Z artykułu dowiesz się
- Jakie nowe ciągniki były najczęściej kupowane w 2019 r.?
- Jakie modele ciągników były najpopularniejsze?
- Jakie ciągniku używane wybierają rolnicy?
Z artykułu dowiesz się
Od trzech lat spada sprzedaż nowych traktorów w Polsce. Zeszłoroczny wynik był niższy w porównaniu do roku 2018 o ponad 2 procent. Jeżeli weźmiemy pod uwagę rekordowy pod względem sprzedaży traktorów rok 2012, to spadek sprzedaży wynosi aż 55 procent!
Niestety, z 8672 ciągników tylko około 6300 sztuk zostało zarejestrowanych przez osoby prywatne. Pozostałe maszyny nie trafiły od razu do gospodarstw rolnych, tylko pozostały w punktach dealerskich lub u importerów.
Sprzedaż nowych ciągników w polsce na przestrzeni ostatnich lat (w sztukach)
Niezmiennie od jedenastu lat liderem rynku pozostaje New Holland, który w zeszłym roku utrzymał pozycję mimo 21 proc. spadku sprzedaży.
Tablice rejestracyjne otrzymało 1520 traktorów tego producenta, z tego o rejestrację wnioskowało 1195 osób prywatnych. Dokumenty do pozostałych maszyn składały w urzędach komunikacji osoby reprezentujące dealerów lub firmy.
– To, że w bardzo wymagających warunkach rynkowych pozostajemy na pozycji lidera dowodzi, jak dużym zaufaniem cieszą się maszyny marki New Holland wśród polskich rolników – komentuje wyniki Łukasz Chęciński, marketing menedżer New Holland. – Podsumowując naszą działalność, to w ciągu minionych 11 lat wprowadziliśmy na rynek ponad 25,5 tys. nowych ciągników rolniczych. Celem na nowy rok jest oczywiście walka o pozycję lidera rynku. Przewidujemy, że rynek ciągników w tym roku powinien kształtować się na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym.
Analizując dane CEPiK można zauważyć, że sprzedaż New Hollanda napędzali dealerzy działający na terenie województwa mazowieckiego, łódzkiego i lubelskiego, bo właśnie w tych regionach rejestruje się najwięcej nowych maszyn. W 2019 roku New Holland nie miał sobie równych również w woj. podlaskim, małopolskim, świętokrzyskim i dolnośląskim.
Drugi w zestawieniu rejestracji John Deere w zeszłym roku wprowadził na rynek 1317 nowych traktorów. To o 14 procent mniej niż w roku 2018. Mimo tego amerykański producent nie miał sobie równych w sprzedaży w województwach kujawsko-pomorskim, podkarpackim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim, gdzie był pierwszym wyborem rolników.
Z bogatej palety tego producenta rolnicy najczęściej wybierali model 6120M (126 KM), który – podobnie jak rok wcześniej – okazał się najczęściej kupowanym nowym traktorem w Polsce.
Mimo że zeszły rok zamknął się wynikiem gorszym od poprzedniego, to w czołówce zestawienia znalazły się marki, które zanotowały zdecydowanie lepsze wyniki od tych z roku 2018 r. Najwyższy wzrost zanotował Massey Ferguson, który sprzedał o 2/3 więcej traktorów i awansował z miejsca dziesiątego na siódme. Asem w talii tego producenta okazał się model 5710 (100 KM), który w 2019 roku znalazł 88 nabywców (33 szt. w 2018 r.).
Największy awans w zestawieniu rejestracji zaliczył Massey Ferguson
Coraz lepiej poczyna sobie też Claas, który w 2019 roku awansował o jedną pozycję. Jego kartą przetargową okazały się traktory z serii Arion, na czele z najpopularniejszym modelem Arion 610 (145 KM), na którego w zeszłym roku zdecydowało się 71 rolników.
Swoją pozycję poprawił też Deutz-Fahr, w dużej mierze dzięki bardzo dobrze sprzedającemu się modelowi 5110G (113 KM), który w zeszłym roku był rejestrowany 146-krotnie. Oznacza to wzrost sprzedaży o niewiarygodne 500 procent (!)
Hitem sprzedażowym Farmtraca był prosty technicznie ciągnik 6050C 4WD, na którego w zeszłym roku zdecydowało się 81 rolników
REJESTRACJE NOWYCH CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH W 2019 ROKU O MOCY POWYŻEJ 50 KM | |||
Lp. | Marka | Liczba rejestracji | Udział rynkowy |
1. | New Holland | 1457 | 19,55% |
2. | John Deere | 1213 | 16,28% |
3. | Zetor | 798 | 10,70% |
4. | Deutz-Fahr | 786 | 10,55% |
5. | Kubota | 654 | 8,78% |
6. | Case IH | 601 | 8,06% |
7. | Massey Ferguson | 402 | 5,40% |
8. | Claas | 383 | 5,14% |
9. | Valtra | 358 | 4,80% |
10. | Steyr | 195 | 2,62% |
POZOSTAŁE | 605 | 8,12% | |
ŁĄCZNIE | 7452 | 100% |
Niezmiennie od lat najwięcej nowych ciągników rejestruje się w województwie mazowieckim. W 2019 roku w tamtejszych urzędach komunikacji złożono dokumenty do 1355 ciągników. To o 25 procent mniej niż rok wcześniej.
