Test profi: Valtra T 254 Versu
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Test profi: Valtra T 254 Versu

08.08.2020autor: Jan Józefowicz

Valtra wykonała ogromny skok dzięki nowej serii T – nie tylko pod względem wzornictwa. Teraz mamy „fina” z nowym podłokietnikiem SmartTouch w teście topowego modelu T 254 Versu.




Fiński T, czyli model topowy

Valtra zredukowała oznaczenie traktorów do małego napisu z przodu maski. To świadczy, że Finowie podążają też za trendem do umieszczania na ciągnikach marketingowych oznaczeń. Valtra T 254 w rzeczywistości ma tylko 155 kW/211 KM mocy znamionowej. Nawet jej moc maksymalna bez doładowania to „tylko” 173 kW/235 KM. Dopiero gdy aktywny jest boost, model T 254 osiąga solidną moc o wartości 199 kW/271 KM.

Od razu trzeba też podkreślić, że Valtra serii T znalazła się w pierwszej lidze nie tylko za kolor i wzornictwo! Ma wiele wspaniałych szczegółów, które omówimy nieco później. Najpierw chcemy poznać osiągi sześciocylindrowego silnika AgcoPower o pojemności 7,4 l.

Jak ustawiono silnik?

T 254 Versu jest największym modelem w serii T, który nie jest oferowany w wersji bezstopniowej Direct (ta kończy się na modelu T 234). Na stanowisku pomiarowym Centrum Testowego DLG – przy wyłączonym specjalnie dla nas układzie boost – na WOM dotarło 129,8 kW ze 155 kW mocy znamionowej (o której mowa powyżej). Wskazuje to na niewysilone ustawienie silnika.

r e k l a m a

Kiedy odpala boost?

Ale jest jeszcze boost, którego pierwszy człon o mocy 15 kW/20 KM odpala, gdy WOM jest w spoczynku lub na biegu C1. Odpowiada to ok. 12 km/h przy obrotach nominalnych. Drugi człon daje kolejne 12 kW/16 KM, które ruszają do wyścigu, gdy co najmniej 350 Nm jest pobierane przez WOM lub w transporcie na biegu D3 (ponad 30 km/h). Na WOM zmierzono 173,2 kW –co może być powodem do dumy! Dobrze oceniamy również charakterystykę pracy silnika AgcoPower.

Dało się to odczuć w praktyce podczas pracy z ponad 1500 obr./min, zostało potwierdzone na stanowisku testowym. Wzrost momentu obrotowego o prawie 50% (przy spadku prędkości o 48%) i maksymalny moment obrotowy 883 Nm, a z boost nawet 928 Nm – to dobre osiągi!

Ile mocy dociera do kół?

Jeśli chodzi o moc uciągu podczas ciężkich prac polowych zazwyczaj trzeba się obejść bez boost. Stosownie do tego Centrum DLG zmierzyło maksymalną moc 134,1 kW, która dociera do kół podczas pracy w terenie. Zużycie paliwa w AgcoPower mieściło się w dobrym, średnim zakresie 243 g/kWh, przy obrotach nominalnych i 236 g/kWh przy maksymalnej mocy na WOM.

O 7% lepiej niż średnia

Dotyczy to również pomiarów bliskich praktyce, czy tzw. Powermix (na stanowisku laboratoryjnym): 261 g/kWh (+21,3 g/kWh AdBlue) to co najmniej średnia w tej klasie mocy. Jeszcze oszczędniej jest ze zużyciem paliwa w transporcie: 363 g/kWh przy 40 km/h i 368 g/kWh przy 50 km/h, to prawie o 7% mniej niż średnia wszystkich dotychczas testowanych ciągników na WOM. To bardzo dobry wynik!

Funkcje automatyczne

Oznaczenie Versu w ciągniku Valtra świadczy, że mamy do czynienia z przekładnią z czterema biegami i pięcioma przełożeniami pod obciążeniem. Już podczas testu serii N nie żałowaliśmy pochwał na temat funkcji automatycznych włącznie z tempomatem. Traktorzysta może nawet poczuć, że jedzie ciągnikiem z przekładnią bezstopniową – dopóki nie uświadomi sobie, np. że model Versu nie ma aktywnego postoju.

Nie wszystko jest idealne

Dzięki zmodyfikowanemu przełożeniu „T” osiąga prędkość 40 km/h przy 1600 obr./min i 50 km/h przy 1900 obr./min! Także stopniowanie biegów jest w porządku. Traktorzysta ma do dyspozycji sześć przełożeń od 4 do 12 km/h. Nie wszystko jest jednak idealne. Jeśli ciągnik pracuje, skrzynia biegów zawsze jest w trybie automatycznym. Jeśli chcesz pracować ze sterowaniem ręcznym, musisz najpierw nacisnąć przycisk w podłokietniku. Przydałyby się tu ustawienia domyślne.

Ponieważ rewers może być teraz obsługiwany również z prawej strony, dźwignia po lewej stronie pod kierownicą powinna zawsze powrócić automatycznie do pozycji środkowej, aby można było na przemian zmieniać kierunek jazdy z lewej i prawej strony. Ponadto niektórzy traktorzyści narzekali, że automatyczna zmiana zakresów trwała zbyt długo.

Cały artykuł znajdą Państwo w magazynie "profi" 3/2019 str. 20-26.

oprac. jj

fot. hw

autor Jan Józefowicz

Jan Józefowicz

redaktor

<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Ile pali Valtra T154 Direct?

Sprawdziliśmy, ile pali nowoczesna, 6-cylindrowa jednostka AgcoPower w ciągniku Valtra 154 Direct. Wiemy również, jak zmienia się zużycie paliwa, gdy dociążymy przednią oś ciągnika.

czytaj więcej

Raport profi: tak pracuje Valtra G135 Versu!

Wykonaliśmy kilka rundek po polu nową Valtrą G135 Versu z broną talerzową i mamy dla was film oraz nasze spostrzeżenia z pracy!

czytaj więcej

Za tydzień nowa Valtra! Co o niej wiemy?

Tylko 7 dni dzieli nas od oficjalnej premiery nowej serii ciągników Valtra…

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)