John Deere 5G do upraw sadowniczych. Nowe zmodernizowane modele
Seria ciągników John Deere 5G powyżej 75 KM została zmodernizowana, zyskując przy tym pięć nowych modeli o większej mocy w konfiguracjach GV, GN, GF oraz GL.
W wersjach z kabiną pojawiły się funkcje. W serii 5G jest nią pięciobiegowa przekładnia Eco Hi-Lo PowrReverser, umożliwiająca jazdę z prędkością do 40 km/h przy zredukowanej prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu ciągniki zużywają mniej paliwa, zapewniając przy tym większy komfort jazdy.
Nowe modele 5G
Celem spełnienia indywidualnych wymagań nabywców, producent wzbogacił serię 5G o nowe modele. Najistotniejsze z nich to nowe ciągniki 5115 w ramach serii GF, GN i GV. Mają one moc do 120 KM i czterocylindrowy silnik o pojemności 3,6 l. Ponadto John Deere oferuje większą różnorodność mocy na potrzeby prac w najwęższych rzędach winnic — gama modeli GV otrzymuje dwa nowe warianty: 5105G i 5115G o mocy maksymalnej odpowiednio 105 KM i 120 KM.
fot: 5115 GF
fot: 5115 GN
Nowa kabina
Zaprojektowana na nowo kabina jest teraz lepiej dostosowana do potrzeb operatora. Nowa konstrukcja oferuje lepszą ergonomię, a także więcej miejsca na nogi, co zwiększa komfort jazdy i czyni pracę w nowych ciągnikach serii 5G jeszcze przyjemniejszą. John Deere wskazuje na nową, znacznie obniżoną maskę zapewniającą bardzo dobrą widoczność obszaru przed ciągnikiem, zaś lepszą widoczność, zwłaszcza w nocy, gwarantuje również opcjonalne oświetlenie LED.
Nowa kabina zwiększa nie tylko komfort pracy, ale ma również znaczenie dla operatora, bo w ramach opcji jest układ filtracji kategorii IV (zgodny z normą EN 15695), zintegrowany w dachu kabiny. Wspomniany układ zapewnia ochronę przed pyłem, niebezpiecznymi dla zdrowia aerozolami i oparami.
Poza tym w serii ciągników 5G jest nowy, 5-calowy wyświetlacz cyfrowy z istotnymi informacjami dotyczące pojazdu. Jest on umieszczony centralnie przed operatorem i umożliwia wygodną zmianę różnych ustawień ciągnika.
ISOBUS i telematyka JDLink
Nowe ciągniki są nie tylko prostsze w obsłudze, ale też wykorzystują bardziej inteligentne rozwiązania. Opcjonalnie mogą być wyposażone w ISOBUS i zmodernizowane przez dodanie modułu telematyki JDLink. Dzięki temu ciągnik może bezpłatnie łączyć się z John Deere Operations Center, oszczędzając czas i pieniądze. Można łatwiej digitalizować i planować operacje, ponieważ nowe narzędzia do zarządzania flotą są bezpłatnie dostarczane wraz z ciągnikiem.
Aby można było jeszcze sprawniej zarządzać pracą na stromych zboczach i w wąskich rzędach, ciągniki można doposażyć w kompleksowe funkcje, takie jak Dynamic Steering (dynamiczne kierowanie) i AutoClutch. Funkcja Dynamic Steering umożliwia automatyczną zmianę przełożenia odpowiednio do prędkości jazdy. Przy mniejszych prędkościach ilość obrotów kierownicą potrzebna do maksymalnego skrętu jest znacznie zmniejszona, szczególnie podczas ciasnych skrętów, natomiast podczas jazdy po drogach z prędkością transportową ilość obrotów kierownicy do pełnego skrętu zostaje zwiększona. Poprawia to komfort kierowcy i daje mu lepszą kontrolę nad ciągnikiem. Funkcja AutoClutch ułatwia manewrowanie, gdyż sprzęgło włączane jest pedałem hamulca.
Fot: 5115 GF
Dodatkowe aktualizacje serii 5G
Do sadów z nisko zwisającymi roślinami na pergolach firma John Deere w ramach serii 5G oferuje również ciągniki bez kabiny lub z kabiną o niskim prześwicie. Nowy ciągnik o mocy 105 KM z gamy GL zapewnia większą różnorodność mocy, a obszerniejsze siedziska operatora zwiększają komfort jazdy podczas prac w sadzie.
Ciągniki o mocy poniżej 75 KM mają już zmodernizowane silniki spełniające wymagania normy Stage V, zachowując przy tym znane cechy poprzednich modeli.
opr. jj
Jan Józefowicz
<p><u1:p></u1:p>współpracownik PWR Online, wcześniej wieloletni zastępca redaktora naczelnego magazynu "top agrar Polska" i redaktor naczelny magazynu "profi".</p>
Najważniejsze tematy