- Alima-Bis - pionowe jednoślimakowe wozy,
- Blattin - poziome wozy paszowe,
- BvL - samojezdny V Mix Drive ,
- Euromilk - model Puma 9 i Rino FX900,
- Kuhn - pionowy system mieszający,
- Martin z przekładnią planetarną Comer Industries,
- Metal-Fach - jedno i dwuwirnikowe wozy paszowe,
- Metaltech - indywidualne zaprojektowanie paszowozu,
- Firma Sano - paszowozy pod nową nazwą Siloking,
- Tatoma - każda pojemność z innym ślimakiem,
- Trioliet z elektronicznym urządzeniem wagowym,
- Podsumowanie i specyfikacja techniczna paszowozów.
Nie ma dwóch identycznych obór, dlatego krajowi i zagraniczni producenci oferują bogatą paletę wozów paszowych, z obszernym asortymentem opcji wyposażenia, tak by spełniały indywidualne wymogi gospodarstw. Od lat prym wiodą jedno- i dwuślimakowe wozy pionowe. Oprócz ceny ich zaletą jest szybkie rozdrobnienie i wymieszanie nawet całych bel sianokiszonki. System cięcia jest mniej intensywny, dzięki czemu nawet zbyt długie mieszanie nie zniszczy struktury TMR. Atutem tej konstrukcji jest szeroki wybór miejsc zadawania mieszanki:
- z przodu,
- po bokach czy z tyłu.
Do wyboru mamy również wozy o poziomym systemie mieszania. Cechuje je z reguły intensywne rozdrabnianie i możliwość wyposażenia w tylny frez załadowczy. Rozwiązań jest co niemiara, dlatego od początku warto przemyśleć, czego będziemy od nowego sprzętu oczekiwać. W większości wozów paszowych możemy tak modyfikować konstrukcję, by dobrać ją do potrzeb każdego obiektu. Nawet jeśli mamy ciasne i niskie budynki, można znaleźć odpowiedni model.
Każdy producent oferuje wiele opcji wyposażenia wozów. Dodatkowe noże docinające, własna hydraulika, wzmocnienie kosza, zestaw kamer czy magnes to chętnie wybierane przez rolników rozwiązania.
Z danych ARiMR wynika, że wśród średnich i dużych gospodarstw (powyżej 10 krów) dominują te ze stadem od 11 do 50 szt. (44 tys.) oraz od 51 do 200 szt. – 6,2 tys. gospodarstw (top bydło str. 6). Dlatego zapytaliśmy producentów o to, jaki powinniśmy wybrać wóz właśnie dla stada 50 i 150 krów.
Odpowiednia pojemność zbiornika na TMR
Kluczowy jest wybór właściwej pojemności zbiornika na TMR. Zależy to od kilku czynników. Podstawowe znaczenie ma maksymalna liczba krów w stadzie lub grupie technologicznej z uwzględnieniem częstości zadawania paszy w ciągu dnia. W przybliżeniu 1 m3 TMR zaspokoi potrzeby około 6 krów. Dobrze jednak przyjąć rezerwę w przypadku zwiększenia liczby zwierząt w stadzie oraz zmiany składników przygotowanej mieszanki. W wielu konstrukcjach paszowozów można łatwo zwiększyć pojemność (kosztem wysokości) przez dołożenie nadstawek.
Przyjmuje się, że masa 1 m3 TMR wynosi 300 kg, przy uwzględnieniu, że zawartość suchej masy nie będzie odbiegać od zalecanego poziomu 46%. Biorąc pod uwagę analizowane w artykule stado 50 i 150 krów dojnych, dobrym rozwiązaniem będzie wóz o pojemności 8–10 m3, dla stada 150 krów zaś wóz ok. 24 m3.
Specyfikację techniczną zamieszczono w tabelach na końcu artykułu. Szkoda, że nie wszyscy producenci odpowiedzieli na naszą prośbę o udostępnienie cen.
