Pilnujcie gwarancji na sprzęt! Prawa nabywcy a obowiązki gwaranta
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Pilnujcie gwarancji na sprzęt! Prawa nabywcy a obowiązki gwaranta

12.10.2023autor: adw. Mikołaj Pomin

      Naprawy gwarancyjne powinny być załatwiane przez dealerów i producentów od ręki i bezproblemowo. Nie zawsze jednak tak jest, a rolnicy – użytkownicy coraz droższego sprzętu, muszą zwrócić uwagę na formalną stronę konsekwentnego egzekwowania warunków gwarancji i rękojmi.

Intensywne prace polowe w czasie żniw, wzmożony ruch i obciążenia są testem nie tylko dla ludzi i ich odporności, ale też dla sprzętu. To pierwszy poważny sprawdzian w warunkach bojowych, który może pokazać jego wartość. To też okazja do ujawnienia się plusów, wad i… awarii. Koszty serwisu, części i napraw są wysokie. Nie zawsze jednak rolnik skazany jest na ich ponoszenie, zwłaszcza gdy dysponuje sprzętem nowym, na gwarancji. Skupmy się zatem na tych, którzy mają to szczęście w nieszczęściu: doświadczyli usterki w sprzęcie objętym gwarancją.

Prawa nabywcy a obowiązki gwaranta

Niemal każdy spotkał się z gwarancją, kupując coś nowego, a nawet używanego – artykuły gospodarstwa domowego, elektronikę, samochód, ciągnik, czy maszyny lub wyposażenie obory, albo chlewni. Przy sprzęcie nowym to norma, przy używanym pożądany dodatek.

Gwarancja: czym ona w zasadzie jest? Art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, określającego obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu.

Inaczej, gwarant składa wobec kupującego przyrzeczenie, że spełni określone przez siebie obowiązki, jeżeli w zadeklarowanym okresie sprzęt nawali. Gwarancja jest zatem oświadczeniem gwaranta (producenta, sprzedawcy) udzielonym na piśmie bądź też w reklamie.

Celem gwarancji jest przywrócenie rzeczy do stanu zapewniającego możliwość normalnego korzystania z niej, zgodnego z umową i zapewnieniem gwarancyjnym. Czynności podejmowane przez gwaranta powinny zatem zapewnić realizację tego celu. Ustawa nie precyzuje, jakie obowiązki ciążą na gwarancie, wymienia natomiast je przykładowo: zwrot zapłaconej ceny, wymiana rzeczy, jej naprawa, zapewnieniu innych usług.

r e k l a m a

Co obejmuje gwarancja?

Najczęściej gwarancje obejmują naprawy, diagnostykę, a w dalszej kolejności wymianę rzeczy na nową. W razie wątpliwości co do treści samej gwarancji rzeczy sprzedanej i zawartych w niej oświadczeń, uznaje się, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Termin gwarancji rzeczy nowych wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana, o ile nie zastrzeżono innego terminu. Dopuszczalne jest również określenie okresu gwarancji w powiązaniu do częstości używania, jak przykładowo liczba kilometrów, motogodzin itp.

Warunki gwarancji powinny być sformułowane w sposób jasny i zrozumiały. Wprowadzając rzecz do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej – również w języku polskim w karcie gwarancyjnej czy instrukcji obsługi. Nadto, podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, czyli nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady, czy stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego, wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Na żądanie nabywcy sprzedawca obowiązany jest wydać mu potwierdzenie oświadczenia gwarancyjnego, utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku (art. 5772 Kodeksu).

Uprawnienia nabywcy wynikające z gwarancji

Z gwarancji wynikają określone uprawnienia nabywcy. Przede wszystkim podkreślmy, jak istotne jest zapoznanie się z warunkami określonymi przez gwaranta, okolicznościami wyłączającymi gwarancję (np. nieprawidłowe użytkowanie, brak czynności serwisowych) i terminami zgłoszenia ujawnionych usterek. Niewiedza na temat wymogów zawartych w dokumencie może skutecznie pozbawić nas naprawy czy wymiany sprzętu na koszt gwaranta, a jeszcze do tego narazić na dodatkowe koszty serwisu. Zatem przed uruchomieniem nabytego sprzętu zapoznajmy się z warunkami gwarancji i starajmy się ich przestrzegać. A gdy wystąpi usterka, wada czy inna nieprawidłowość, należy postępować zgodnie z zaleceniami gwaranta.

Zgłaszanie ustek i wad – na piśmie, czy telefonicznie?

Zgłoszenie usterki czy wady powinno być potwierdzone na piśmie bądź elektronicznie, np. w formie protokołu, czy zlecenia naprawy. Dobrze jest się upewnić, że wszystkie zastrzeżenia zostały umieszczone w protokole, a najlepiej jeszcze domagać się kopii dowodu dokonania zgłoszenia. W razie odmowy przyjęcia maszyny do naprawy lub uznania zgłoszonych usterek trzeba konieczne domagać się tego na piśmie.

