Premia dla młodego rolnika - czy i kiedy ARiMR może karać beneficjentów?
Premia dla młodego rolnika to jedno z najpopularniejszych działań pomocowych z wszystkich dotychczasowych funduszy PROW. Młodzi rolnicy korzystają z niego bardzo chętnie, ale teraz wielu z nich jest zaniepokojonych. Boją się kar, które może im naliczyć ARiMR. Czy rzeczywiście jest takie ryzyko i jak wysokie kary mogą spotkać następców w gospodarstwach rolnych? Sprawą zainteresował się rolniczy samorząd.
Czy wątpliwości interpretacyjne w rozliczaniu się z premii dla Młodego Rolnika narażą beneficjentów tego działania na kary? Podlaska Izba Rolnicza zwróciła się do prezes ARiMR Haliny Szymańskiej z wnioskiem o interpretację przepisów popularnej operacji „Premie dla młodych rolników” poddziałania "Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W czym tkwi problem i skąd bierze się ryzyko kar dla młodych rolników?
Jeden z przepisów rozporządzenia ministra rolnictwa regulujących kwestię wypłaty pieniędzy w ramach tego działania stwierdza, że:
Dlatego Podlaska Izba Rolnicza pyta kiedy beneficjent pomocy „Premie dla młodych rolników” ma złożyć powyższą informację do dyrektora OT ARiMR? Możliwości są trzy, dlatego PIR prosi o doprecyzowanie chodzi o:
- dokładnie 90 dni przed upływem 5 lat od dnia wypłaty I raty premii?
- okres pomiędzy 90 -tym a ostatnim dniem upływu 5 lat od dnia wypłaty I raty premii?
- to, że rolnik ma też złożyć tę informację przed upływem 90 dni przed upływem 5 lat od dnia wypłaty I raty premii (ale jaki jest to okres 100 dni, 200 dni a może 500 dni)?
Jak młodzi rolnicy rozliczali się w poprzednim PROW?
W okresie programowania PROW na lata 2007-2014 każdy rolnik po otrzymaniu wypłaty I raty otrzymywał pismo z ARiMR dokładnie określające terminy w jakich musi dokonać przedłożenia odpowiednich dokumentów. Było to określone dokładną datą od… do… z dokładnie sprecyzowaną informacją co w danym terminie należy dostarczyć do ARiMR. Ponadto oddziały regionalne ARiMR wysyłały przypomnienia.
Czy pracownicy ARiMR informowali młodych rolników o tym obowiązku?
Ponadto Podlaska Izba Rolnicza zwróciła uwagę, że pracownicy ARiMR w latach poprzednich informowali, iż jest to termin od dziewięćdziesiątego dnia do ostatniego dnia przed upływem 5 lat od dnia wypłaty I raty premii. Prawdopodobnie traktowali to w ten sposób, że jest to zapis analogiczny do podobnego działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom” PROW 2007-2014. Rozporządzenie regulujące te działanie również zawierało podobny zapis odnośnie zobowiązania rolnika do rozliczenia się przed upływem 5 lat od wypłaty pomocy.
Rozporządzenie mówiło, że beneficjent powinien przedłożyć w Agencji:
- ankietę monitorującą zawierającą informacje niezbędne dla celów monitorowania i oceny Programu oraz tabelę zawierającą wskazanie osiągniętej nadwyżki bezpośredniej z działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie, sporządzone zgodnie z wzorem udostępnionym przez Agencję - do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy oraz na każde żądanie Agencji;
- oświadczenie o spełnianiu wymagań w zakresie ochrony środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy - w terminie 60 dni przed dniem upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy
Jego zapisy w tamtym czasie były interpretowane w następujący sposób dokumenty należało dostarczyć od dnia 60-tego do dnia ostatniego od upływu 5 lat od pomocy.
Czy młody rolnik może się spodziewać kary od ARiMR?
- Z informacji pozyskanych od doradców rolniczych wiemy, że większość rolników informację o realizacji warunków wraz z niezbędnymi załącznikami złożyła w terminie od 90 do ostatniego dnia od dnia wypłaty I raty pomocy, traktując ten zapis analogicznie do poprzedniego okresu wsparcia młodych rolników. ARiMR obecnie podaje informację, że prawdopodobnie jest to błędny termin. W chwili obecnej nie ma jeszcze wezwań co do błędnego terminu, ani też sankcji, ale informacja ze strony ARiMR, że rolnik dla bezpieczeństwa powinien złożyć taką informację 2 razy tj. przed 90 tym dniem i po 90 dniu jest nie do przyjęcia – czytamy w piśmie G. Leszczyńskiego, który zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie tej kwestii i wysłanie do rolników stosownych informacji w których ten termin będzie zapisany jednoznacznie.
Zdaniem Podlaskiej Izby Rolniczej jeżeli okazałoby się, że odpowiednim terminem byłby okres przed rozpoczęciem 90 dni od dnia wypłaty I raty pomocy, to ARiMR powinna wskazać jaki to miałby być okres. Zwłaszcza, że zakres czasowy jest ogromny, dla niektórych może to być nawet 2 lata przed upływem 5 lat. Jaki rok przyjmować wówczas do wyliczeń pytają rolnicy.
Prezes PIR: Należy odstąpić od kar finansowych!
- Ponadto zdaniem samorządu rolniczego, należy odstąpić od kar finansowych, które wynikałyby ze złożenia informacji o realizacji warunków wraz z niezbędnymi załącznikami w nieodpowiednim terminie. Brak interpretacji, jak również brak jednoznacznego wskazania daty realizacji tego zobowiązania nie może narażać w tak trudnych czasach rolników na dodatkowe koszty i powodować, iż zawiłość i niejasność przepisów doprowadzi z czasem do likwidacji wielu gospodarstw rolnych - podsumowuje szef Podlaskiej Izby Rolniczej.
Czekamy zatem na odpowiedź Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
CZYTAJ TAKŻE: Jakie będą dotacje dla młodych rolników i inwestycje dla gospodarstw w KPS?
Najważniejsze tematy