Alima-Bis - pionowe jednoślimakowe wozy
Hodowcom krów mlecznych, których wielkość stada oscyluje w granicach 50–60 sztuk, do jednorazowego przygotowania TMR producent ze Środy Wlkp. oferuje pionowe jednoślimakowe wozy o poj. 8–12 m3. Dla większego stada ok. 150 krów warto rozważyć dwuślimakowy paszowóz o poj. 24 m3.
Wóz Alima Evo o pojemności 12 m3 ma jeden ślimak i 10 noży.Mniejsze maszyny dostępne są m.in. w wersji lite oraz lowtype. Ich kompaktowa budowa oraz rama o specjalnej konstrukcji zwiększa zakres skrętu i ułatwia manewrowanie w wąskich i niskich budynkach. Obniżone wozy sprawdzają się również, gdy ważny jest niski próg załadunku związany np. z ograniczeniami ładowacza. Standardowo maszyny wyposażone są w wagę i platformę inspekcyjną.
Zobacz także: Sprawdziliśmy TMR sporządzony przez pięć wozów paszowych!Alima-Bis umożliwia zamówienie wozu dostosowanego do ograniczeń budynku inwentarskiego. Opcjonalnie wszystkie paszowozy można wyposażyć w dodatkowe okna wysypowe, magnes wychwytujący elementy metalowe w paszy, dodatkowe noże docinające czy bezprzewodowe sterowanie wagą.
Blattin - poziome wozy paszowe
W ofercie firmy Blattin dla średniego stada dostępne są poziome wozy paszowe Sabre i King o poj. 9 lub 11 m3. Wyposażone w przekładnię planetarną paszowozy mają centralny system mieszania Duo Mix z dwoma poziomymi ślimakami (15 mm), z systemem obrotowych noży. Napędy ślimaków współpracują z mocnym łańcuchem 140 HE i są zabezpieczone śrubą. Rozładunek odbywa się za pomocą przenośnika łańcuchowego (750 mm × 800 mm) z hydraulicznie otwieranymi drzwiami z lewej strony. W wozach Sabre istnieje też możliwość mechanicznego otwarcia prawych drzwi (z rynną lub podajnikiem).
Waga pustego wozu Blattin Sabre 13 NT to 5500 kg.Do nakarmienia 150 krów producent zaleca wóz King 24 NT 24 m3 oraz samojezdny King Lion 24 NT 24 m3, który wyposażony jest w 4 poziome ślimaki i frez o szerokości 1700–2000 mm. Wóz dostępny jest z silnikiem Iveco lub Volvo o mocy 238 KM. Maszyna waży 15 ton, porusza nią hydrostatyczny napęd jezdny.
BvL - samojezdny V Mix Drive
W gamie marki BvL dostępne są pionowe wozy paszowe jedno- lub dwuślimakowe. Producent z Niemiec umożliwia tworzenie różnych konfiguracji wozów dla konkretnej obory. Dla 50 krów odpowiednim wyborem są wozy V-Mix Plus o poj. 8–10 m3, natomiast dla drugiej opisywanej grupy model o poj. 23 m3. Ściany zbiornika wykonane są z 8-mm blachy, a podłoga z 20-mm arkusza S355. Maszyny te mają różne możliwości ustawień wysypu, szerokości przenośnika poprzecznego lub doposażenia w dodatkowe akcesoria.
Ciekawą opcją jest samojezdny V Mix Drive o poj. 22 m3. Ponad 220 -konna maszyna z 6-cylindrowym silnikiem FPT ma hydrostatyczny napęd z bezstopniową regulacją prędkości 0–25 km/h. Ma 2 ślimaki pionowe Compact Feeding z regulowanymi nożami i przeciwnożem.
BvL V-Mix Drive ma panoramiczną kabinę z przednią szybą zachodzącą na dach.Cena wozu 10 m3 to ok. 26 tys. euro (wszystkie ceny netto), wóz 23 m3 producent wycenia na 47 tys. euro, zaś samojezdny Drive Maximus Giant 23-2 kosztuje 267 tys. euro.
