Branża mleczarska przeciwko podatkowi od reklam
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Branża mleczarska przeciwko podatkowi od reklam

22.02.2021

Branża mleczarska opowiada się jednoznacznie przeciwko zapisom projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów oraz związanym z nim podatkiem reklamowym. Poniżej prezentujemy treść listu wystosowaną do Tadeusza Kościńskiego - Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej

Pan Tadeusz Kościński
Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej

r e k l a m a
Szanowny Panie Ministrze

W imieniu organizacji mleczarskich tworzących Porozumienie dla mleczarstwa i reprezentujących zarówno przetwórców, jak i producentów mleka, tj. Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, Związku Polskich Przetwórców Mleka, Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy, Polskiej Izby Mleka oraz Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, przekazuję na ręce Pana Ministra stanowisko naszych organizacji w sprawie projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Uchwalenie w obecnej sytuacji gospodarczej kraju podatku reklamowego doprowadzi do dalszego pogorszenia kondycji producentów żywności. Na skutek zamknięcia bardzo istotnego sektora HoReCa wielu z nich straciło bardzo ważną dla siebie grupę klientów i konsumentów, a proponowane narzędzie fiskalne znacząco podniesie koszt prowadzonych przez przemysł żywnościowy działań marketingowych. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że zwłaszcza największe globalne grupy mediowe przerzucą nowe obciążenie podatkowe na swoich klientów – polskich reklamodawców. W efekcie reklama, która już dziś nie jest tania – a przy tym niezbędna, aby dotrzeć do konsumentów z informacją o produktach i ich walorach – dla wielu z nich stanie się narzędziem niedostępnym lub dostępnym w tak małym zakresie, że uczyni ich działania marketingowe nieskutecznymi.

Wprowadzenie projektowanych rozwiązań spowoduje duże zagrożenie dla polskiej gospodarki. Siłą napędową polskiej gospodarki są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których w większości ceny mediów już teraz są zaporowe. Wzrost kosztów reklamy jeszcze bardziej ograniczy ich możliwości reklamowe, a przez to osłabi konkurencyjność (w konsekwencji spadek obrotów, zwolnienia, wzrost bezrobocia etc). Przerzucenie tego kosztu na konsumenta, którego siła nabywcza w dobie pandemii się zmniejszyła, wpłynie negatywnie na konsumpcję, co z kolei ma bezpośrednie przełożenie na kondycję gospodarki.

Zwracamy uwagę, że w okresie pandemii wzrosło znacząco znaczenie internetowych form kontaktu z konsumentami – nie tylko w postaci e-sklepów czy innych platform do zamawiania żywności, ale także kanałów komunikacji marketingowej. Jednocześnie oczywistym jest, że najsilniejszą pozycję mają w tym segmencie globalni gracze internetowi, których gigantyczna skala powoduje, że producentów żywności w Polsce nie traktują oni jak równorzędnych partnerów. W sytuacji nałożenia na oferowane przez nich usługi reklamowe dodatkowego podatku niewątpliwie podniosą ceny w swoich cennikach. Producenci żywności nie mają w tych relacjach równorzędnej pozycji – polscy reklamodawcy staną przed wyborem: albo zaakceptują podwyżki (czyli zapłacą podatek reklamowy), albo będą musieli ograniczyć lub zrezygnować z aktywnych działań marketingowych, co zahamuje ich rozwój.

W związku z powyższym, reprezentowana przez nas branża mleczarska opowiada się jednoznacznie przeciwko zapisom projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów oraz wynikającym z niego obciążeniom, które niewątpliwie zostaną przerzucone na reklamodawców, a w konsekwencji na konsumentów.

Z wyrazami szacunku

Marcin Hydzik
Przewodniczący Porozumienia dla Mleczarstwa
Prezes Zarządu Związku Polskich Przetwórców
Do wiadomości:
Mateusz Morawiecki – Prezes Rady Ministrów,  Jarosław Gowin – Wiceprezes Rady
Ministrów, Grzegorz Puda – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zdjęcie: Pixabay
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Sylwia Spurek chce zakazu reklam mięsa, mleka i nabiału

Kontrowersyjne wpisy eurodeputowanej Sylwii Spurek w mediach społecznościowych po raz kolejny odbijają się głośnym echem w środowisku rolniczym. Tym razem na Twitterze polska europoseł twierdzi, że powinno się zakazać promocji mięsa i produktów mleczarskich, podobnie jak papierosów, bo... szkodzą zdrowiu.

czytaj więcej
Aktualności

Porozumienie handlowe Ukraina–Wielka Brytania wchodzi w życie

W ubiegłym roku Ukraina zawarła umowę handlową z Wielką Brytanią. Weszła w życie w styczniu br. Z pewnością wpłynie to znacząco na eksport. 

czytaj więcej

Jakie są punkty krytyczne dla wydajności, zdrowia i rozrodu krów?

Od dłuższego już czasu do naszej redakcji dzwonią Czytelnicy z prośbą o szczegółowe zalecenia dotyczące rozrodu i długowieczności coraz bardziej wydajnych krów. Potwierdza to, że nie lada wyzwaniem dla hodowców jest pokrycie gigantycznego zapotrzebowania pokarmowego zwierząt na wysoką wydajność, które w tej kwestii jest kluczowe.  

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)