W odróżnieniu od rękojmi, nabywca powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, o ile z okoliczności nie wynika, że wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

Jako przykład może posłużyć naprawa gwarancyjna maszyn rolniczych, urządzeń połączonych z budynkiem w gospodarstwie, a nie u sprzedawcy. Natomiast gwarant po usunięciu wady zwraca rzecz na swój koszt do miejsca, do którego została ona dostarczona przez kupującego. Nie ma zatem obowiązku pokrycia kosztów powrotnego transportu rzeczy z miejsca jej dostarczenia przez kupującego do miejsca, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady, którym najczęściej jest gospodarstwo nabywcy.

Rękojmia za wady fizyczne

Nie sposób przy okazji nie wspomnieć o rękojmi za wady fizyczne, która często mylona jest z gwarancją. Rękojmia to inaczej odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej (niezgodność z umową), do których zalicza się przykładowo:
- brak właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
- brak właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
- nieprzydatność do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia.

O rękojmi jedynie wspominamy, gdyż jej szersze omówienie wymaga osobnego artykułu.

Oświadczenie gwarancyjne może jednak odmiennie uregulować powyższe kwestie zarówno co do miejsca, jak i sposobu i kosztów dostarczenia rzeczy. Również z tego względu warto zapoznać się z zapisami gwarancji i w taki sposób zaplanować zgłoszenie, by nie narazić się na koszty transportu.

Jakie są obowiązki gwaranta?

Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki w czasie określonym w gwarancji, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji. Ostatecznie jednak o możliwości wywiązania się z terminu decydują obecnie też czynniki niezależne od gwaranta, a nawet producenta, jak choćby ciągnące się od pandemii problemy z dostawą części.

Istotne jest zatem, jakie konsekwencje poniesie gwarant, gdy naprawa przedłuży się ponad zadeklarowany okres. Przepisy nie mówią tego wprost, zatem nabywca może dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych. W skrócie oznacza to, że musi wykazać, że z powodu przedłużającej się naprawy poniósł szkodę, jej wysokość oraz to, że zwłoka jest wynikiem okoliczności leżących po stronie gwaranta, a nie okoliczności obiektywnych. Przykładowo, za taką szkodę można uznać koszty wynajęcia maszyny na czas przedłużającej się z winy gwaranta naprawy.

Ważna uwaga: udzielona gwarancja może jednak zawierać wyłączenia odpowiedzialności gwaranta za takie szkody.

Odbierając sprzęt po naprawie znów należy żądać dokumentu potwierdzającego jej wykonanie i zawierającego wyszczególnione czynności, wpisu w książce serwisowej. Przede wszystkim natychmiast po odbiorze należy sprawdzić działanie sprzętu, a w razie jakichkolwiek wątpliwości czy niesprawności – niezwłocznie je zgłaszać i odmówić odbioru rzeczy i żądać skutecznej naprawy.

W sytuacji, kiedy naprawa nie była skuteczna, należy upomnieć się też o pisemne potwierdzenie, że po naprawie sprzęt nie jest sprawny. W sytuacjach spornych konieczne może się okazać powołania rzeczoznawcy i zlecenie sprawdzenia prawidłowości i skuteczności naprawy. Problemy zgłaszane przez naszych Czytelników pokazują, że na linii rolnik – dostawca egzekwowanie warunków gwarancji to często droga przez mękę. Najczęstszym mankamentem jest brak pisemnych korespondencji i potwierdzonych dowodów. Warto o to zadbać we własnym interesie.

Adw. Mikołaj Pomin

Fot: Beba

O prawach i obowiązkach wynikających z napiszemy w kolejnym wydaniu top agrar Polska.

autor adw. Mikołaj Pomin

adw. Mikołaj Pomin

Prawnik w redakcji "top agrar Polska".

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Zarządzanie

Ubezpieczenia upraw jesienią 2023. Co rolnikom oferuje PZU?

Wszystko wskazuje na to, że w budżecie na 2024 rok środki finansowe na dopłaty do ubezpieczeń rolniczych pozostaną na takim samym poziomie jak w 2023 roku. Nie ma więc ryzyka, że rolnicy, którzy będą chcieli skorzystać z ubezpieczenia upraw, nie otrzymają polisy z dopłatą. A co oferują zakłady ubezpieczeń iesienią tego roku? Przyglądamy się ofercie PZU.

czytaj więcej
Dopłaty, PROW i VAT

Aplikacja suszowa: jak sprawdzić poziom strat suszowych i czy musisz mieć protokół?

  Od 20 września rolnicy mogą składać wnioski o szacowanie strat będących następstwem suszy. Wnioski wysyłać można wyłącznie za pomocą aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” przy użyciu Profilu Zaufanego. Termin na złożenie wniosku został przedłużony do 30 października 2023r.

czytaj więcej

Jak legalnie przechowywać obornik na polu i inne nawozy organiczne w gospodarstwie?

  Przechowywanie nawozów naturalnych reguluje unijna dyrektywa azotanowa, której przepisy zostały przeniesione do „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu (tzw. program azotanowy)”, który obowiązuje w Polsce. Jak zatem legalnie przechowywać obornik na polu i w gospodarstwie? 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)