Euromilk - model Puma 9 i Rino FX900
Producent z Podlasia ma pionowe i poziome wozy paszowe. Dla 50 krów odpowiednim zdaniem firmy wozem jest model Puma 9 i Rino FX900, zaś dla stada 150 szt. FXX2400HD+.
- Wozy Puma wyposażone są w dwa poziome wały mieszające, uzbrojone w dużą liczbę noży (od 96 do 136 szt). Taki układ ma przyczyniać się do lepszego rozłożenia masy w wozie, by ułatwić mieszanie ciągnikiem o mniejszej mocy. Maksymalny wymagany moment na wałku WOM to 1200 Nm. W modelach Puma dolna część kosza oraz wzmocnienia przy oknach wysypowych wykonane są ze stali o grubości 8 mm. Dno o grubości 10 mm może być opcjonalnie wzmocnione stalą kwasoodporną. Tylny otwór umożliwia dosypywanie różnych dodatków żywieniowych. Puma 9 ma dwa poziome ślimaki i 116 noży tnących o średnicy 96 mm.
Euromilk Puma 9 ma dwa poziome ślimaki i 116 noży tnących.- Alternatywą jest seria wozów Rino z pionowym systemem mieszania. Dostępne są one w różnych konfiguracjach: węższe, krótsze, niższe, wyższe, tak by z powodzeniem mogły pracować w budynkach z ograniczoną wysokością, czy w wąskich korytarzach paszowych.
- Dla większych stad przeznaczony jest FXX2400HD+, wyposażony w przekładnię planetarną z reduktorem dwubiegowym, który ogranicza zapotrzebowanie na moc. System tnący oparty jest na dwóch ślimakach o grubości 20 mm i 18 nożach. Orientacyjna cena wozu to ok. 194 tys. zł.
Kuhn - pionowy system mieszający
W wozach paszowych Kuhn zastosowano pionowy system mieszający z jednym lub dwoma ślimakami. Dla mniejszego stada producent oferuje wóz Euromix o poj. 10 m3. Ściany zbiorników są gięte i mają kształt wielokąta. Mimo małej pojemności otwór zasypowy o szerokości 2350 mm pozwala na załadunek dużymi łyżkami.
Przekładnia Euromixa jest podwójnie ułożyskowana. Cały zespół zamontowany jest na kołnierzu, który sięga do ok. połowy wysokości ślimaka mieszającego i chroni przekładnię przed działaniem sił bocznych wywieranych na ślimak przez paszę. Euromix 1070 ma dodatkowo pierścień przeciwwysypowy, magnes na ślimaku oraz wzmacniane noże z węglikiem chromu.
Kuhn Euromix I występuje w wersjach od 8 do 45 m3.Większy dwuślimakowy model Profile 22.2 do pracy potrzebuje stukonnego ciągnika. Za jednym przejazdem obsłuży stado 150 krów. Na każdym ślimaku zamontowanych jest 6 noży i dwa regulowane przeciwnoże. Maszyna ma podłoże zintegrowane z 5 sensorami wagowymi. Sterowanie wozem odbywa się z kabiny ciągnika. W wersji z osią pojedynczą dostępne są modele o poj. od 18 do 26 m3, a z osią wahliwą (boogie) od 28 do 34 m3.
Martin z przekładnią planetarną Comer Industries
Dla 50 krów producent wozów ze Swarzędza zaleca model Mixmax 10, którego cena wynosi 83 tys. zł, zaś dla 150 krów Mixmax 24 – 131 tys. zł.
