jest ustalenie przychodu bazowego, od którego liczone będzie wymagane w programie zwiększenie wartości o przynajmniej 30%. W tym przypadku nie jest brany pod uwagę faktyczny przychód osiągnięty w roku bazowym, a potencjalny przychód ze sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie rolnika, który jest obliczany jako iloczyn wskaźnika 80,86% oraz wyrażonej w złotych wielkości ekonomicznej gospodarstwa rolnego w roku wyjściowym. Do wyliczenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa rolnego w złotych w roku wyjściowym przyjmuje się stały kurs euro: 1 euro = 4,2722 zł.
Tak więc przychód bazowy obliczymy wg wzoru: przychód = wielkość ekonomiczna w roku bazowym (SO 2017) × 80,86% × 4,2722. Od tak wyliczonej wartości musimy osiągnąć wymagany 30-procentowy wzrost. Trzeba także pamiętać, że docelowy przychód nie może być niższy niż 43 200 zł – czyli wartość minimalnego wynagrodzenia (w przeliczeniu rocznym).
Do zobrazowania tych wielkości posłużymy się wyliczeniami, przedstawionymi w trakcie naszego webinaru z 12 września br., przygotowanymi przez Ireneusza Gradkę z Centrum Doradztwa Rolniczego, oddział w Radomiu – wyliczenia te odnosząc się do wielkości ekonomicznej w roku bazowym, przychodu bazowego i wymaganego przychodu docelowego dla kilku wybranych wartości początkowych – przedstawiamy w tabeli 1.
Podczas zorganizowanego przez naszą redakcję webinaru, poświęconego pomocy na rozwój małych gospodarstw, nasi Czytelnicy mogli zadawać pytania dotyczące tej pomocy, na które odpowiadał zaproszony przez nas ekspert – Ireneusz Gradka z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, oddział w Radomiu. Oto najciekawsze z nich:
Tak, mogą korzystać. W zasadach dotyczących tej interwencji nie przewidziano wykluczenia dla beneficjentów "Modernizacji gospodarstw", premii dla młodych rolników, czy premii na restrukturyzację małych gospodarstw z PROW 2014–2020. Przewidziano jedynie wykluczenie dotyczące beneficjentów premii dla młodych rolników z PS WPR 2023–2027, ale w obecnym naborze takich beneficjentów jeszcze nie mamy (we wrześniu trwał pierwszy nabór wniosków o premie dla młodych rolników z nowego programu – red.). Wykluczeni są także beneficjenci pomocy KPO A1.4.1. w zakresie wsparcia dla rolników i rybaków, dotyczącego przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury.
Nie ma takiej potrzeby. Przy wyliczeniu wielkości ekonomicznej gospodarstwa w roku bazowym będą brane pod uwagę zarówno grunty, do których wnioskodawca ma udokumentowany tytuł prawny (własność, dzierżawa), jak i grunty użytkowane na zasadzie dzierżawy ustnej, zadeklarowane we wniosku o dopłaty bezpośrednie, do których przyznano w tym lub w ubiegłym roku dopłaty bezpośrednie.
Nie tylko, punkty za uczestnictwo w systemach jakości będą przyznawane, jeżeli rolnik uczestniczy w systemie jakości lub zobowiąże się do uczestnictwa w systemie jakości przed dniem złożenia wniosku o wypłatę I raty pomocy (ma na to pół roku od zawarcia umowy). Trzeba pamiętać jednak o tym, że zadeklarowany system jakości musi być powiązany ze zmianami w produkcji planowanymi w biznesplanie.
ig
fot. Bujoczek, Canva
Grzegorz Ignaczewski
<p>redaktor „top agrar Polska”, ekonomista, specjalista w zakresie dopłat bezpośrednich, PROW i ekonomiki gospodarstw.</p>
Najważniejsze tematy