r e k l a m a
Partnerzy portalu
Nowa strategia CIECH Sarzyna - na czym polega?
14.03.2020autor: Marek Kalinowski
Przedstawiciele CIECH Sarzyna, największego polskiego producenta środków ochrony roślin, przedstawili na konferencji pod koniec lutego br. nową strategię biznesową spółki. Zakłada ona przede wszystkim realizację największego w historii firmy planu inwestycji w nowe produkty, a także intensywną ekspansję zagraniczną.
Rozwój oferty produktowej CIECH Sarzyna ma wesprzeć nowoczesne laboratorium badawczo-rozwojowe, które otrzymało niedawno prestiżową certyfikację GLP („Good Laboratory Practice”, pol. „Dobra Praktyka Laboratoryjna”).
CIECH Sarzyna liderem na krajowym rynku herbicydów
Ważnym celem nowej strategii CIECH Sarzyna jest również pełne wykorzystanie potencjału produkcyjnego zakładu w Nowej Sarzynie poprzez przeniesienie produkcji z przejętej w 2018 roku hiszpańskiej spółki Proplan – dostawcy środków ochrony roślin działającego na trzech kontynentach. Znaczącą przewagą konkurencyjną polskiej spółki, będącej liderem na krajowym rynku herbicydów zbożowych, jest największa w Europie instalacja do produkcji MCPA. Nowoczesna linia produkcyjna gwarantuje najwyższą jakość produktów wytwarzanych przez CIECH Sarzyna, pozbawionych zanieczyszczeń.
r e k l a m a
Przedstawiciele CIECH Sarzyna przypomnieli również, że spółka realizuje obecnie największy w swojej historii plan inwestycyjny w nowe produkty, napędzany przez innowacje opracowywane we własnym, nowoczesnym laboratorium badawczo-rozwojowym, które posiada certyfikację GLP, zapewniającą jakość i wiarygodność uzyskiwanych wyników badań od momentu ich planowania. Umożliwia to CIECH Sarzyna prowadzenie szybszych procesów rejestracyjnych, a w połączeniu z dostępem do wielu substancji aktywnych, uzyskanym dzięki integracji z hiszpańskim oddziałem, znacząco przyśpieszy rozwój biznesu AGRO Grupy CIECH. A biznes AGRO Grupy CIECH rósł w Polsce w ostatnich latach szybciej niż rynek.
– Rynek środków ochrony roślin w Polsce rośnie i po raz pierwszy przekroczył wartość 3 mld zł – mówi Jacek Skwira, dyrektor marketingu Strategicznego i Zarządzania Portfelem Produktów w biznesie Agro Grupy CIECH. W minionym roku najbardziej rósł w Polsce rynek środków ochrony roślin w ziemniakach (+12,6%, głównie za sprawą większej presji zarazy ziemniaka), burakach cukrowych (+ 12,4% i wynikało to z 10% wzrostu powierzchni uprawy) i w kukurydzy (+6,1%, też wzrost areału uprawy szacowanego na 1,35 mln ha).
Jak wyjaśniał Jacek Skwira, w naszym klimacie dominującą grupą produktów wykorzystywanych w ochronie roślin są herbicydy i zaraz po nich fungicydy. Zauważył, że po raz pierwszy wartość rynku fungicydów przekroczyła w Polsce wartość rynku herbicydów i ta tendencja będzie prawdopodobnie utrzymana. W Polsce wykonuje się średnio ok. 1,2 zabiegu na hektar, na co składa się ok. 1,4 produktu na hektar (w jednym zabiegu stosuje się czasami dwa produkty).
- Wojciech Babski, szef biznesu AGRO w Grupie CIECH
Chwastox skuteczny w walce z chwastami
Przykładem intensywnie prowadzonych działań badawczo-rozwojowych, których celem jest między innymi doskonalenie obecnych produktów, jest znaczące poszerzenie zakresu stosowania produktów z rodziny Chwastox – zarówno pod kątem zwalczanych chwastów, jak i chronionych gatunków zbóż. Poszerzeniu uległo m.in. spektrum chwastów zwalczanych przez Chwastox Extra 300 SL – do dotychczasowych dołączyły: gorczyca polna, kurzyślad polny i wilczomlecz obrotny. Z kolei Chwastox Nowy Trio 390 SL można teraz stosować dodatkowo w jęczmieniu ozimym i pszenżycie jarym, a środek zwalcza o 5 chwastów więcej – rumian polny, komosę białą, dymnicę pospolitą, iglicę pospolitą oraz szarłat szorstki.
Niepodważalny rynkowy lider, Chwastox Turbo 340 SL, uzyskał dodatkowo możliwość stosowania w jęczmieniu ozimym, pszenicy jarej i pszenżycie jarym. Środek zwalcza teraz również aż 14 dodatkowych chwastów. W przypadku Chwastox D 179 SL etykieta rejestracyjna została rozszerzona o możliwość stosowania w pszenżycie ozimym, jęczmieniu ozimym, życie, jęczmieniu jarym, pszenicy jarej i owsie, a spektrum zwalczanych chwastów wzrosło o 10 gatunków.