Zbiorniki wykonane są z blachy 6- lub 8-mm, odpornej na korozję i ścieranie. Dno zbiornika ma 20 mm grubości, co zdaniem producenta zapobiega deformacjom. Posadowione jest na nowym typie ramy o dużej wytrzymałości. Za sprawne przygotowanie TMR odpowiada pionowy ślimak napędzany od WOM (540 obr./min), wyposażony w noże wykonane ze stali chromowo-wanadowej. Wozy mają przekładnię planetarną włoskiej firmy Comer Industries. Firma chwali się, że średniej wielkości maszyny (8–12 m3) z powodzeniem mogą pracować ze starszymi ciągnikami o niewielkiej mocy, np. Ursus C-360. Paszowóz wyposażony jest w wagę, a wyposażenie seryjne uzupełnia rura wokół krawędzi zbiornika, zapobiegająca wysypywaniu się paszy, drabinka, mechanicznie regulowana podpora i wałek przekaźnika mocy do WOM. Wszystkie wozy objęte są serwisem i gwarancją przez 5 lat.
Do pracy z wozem Martin Mixmax 10 potrzebny jest ciągnik o mocy 30 KM.Metal-Fach - jedno i dwuwirnikowe wozy paszowe
Metal-Fach w swojej ofercie posiada jedno i dwuwirnikowe wozy paszowe T659 o poj. od 5 do 20m3. W każdej maszynie w wersji standardowej zamontowane są okna wyładunkowe zabudowane, z rynnami wysypowymi po obu stronach, które w prosty sposób dystrybuują paszę bezpośrednio na stół paszowy. Wysypy mogą być umieszczone z każdej strony zbiornika. Dno zbiornika wykonane jest z 20-mm stali. Do dna montowany jest świder mieszająco-tnący, wyposażony w 8 noży napawanych węglikiem. Istnieje możliwość doposażenia świdra w dodatkowe 2 lub 3 noże. Świder zakończony jest zgarniaczem o grubości 10 mm. Do zgarniacza w opcji montowany jest magnes, służący do wychwytywania elementów metalowych.
Metal-Fach w swojej ofercie posiada jedno i dwuślimakowe wozy o poj. od 5 do 20 m3.W wersji podstawowej zamontowane są dwa przeciwnoże mechaniczne. Za dopłatą jest możliwość wyposażenia maszyny w przeciwnóż sterowany hydraulicznie. Wszystkie paszowozy mają wagę, podest inspekcyjny oraz pierścień zabezpieczający przed wypadaniem TMR.
Cena T659 10 m3 to 94 tys. zł, a T659 20 m3, 163 tys. zł.
Metaltech - indywidualne zaprojektowanie paszowozu
Firma Metaltech oferuje 4 serie wozów paszowych – WP/WT/WP Compact oraz WX. Co ważne, jest też opcja indywidualnego zaprojektowania paszowozu pod konkretne wymagania klienta. Dla 50 krów najczęstszym wyborem jest wóz WP 10. Maszyna ma jeden pionowy ślimak z 9 nożami. W zależności od rodzaju mieszanego materiału, paszowóz można wyposażyć w różne ślimaki: szeroki, wąski lub wzmocniony. Okna wysypowe mogą być umieszczone w kilku konfiguracjach. W standardzie nad każdym oknem zamontowane jest oświetlenie.
W większych dwuślimakowych wozach ściana leja jest walcowana i ma 8 mm. Za dopłatą maszynę możemy doposażyć w taśmę przedłużającą wysyp o 1100 mm. Dostępny jest też reduktor obrotów, który obniży zapotrzebowanie na moc o 20 KM.
Metaltech WP 10 kosztuje 75 tys. zł, a model WX 24, 195 tys. zł.
Firma Sano - paszowozy pod nową nazwą Siloking
Firma Sano od tego roku zmienia nazewnictwo swoich wozów paszowych. Teraz będzie je sprzedawać pod nazwą producenta – Siloking. Dla 50 krów proponuje model Classic Compact o poj. 8 m3. Wóz z 1 pionowym ślimakiem nadaje się szczególnie do zastosowania w warunkach z ograniczeniami konstrukcyjnymi, np. przy małych i niskich przejazdach przez obory. Krótkie podwozie jest zwrotne i można nim łatwo manewrować.
