Co czeka sektor mleczarski w najbliższych miesiącach?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Co czeka sektor mleczarski w najbliższych miesiącach?

27.01.2023autor: . .

Opublikowany niedawno przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) raport wskazuje, że w ciągu jedenastu miesięcy 2022 roku skupiono o 2,2% więcej mleka niż̇ w analogicznym okresie 2021 roku. Danych dotyczących wielkości skupu w grudniu jeszcze nie ma, ale należy zauważyć, że dostawy mleka w listopadzie 2022 r. były o 3,3% mniejsze od tych odnotowanych miesiąc wcześniej. Ma to jednak wymiar sezonowy, bo ilość skupionego mleka w listopadzie 2022 r. była jednak o 2,3% wyższa niż rok wcześniej.

Z artykułu dowiesz się

  • Jakie są prognozy dla unijnego rynku mleka w nadchodzącym roku?
  • Jak zmieniły się preferencje konsumentów?
  • Jaki wpływ na rynek mleka ma tendencja konsumentów do coraz częstszego dokonywania zakupów przez internet?

Unijny rynek mleka będzie stopniowo tracić swoją światową pozycję

W pozostałych krajach Unii Europejskiej utrzymuje się tendencja spadkowa, bowiem w okresie od stycznia do października 2022 roku łącznie we Wspólnocie skupiono 121 889,4 tys. ton, a to oznacza 0,2% spadek w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Analitycy każą nam się do owych spadków przyzwyczajać wskazując jednocześnie, że nic nie wskazuje na to, by wzrost wydajności krów mlecznych miał zrekompensować kurczące się pogłowie zwierząt. Nie rokuje to dobrze dla pozycji Unii Europejskiej na światowym rynku mleka. Wspólnota Europejska za sprawą różnych czynników będzie traciła swoją dotychczasową pozycję. Szkoda, bo do tej pory Europejczycy odpowiadali za ponad 24% światowego eksportu artykułów mleczarskich.

r e k l a m a

Co zatem czeka sektor mleczarski w najbliższych tygodniach, miesiącach i latach?

Z całą pewnością podążanie za światowymi trendami, zarówno pod względem poszukiwania nowych pozycji w asortymencie, jak i dotarcia do konsumenta. Światowi liderzy w branży stawiają obecnie na nowoczesne techniki dotarcia do konsumentów, w tym przez media społecznościowe. Musimy przyjąć do wiadomości, że dzisiejsi nastolatkowie nie oglądają już telewizji, a nawet nie posiadają telewizora.

Autorytetami dla wielu osób nie są już niestety nauczyciele, profesorowie czy choćby kadra zarządzająca przedsiębiorstwami, a influencerzy. Influencerzy to osobowości znane i aktywne w Internecie, często twórcy oraz prowadzący różnego rodzaju działania i cieszący się popularnością wśród swoich odbiorców. Co ciekawe, w przypadku niektórych influencerów trudno jednoznacznie wskazać, co przyczyniło się do ich popularności. Popularność ta niejednokrotnie jest imponująco wysoka, osiągając kilkanaście milionów wyświetleń, co przy dzisiejszej oglądalności hitów telewizyjnych (ok. 2 mln widzów) budzi uzasadnione zdumienie. Wielu producentów artykułów spożywczych dostrzegło już ten kanał dystrybucji treści, jednoznacznie wskazując, że skuteczna reklama w szczególności powinna być oparta na rozumieniu współczesnych mediów. Potwierdzają to dane z lat ubiegłych, ponieważ np. Lody Koral reklamowane przez „Ekipę”, czy też reklamowane przez „Matę” produkty McDonald’s zostały najlepiej zapamiętane. Kampanie prowadzone przez te korporacje uwzględniały oczywiście profil konsumenta, a więc wybór influencerów nie był przypadkowy.

Społeczeństwo coraz częściej dokonuje zakupów przez internet. Jak ma to potencjalny wpływ na rynek mleka?

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w roku 2020 aż 90,4% gospodarstw domowych posiadało dostęp do Internetu. Co więcej, w roku zdominowanym przez pandemię odsetek osób robiących zakupy w sieci wzrósł do 60,9%. Jeszcze bardziej obrazowe dane prezentuje raport #Digital2020 przygotowany przez WeAreSocial i HooteSuite. Zgodnie z nimi, w styczniu 2020 roku w Polsce było 30,63 mln użytkowników Internetu, co stanowi liczbę o 686 tys. wyższą niż w roku 2019. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa mieszkańców Polski regularnie robi dziś zakupy przez Internet i syci się treściami publikowanymi online, nic dziwnego, że przedsiębiorcy traktują sieć internetową jak dosłowną sieć służącą łowieniu potencjalnych klientów. Bez wątpienia na wzrost ten miała wpływ zmiana wielu aspektów naszego życia, którymi bardzo skutecznie zarządzać zaczął niespodziewany gość z Wuhan.

Nie oznacza to oczywiście, że wirus zaatakował również Internet dając pożywkę do rozmnożenia się influencerom. Jak to mawiał klasyk, „taki mamy klimat” i takie mamy czasy. Facebook, Instagram, bo o nich mowa, to obecnie narzędzia nie tylko reklamy, ale też współżycia społecznego. Tak obecnie rodzą się przyjaźnie, małżeństwa, ale też masowa sprzedaż, również artykułów mleczarskich. Pora otworzyć się na nowe kanały dystrybucji i reklamy, bo negując ich istnienie, kijem Wisły nie zawrócimy, a jedynie zostajemy w tyle.

Jarosław Malczewski
Zdjęcie: Unsplash

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Ceny mleka spadają, rolnicy załamują ręce, a ministerstwo rolnictwa… nie widzi problemu

Ceny mleka w ostatnim czasie spadły nawet o ponad 40 gr. Tymczasem wiceminister rolnictwa Lech Kołakowski twierdzi, że było to maksymalnie 15 gr i... dramatu na rynku nie ma. 

czytaj więcej

Polski rolnik, Maciej Pohl w TOP 10 najlepszych producentów mleka na świecie

Niesamowite osiągnięcie polskiego hodowcy! Rolnik z Krotoszyna - Maciej Pohl znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych producentów mleka na świecie w rankingu zorganizowanym przez prestiżowy magazyn „Holstein International”.  

czytaj więcej

Więcej mleka dla cieląt to szybsze gojenie się ran po kauteryzacji

Kanadyjscy naukowcy przedstawili dowody, że zapewnienie cielętom większej ilości składników pokarmowych może sprzyjać gojeniu się ran po procesie kauteryzacji, czyli usuwania zawiązków rogów.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)