Wspomaganie dla Ursusa C-360. Jak założyć i ile to kosztuje?
Ursus C-360 choć od lat nie jest już produkowany, to często jest podstawowym lub pomocniczym ciągnikiem w wielu gospodarstwach rolnych. Rolnicy, żeby ułatwić sobie codzienną pracę często montują w nim wspomaganie kierownicy. Podpowiadamy jak przeprowadzić taki remont i ile to kosztuje.
Wspomaganie do Ursusa z siłownikiem hydraulicznym jest najbardziej trwałe
– Wspomaganie z siłownikiem hydraulicznym z tłoczyskiem wysuwanym na dwie strony umiejscowionym między kołami to układy w których działają najmniejsze siły na podzespoły przedniej osi co czyni go układem najbardziej niezwodnym i trwałym – przekonuje Maksymilian Barszcz z hurtowni rolniczej Agro–Bis, która specjalizuje się m.in. w sprzedaży częściach do ciągników i ich modernizacji.
W przypadku Ursusa C-360 mamy do wyboru wspomaganie z napędem z rozrządu lub z napędem z wała. W obu wersjach siłownik jest między kołami.
Wspomaganie do Ursusa C-360 z napędem z rozrządu – co zawiera zestaw?
Zestaw wspomaganie z napędem z rozrządu oraz siłownikiem między kołami zawiera:
- wspornik orbitrola,
- kolumnę kierowniczą,
- orbitrol,
- siłownik hydrauliczny z przegubami,
- pokrywę rozrządu,
- pompę hydrauliczną,
- wałek pompy i koła zębate,
- wspornik siłownika,
- zbiornik płynu hydraulicznego z obejmą,
- węże hydrauliczne wzmocnione 2SN,
- śruby, normalia i uszczelki.
Montaż wspomagania z napędem z rozrządu do „sześćdziesiątki” wygląda następująco.
Zaczynamy od zdjęcia maski oraz przednich wsporników obciążenia ciągnika. Należy też zdemontować filtr powietrza, chłodnicę i przednią oś. Następnie należy zamontować koło pasowe i na nowo podłączyć chłodnicę i przednią oś.
Tuż pod chłodnicą do przedniej osi zakładamy obejmy mocujące wspornik siłownika i montujemy sam wspornik oraz no nowo dokręcamy filtr powietrza.
Następnie zdejmujemy przeguby drążków kierowniczych i w ich miejsce montujemy siłownik hydrauliczny z przegubami. Później przykręcamy siłownik do wspornika.
Kolejny etap to demontaż drążka podłużnego od kierownicy oraz deski rozdzielczej. Konieczne jest też odczepienie zbiornika na paliwo, aby dostać się do kolumny kierowniczej i ją zdemontować.
Następnie trzeba zamontować przewody hydrauliczne do orbitrola, które połączą go z siłownikiem, zbiorniczkiem na olej oraz pompą oleju. Z powrotem zakładamy zbiornik paliwa, tablicę zegarów przy kierownicy i wspornik obciążenia ciągnika.
Kiedy te czynności już zostaną wykonane należy zalać zbiorniczek olejem i uruchomić silnik, żeby rozprowadzić olej po całym systemie.
Jeśli cały układ został dobrze skręcony i nie ma żadnych wycieków, to można uzupełnić zbiorniczek oleju do pełna i następnie zamontować maskę.
Ile kosztuje pełen zestaw wspomagania do Ursusa C-360?
– Koszt całego zestawu do wspomagania z napędem z rozrządu to 2603,53 złote – informuje przedstawiciel hurtowni Agro–Bis.
W zestawie wspomagania z napędem z wału części są podobne. Jednak zamiast pokrywy rozrządu oraz wałka pompy i koła zębatego znajdziemy tu koło pasowe wału, ograniczniki zwrotnicy oraz wspornik pompy hydraulicznej.
Cena zestawu wspomagania z napędem z wału to ok. 2340 zł.
Nie jest to zbyt skomplikowana i kosztowna modernizacja a znacznie może ułatwić codzienną pracę. Warto pomyśleć o tym w okresie jesienno-zimowym, kiedy jest nieco więcej czasu na przeprowadzenie takie remontu.
Poniżej film z instrukcją montażu wspomagania do Ursusa C-360 autorstwa hurtowni rolniczej Agro-Bis:
Paweł Mikos
Fot. Hurtownia Rolnicza Agro Bis
Paweł Mikos
redaktor strony internetowej „Tygodnika Poradnika Rolniczego”
Paweł Mikos – redaktor strony internetowej „Tygodnika Poradnika Rolniczego”, specjalista z zakresu kwestii polityczno-społecznych wsi i odnawialnej energii
Najważniejsze tematy