Promień skrętu wozu Siloking SelfLine Premium 2215 wynosi 5500 mm.Dla stada 150 krów Siloking przygotował samojezdny wóz paszowy Self-Line 4.0 Premium 15 m3. Ze względu na dużą pojemność model ten jest rozwiązaniem dla większych gospodarstw, z wieloma grupami żywieniowymi. Wóz może pobierać paszę do wysokości 5 m za pomocą długiego ramienia frezu. Napęd stanowi tutaj standardowo 4-cylindrowy silnik turbodiesel Volvo 129 kW (175 KM) lub opcjonalnie 160 kW (218 KM). Za dopłatą wóz może być wyposażony w niezależne zawieszenie kół.
Tatoma - każda pojemność z innym ślimakiem
Hiszpański producent dla stada 50 krów oferuje pionowe wozy paszowe MV o poj. 10 m3, zaś dla 150 krów wozy poziome MT o poj. 16 m3. Ślimaki w wozach Tatoma są indywidualnie dopasowywane do pojemności, czyli każda pojemność ma inny ślimak. Kosz i ślimak wykonane są ze stali ST 52, o wysokiej odporności na ścieranie.
Masa Tatoma MV 10 to 4300 kg, wóz ma jeden pionowy ślimak i 8 noży.Standardowo wóz jest wyposażony w podest inspekcyjny obustronny, wagę z 4 czujnikami i systemem zarządzania żywieniem (można zaprogramować 15 rodzajów TMR po 15 komponentów na jeden rodzaj TMR i 10 grup wyładowczych.) Grubość dna zbiornika to 18 mm, a ścian 7 mm. Standardowe ślimaki mają 15 mm grubości, lecz na zamówienie można wykonać wóz ze ślimakiem o grubości 20 mm. Jak informuje producent, Tatoma podaje pojemność rzeczywistą, czyli po odjęciu przestrzeni, jaką zabiera ślimak podczas mieszania. Przy małych pojemnościach są to różnice około 1–2 m3, a przy dużych pojemnościach nawet 3–6 m3.
Cena modelu MV 10 zaczyna się od 100 tys. zł, a MT 16 od 230 tys. zł.
Trioliet z elektronicznym urządzeniem wagowym
Firma Trioliet dla stada ok. 50 krów zaleca wóz paszowy SM 1800 ZK o poj. 8 m3. Dla większych gospodarstw oferuje zaś wóz SM 2 2000 ZK o poj. 20 m3. Oba modele mają pionowe ślimaki mieszające z 5 nożami i 2 przeciwnożami. W mniejszym wozie wysyp odbywać może się dwoma oknami, a w większym za pomocą przedniej taśmy. Duży wziernik z przodu zbiornika wozu mieszającego gwarantuje optymalną widoczność procesu mieszania. Wszystkie wozy paszowe wykonane są ze stali 52. Wstęgi ślimaka są spawane na zakładkę, zapewniając większą sztywność i dłuższą trwałość.
Trioliet Solomix 2 2000 ZK z dwoma pionowymi ślimakami o poj. 20 m3 do pracy potrzebuje ciągnik o mocy conajmniej 100 KM.W paszowozach Trioliet zastosowano elektroniczne urządzenie wagowe, które standardowo wyposażone jest w trzy ogniwa obciążnikowe. Każde ma dwa tensometry, a więc na każdym ogniwie pomiar wykonywany jest dwukrotnie, określana jest wartość średnia. Opcjonalnie maszyny można doposażyć w przekładnie redukcyjne, dodatkowe oświetlenie, ring przeciwwysypowy, hydrauliczne kontranoże czy magnes.
Podsumowanie i specyfikacja techniczna paszowozów
Jeżeli maszyna (wóz paszowy) spełnia oczekiwania w zakresie gabarytów i pojemności zbiornika warto zastanowić się nad doborem odpowiedniego wyposażenia. Nie do przecenienia w codziennej pracy jest wygodny podest, czytelna i łatwa w obsłudze waga, najlepiej z bezprzewodowym połączeniem z dodatkowym terminalem w ciągniku/ładowarce. To w prawdzie nieco kosztuje, ale jeśli używa się czegoś codziennie, cena ma znaczenie drugorzędne.
Krzysztof Gębski