OSM Łowicz chce być liderem w produkcji ekologicznej
W tym roku Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu nastawia się na kontynuację działań podjętych już wcześniej oraz wdrażanie nowych inwestycji. Naszym głównym celem będzie rozwój spółdzielni, przygotowanie się do nowych wyzwań oraz umacnianie naszej pozycji rynkowej – mówi Iwona Grzybowska, prezes OSM Łowicz.
OSM Łowicz redukuje zużycie energii i plastików w produkcji
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu wyznaczyła sobie na najbliższe miesiące ambitne cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Dążymy do jak najwyższego poziomu energooszczędności zakładów produkcyjnych. Przechodzimy też na wykorzystanie opakowań przyjaznych środowisku oraz z obniżoną zawartością plastiku w przypadku opakowań foliowych – wskazuje Iwona Grzybowska, prezes OSM Łowicz w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.
– Pracujemy także nad poprawą efektywności maszyn produkcyjnych, celem podwyższenia produktywności oraz jakości produktów – zaznacza.
Dodaje również, że już dzisiaj OSM Łowicz może pochwalić się jedynym i pierwszym w Polsce rozwiązaniem dla produktów aseptycznych – kartonem bez zawartości aluminium.
– Dzięki temu redukujemy zużycie surowców kopalnych, zwiększając tym samym udział surowców odnawialnych w opakowaniu – tłumaczy prezes firmy. – Jest to innowacyjne rozwiązanie, które ma na celu zmniejszenie emisji CO2. Opakowanie oczywiście nadaje się w 100 proc. do recyklingu – podkreśla.
OSM Łowiczu chce umacniać wizerunek mleczarni proekologicznej
Cele strategiczne mleczarni na 2022 r. to dalsze podnoszenie jakości produkowanych wyrobów i kontynuowanie działań wizerunkowych spółdzielni jako lidera działań proekologicznych na rynku mleczarskim.
– Planujemy to osiągnąć dzięki odpowiedniej komunikacji z sieciami handlowymi oraz klientami. Wdrażamy ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez wprowadzanie na rynek we współpracy z firmami wytwórczymi oraz sieciami handlowymi nowych, recyklowalnych opakowań do naszych produktów, dalsze "odchudzanie" opakowań foliowych konfekcjonowanego sera i badanie możliwości stosowania mono-folii – wyjaśnia Iwona Grzybowska.
Warto zauważyć, że spółdzielnia mając na celu poprawę efektywności energetycznej uzyskała gwarancję pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (wiatrowych), co pozwoli całkowicie wyeliminować emisję CO2 w procesie przetwórstwa mleka w OSM Łowicz.
Dynamicznie rosnące koszty wyzwaniem dla mleczarstwa
– Głównym wyzwaniem OSM Łowicz w 2022 r. będą rosnące koszty działalności związane ze wzrostem cen energii elektrycznej, gazu oraz pracy. Akceptacja przez klienta wyższych cen na rynku mleczarskim związanych z inflacją oraz rosnącymi kosztami działalności – wskazuje prezes OSM Łowicz.
Barierę dla rozwoju biznesu może też w pewnym stopniu stanowić kolejna fala pandemii i związane z nią ograniczenia.
– Bardzo szybko zmieniają się wymagania i oczekiwania klientów, więc każda branża bardziej niż dotychczas musi wykazywać się elastycznością. Niemniej jednak rosnąca inflacja jest większym problemem, niż ograniczenia wynikające z panującej pandemii – komentuje Iwona Grzybowska.
Jakie są najnowsze trendy w zachowaniach konsumentów?
– Obecnie konsumenci bardzo dokładnie analizują swoje zakupy i koszyk. Widzi, że teraz ma dużo mniej zakupów niż w tej samej cenie przed inflacją. Zakupy były planowane, ale po zakończeniu drugiej fali pandemii zauważalne było "rozluźnienie" w tym obszarze i ponowny wzrost sprzedaży produktów niezaplanowanych, wynikających z chwilowej pokusy lub ochoty. Obawiamy się, że teraz decyzyjność będzie trzymana w większych ryzach i nastawiona na produkty niezbędne, co doprowadzi do zabezpieczania rynku tylko w produkty konieczne, takie jak: mleko, masło, twarogi.
Rynek i czas pokażą, czy mimo kryzysu finansowego, który dotknie gospodarstwa domowe, zwycięży rozsądek i nastawienie na produkty z dobrym składem i "czystą etykietą", czy szalę przeważą tańsze zamienniki.
– Tak samo jak wszyscy obserwujemy rynek z zaciekawieniem – podsumowuje prezes OSM Łowicz.
Artur Puławski
Artur Puławski
Analityk rynku mleczarskiego, współpracuje z redakcjami Tygodnika Poradnika Rolniczego, czasopisma "Elita Dobry Hodowca" oraz portalem mleko24.pl
Analityk rynku mleczarskiego, współpracuje z redakcjami Tygodnika Poradnika Rolniczego, czasopisma "Elita Dobry Hodowca" oraz portalem mleko24.pl
Najważniejsze tematy