r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Artykuły>Technika>Maszyny rolnicze>Żniwa i siew z top agrar i profi: Sprawny załadunek i transport na pokazie w Nagardowicach
Żniwa i siew z top agrar i profi: Sprawny załadunek i transport na pokazie w Nagardowicach
19.07.2023autor: Jan Beba
Niełatwe za sprawą setek oglądających pokaz rolników zadanie sprawnego zbioru kilkunastu bel słomy stanęło przed kierowcą ładowarki teleskopowej. Słoma szybko trafiła na specjalnie przygotowaną do tego przyczepę. Bohaterami tej części pokazu Żniwa i siew z top agrar i profi byli ładowarka teleskopowa Merlo Turbo Farmer 35.7 oraz przyczepa burtowa Zasław D737-14.
Ładowarki serii Turbo Farmer 35.7 należą do średniej gamy włoskiego producenta. Najważniejsze osiągi to wysokość podnoszenia równa 6,6 m oraz maksymalny udźwig równy 3500 kg. Pod maską pracuje 140-konny silnik i jak w innych modelach Merlo jest zainstalowany wzdłużnie po prawej stronie ramy. To zapewnia bardzo dobry dostęp do elementów obsługi silnika. W pracy ze słomą i na polu warto podkreślić zalety systemu Fan Drive. To seryjnie zamontowana technologia, która pozwala na zmianę kierunku obrotu wentylatora silnika, przechodząc z zasysania do chłodzenia chłodnicy, na wydmuch, do czyszczenia chłodnicy, usuwając kurz i pozostałości z pracy.
Kabina o szerokości ponad 100 cm osadzona jest na tzw. silentblokach, które znacząco zmniejszają drgania. Mimo kompaktowych wymiarów powietrze wewnątrz kabiny rozprowadzane jest równomiernie. Opcjonalnie ten model wyposażony być może w podwieszaną kabinę (CS) z aktywnym zawieszeniem hydropneumatycznym z możliwością wyłączenia bezpośrednio przez operatora. Producent zaznacza, że rozwiązanie to pozwala na znaczne zmniejszenie drgań wewnątrz kabiny i ułatwia absorpcję oddziaływań i drgań przekazywanych podczas transportu i pracy również na wyboistym terenie.
Prezentowana maszyna miała też system hydraulicznego blokowania osprzętu, co dodatkowo zwiększa komfort pracy. W szybkiej jeździe po polu z dwiema belami przydała się niezależna amortyzacja wysięgnika teleskopowego. Ponadto wbudowany system bezpieczeństwa Merlo w czasie rzeczywistym kontroluje parametry operacyjne, pozwalając operatorowi na spokojną pracę.
Cała gama Turbo Farmerów ma hydrostatyczny napęd, a suche tarcze hamulcowe umożliwiają ograniczenie poboru energii, zmniejszając zużycie maszyny. Z kolei system Eco Power Drive (EPD) kontroluje i automatycznie reguluje obroty silnika na podstawie warunków operacyjnych. W rezultacie, prędkość obrotowa silnika jest niezależna od pedału gazu. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa do 18%.
Co ciekawe, Merlo zapewniającą dwa oddzielne układy dla hydrauliki i hydrostatyki. Układ hydrauliczny składa się z pompy o zmiennej pojemności skokowej rodzaju Load Sensing połączonej ze sterowanym elektronicznie rozdzielaczem hydraulicznym Flow-sharing, aby zapewnić prostą obsługę i do trzech jednoczesnych ruchów.
r e k l a m a
Przyczepa Zasław z aluminiowymi burtami
W Nagradowicach gościliśmy również tegoroczną nowość firmy Zasław, czyli przyczepę D-737-14XL. W pierwszej części prezentacji, po demontażu bocznych burt posłużyła nam jako platforma do bel, by już po kilkunastu minutach stanąć w szeregu za kombajnem i odbierać jęczmień.
Przyczepę wyróżnia zastosowanie aluminiowych burt bez kłonicy. Mieszcząca 14 t skrzynia ładunkowa od wewnątrz ma długość 520 cm, szerokość 242 cm, a dzielone burty mają wysokość 80 i 75 cm. Na podłodze i przedniej ścianie (z oknem inspekcyjnym) nie ma spawów, bo te elementy zrobione są z jednego arkusza blachy.
Producent podkreśla mocną konstrukcję ramy wykonanej z dwuteownika ze stali konstrukcyjnej o podwyższonej wytrzymałości (gatunek S355J). Trwała ma być też powłoka lakiernicza, bo stalowe elementy konstrukcji oczyszczane są przed spawaniem na śrutownicy, a po spawaniu i wstępnym montażu konstrukcja jest ponownie śrutowana i odtłuszczana. Nakładanie materiałów lakierniczych odbywa się w kabinie – suszarni lakierami przemysłowymi wysokiej jakości. Podwozie lakierowane jest na kolor grafitowy lub cynkowane.
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy to 18 t, a jej masa własna ok. 4600 kg. Producent zastosował ogumienie w rozmiarze 385/65R22,5 osadzone na stalowych 10-otworowych felgach. Homologacja pozwala na transport z prędkością do 40 km/h. Przyczepa ma trójstronny system wysypu. Siłownik hydrauliczny ma zawór odcinający dopływ oleju przy maksymalnym wychyleniu skrzyni w tył o 50°, a na boki 47°. W trakcie rozładunku skrzynię zabezpieczają też liny stalowe.
W szybkim przezbrojeniu z platformy do bel na przyczepę skrzyniową pomógł nam nowy system łączenia burt. Dolna osadzona jest na ośmiu zawiasach ryglowanych centralnie. Dźwignia centralnego ryglowania ze zmienną długością ramienia poprawiająca ergonomie zamykania. Uszczelka pomiędzy nadstawami zapobiegająca dostawaniu się wody do wnętrza.
Jan Beba
Jan Beba
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a