– Obecnie w Polsce dopuszczonych jest około 300 substancji aktywnych obecnych w ponad 2300 produktach. Lista produktów ciągle się rozszerza, ale jednocześnie liczba substancji aktywnych, w związku z ich wycofywaniem na poziomie unijnym, maleje. Dlatego rolnicy stają przed coraz większym problemem planowania skutecznej ochrony swoich upraw. Znamy ich oczekiwania i potrzeby, dlatego CIECH systematycznie rozbudowuje swoje portfolio w oparciu o dostępne substancje, tworząc kompleksowe programy ochrony najważniejszych upraw w Polsce. Łączymy przy tym wysoką jakość produktów CIECH wynikającą z działań badawczo-rozwojowych z prawie 60-letnią tradycją produkcji środków ochrony roślin – mówi Wojciech Babski, prezes zarządu CIECH Sarzyna.
- Bartosz Waniorek, product manager z Działu Marketingu Biznesu Agro Grupy CIECH
Przedstawiciele CIECH Sarzyna podkreślili bardzo dobrą sprzedaż produktów marki Chwastox
Elementem konsekwentnego rozwoju oferty CIECH Sarzyna o nowe produkty dla rolnictwa (asortyment spółki w ciągu ostatnich trzech lat został prawie podwojony) jest również oferowanie klientom pełnych programów ochrony roślin dla kluczowych upraw. W zbożach spółka oferuje pełną ochronę herbicydową na chwasty jedno- i dwuliścienne, regulację wzrostu, pełną ochronę fungicydową oraz zaprawianie nasion. W przypadku uprawy kukurydzy jest to pełna technologia ochrony herbicydowej o działaniu nalistnym i doglebowym, a w rzepaku – ochrona herbicydowa i fungicydowa oraz skracanie rzepaku.
Podsumowując najważniejsze wydarzenia minionego roku, przedstawiciele CIECH Sarzyna podkreślili przede wszystkim bardzo dobrą sprzedaż produktów marki Chwastox, najchętniej stosowanych herbicydów do wiosennej ochrony zbóż w Polsce. Ich udział rynkowy w aplikacji wiosennej systematycznie rośnie – w sezonie 2019 co trzeci hektar polskich zbóż był chroniony tymi preparatami.
Jak podkreślał Bartosz Waniorek, product manager z Działu Marketingu Biznesu Agro Grupy CIECH – produkty z rodziny Chwastox to najczęstszy wybór kolejnych pokoleń rolników, ponieważ mechanizm działania MCPA, będącej analogiem naturalnych auksyn, powoduje, że chwasty nie uodparniają się na ich działanie. Dodatkowo szeroki wybór środków w ofercie marki pozwala na właściwy dobór odpowiedniego rozwiązania do typu uprawy i poziomu jej zachwaszczenia.
Ekspansja CIECH na świat
Nowa strategia CIECH Sarzyna zakłada również dalszy, dynamiczny rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych. Celem spółki jest obecność na ponad 60 rynkach zbytu z możliwością budowy struktur sprzedażowych (dziś produkty CIECH Sarzyna trafiają do około 50 różnych krajów na wszystkich kontynentach). Jak przypomnieli przedstawiciele CIECH Sarzyna, w ostatnich latach przychody spółki z eksportu wzrosły 3,5-krotnie, a środki ochrony roślin z Nowej Sarzyny trafiły m.in. na rynek australijski, kanadyjski czy tajlandzki.
Podczas konferencji podkreślono również bardzo dobry przebieg integracji z Proplanem i korzyści z tego płynące, w tym przejęcie obszernego portfela produktów i substancji aktywnych przez CIECH, dostęp do nowych rynków zbytu czy dostęp do nowej infrastruktury badawczo-rozwojowej. Ważną korzyścią tej akwizycji jest również możliwość wymiany portfeli produktowych obu spółek na ich głównych rynkach. CIECH rozpoczął już projekty mające na celu zaoferowanie w Hiszpanii środków zawierających produkowaną w polskich zakładach Grupy substancję MCPA, wykorzystywaną m.in. do ochrony zbóż i kukurydzy, a także plantacji trwałych, w tym gajów oliwnych. Z kolei na polski rynek trafiły już produkty z oferty Proplanu – m.in. Toscana 75 WG.
- Jacek Skwira, dyrektor Marketingu Strategicznego i Zarządzania Portfelem Produktów w biznesie AGRO Grupy CIECH
Benefity dla lojalnych klientów
CIECH Sarzyna będzie również kontynuować rozwój programów lojalnościowych: „Teraz Sarzyna” i „Twoja Sarzyna”, a konferencja była okazją do nagrodzenia zwycięzców zakończonych edycji i przybliżenia nowych zasad tych programów obowiązujących w br. Wśród licznych korzyści, które oferuje CIECH Sarzyna, warto wskazać na atrakcyjne bonusy i rabaty dla stałych klientów, możliwość udziału w spotkaniach oraz szkoleniach.
Marek Kalinowski
Zdjęcia: Marek Kalinowski
Marek Kalinowski
Zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika Poradnika Rolniczego” i szef działu „Agroporady”
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: medium; font-family: Cambria;">Zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika Poradnika Rolniczego” i szef działu „Agroporady”.</p>
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a