Druga lokata przypadła województwu lubelskiemu, gdzie zarejestrowano 954 nowe traktory, co przełożyło się na niespełna 10-procentowy wzrost w ujęciu rocznym. W trzecim woj. łódzkim w zeszłym roku tablice rejestracyjne otrzymało 799 ciągników. Rok do roku sprzedaż w tym regionie wzrosła o 12 procent. Województwo wielkopolskie, które w 2018 r. zajmowało drugą pozycję, na zakończenie 2019 roku znajdowało się na czwartym miejscu z ilością 786 rejestracji nowych ciągników.
Aż w 13 województwach trzon sprzedaży stanowiły traktory w przedziale mocy 71–100 KM. W województwie dolnośląskim większą sprzedaż miały modele z zakresu mocy 101–140 KM i w tym regionie uzyskano też najwyższą średnią moc nowego traktora na poziomie ponad 192 KM. To o 43 konie więcej niż w 2018 roku. Z kolei w woj. opolskim i zachodniopomorskim trzon sprzedaży stanowiły traktory generujące od 141 do 200 KM. To przełożyło się na wzrost średniej mocy w tych województwach do odpowiednio 160,9 KM i 152,9 KM.
120,9 KM
Podsumowując roczne zestawienie rejestracji nowych ciągników nie sposób nie wspomnieć o rynku wtórnym. W 2019 roku rolnicy kupili 16 478 ciągników z drugiej ręki przy 16 661 sztuk rok wcześniej, co oznacza niewielki spadek o ponad 1 procent.
Liderem wśród ciągników „z drugiej ręki” został John Deere z liczbą 2351 traktorów i ponad 14-procentowym udziałem w rynku. Rolnicy kupowali najczęściej w komisach ciągniki John Deere w wieku od 11 do 20 lat, które stanowiły niemalże połowę rejestracji tego producenta. Traktory John Deere były też najczęściej poszukiwane w kategoriach wiekowych 3–5 lat i 6–10 lat.
Wiceliderem zestawienia została marka Massey Ferguson z liczbą 2156 rejestracji. Dało jej to 13,1 proc. udziałów w rynku. Co ciekawe, Massey Fergusson nie jest liderem żadnej kategorii wiekowej, jednak silna druga pozycja w najliczniejszej kategorii (powyżej 20 lat) oraz druga pozycja w kat. 11–20 lat w sumie przełożyła się na bardzo wysoką pozycję tej marki na rynku wtórnym.
W grupie najstarszych traktorów powyżej 20 lat lideruje Zetor, który jest trzecim wyborem wśród ciągników używanych (1771 szt. i 10,7 proc. udział w rynku). Zainteresowanie czeskimi traktorami jednak spada, bowiem w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku marka ta straciła około 2 procent. Dwukrotnie wyższy spadek zanotował Massey Ferguson. Rośnie natomiast zainteresowanie używanymi ciągnikami John Deere, których sprzedaż „urosła” rok do roku o ponad 6 procent.
Poza podium w zestawieniu ciągników używanych znalazł się Fendt (1301 szt.), Case IH, (1210 szt.), Ursus (1161 szt.), Deutz-Fahr (783 szt.) oraz New Holland (729 szt.).
Jeśli chodzi o rodzimego Ursusa, to zdecydowana większość, bo aż 1126 rejestrowanych modeli tej marki (97 procent) liczyła ponad 20 lat. Najczęściej wybieranym ciągnikiem polskiego producenta był Ursus C-360. Najwięcej ciągników używanych, podobnie jak przed rokiem, było rejestrowanych w województwach mazowieckim, lubelskim, wielkopolskim i podlaskim.
25 150 sztuk
REJESTRACJE NOWYCH CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH W 2019 ROKU | ||||
Lp. | Marka | Liczba rejestracji | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do 2018 r. |
1. | New Holland | 1520 | 17,52% | -21,49% |
2. | John Deere | 1317 | 15,19% | -13,92% |
3. | Kubota | 1058 | 12,20% | 13,51% |
4. | Zetor | 825 | 9,51% | 3,77% |
5. | Deutz-Fahr | 817 | 9,42% | 23,23% |
6. | Case IH | 601 | 6,93% | -22,45% |
7. | Massey Ferguson | 404 | 4,66% | 71,91% |
8. | Claas | 383 | 4,42% | 35,82% |
9. | Valtra | 358 | 4,13% | -1,38% |
10. | Farmtrac | 236 | 2,72% | 20,40% |
11. | Ursus | 206 | 2,38% | -41,80% |
12. | Steyr | 195 | 2,25% | -14,09% |
13. | Fendt | 165 | 1,90% | 55,66% |
14. | Tym | 138 | 1,59% | 32,69% |
15. | Landini | 51 | 0,59% | -35,44% |
POZOSTAŁE | 398 | 4,59% | 40,63% | |
ŁĄCZNIE | 8672 | 100% | -2,12% |
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych CEPiK udostępnionych przez PIGMiUR oraz agencję Martin&Jacob)
Fot. Przemysław Staniszewski
Najważniejsze tematy