Traktorowy kalendarz adwentowy: Claas Arion 610
Trzeciego dnia naszego cyklu, w którym w szczegółach przyglądamy się najpopularniejszym w tym roku modelom ciągników, przybliżę Wam sylwetkę modelu Claas Arion 610.
Dziś na tapecie mamy jedynego przedstawiciela marki Claas wśród 24 najlepiej sprzedających się ciągników w okresie od stycznia do października 2019 roku. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2019 roku nabywców znalazło aż 60 egzemplarzy Ariona 610 – wynika z danych CEPiK opracowanych przez Polską Izbę Gospodarczą maszyn i Urządzeń Rolniczych.
Serię Arion 600 tworzą cztery modele oznaczone jako 610, 630, 650 i 660 z mocą maksymalną odpowiednio 145, 165, 185 i 205 KM. Wybór rolników – właścicieli Ariona 610, po raz kolejny wskazał na wysoką popularność ciągników 6-cylindrowych, tym bardziej, że w ofercie producenta jest też Arion 530 i 550 o mocy 145 i 165 KM, ale z silnikiem 4-cylindrowym.
Traktor Arion 610 dostępny jest w trzech wariantach wyposażenia:
- CIS: z przełączaną pod obciążeniem przekładnią Hexashift, mechanicznymi zaworami hydrauliki oraz wyświetlaczem CIS.
- CIS+: z przełączaną pod obciążeniem przekładnią Hexashift lub bezstopniową przekładnią Cmatic, elektronicznymi zaworami hydraulicznymi i kolorowym wyświetlaczem CIS.
- CEBIS: z przełączaną pod obciążeniem przekładnią Hexashift lub bezstopniową przekładnią Cmatic, elektronicznymi zaworami hydraulicznymi, terminalem Cebis z ekranem dotykowym 12" i funkcjami dodatkowymi.
Silnik
Traktor Claas Arion 610 napędza silnik DPS Powertech o pojemności skokowej 6,8 l z turbosprężarką VGT. Dzięki automatycznemu dopasowaniu kąta łopatki turbiny turbosprężarka VGT ciągnika Arion 600 zapewnia optymalne ciśnienie doładowania przy każdej liczbie obrotów silnika, co przekłada się na wysoki moment obrotowy już przy niskiej liczbie obrotów. Ciągnik ma dwie prędkości obrotowe na biegu jałowym (650 i 800 obr./min) z automatycznym dopasowaniem zmniejszają zużycie paliwa przy zatrzymaniu. Z kolei elektroniczne sterowanie wentylatora Visctronic umożliwia dopasowanie jego liczby obrotów. Do regulacji wykorzystuje się tu temperaturę silnika, zasysanego powietrza oraz liczbę obrotów przekładni i silnika jak też klimatyzacji. To kolejny aspekt, który oszczędza paliwo.
Aby spełnić aktualne normy emisji spalin traktor Arion 610 wykorzystuje pracę kilku systemów:
- EGR – część spalin z silnika jest mieszana z zassanym świeżym powietrzem. W efekcie spalanie w silniku przebiega wolniej i w niższych temperaturach.
- DOC i DPF – połączenie katalizatora utleniania paliwa (DOC) oraz filtra cząstek paliwa (DPF) ogranicza zawartość węglowodorów i cząstek sadzy w spalinach. Dodatkowy filtr DPF nie wymaga konserwacji i regeneruje się pasywnie podczas pracy w trybie normalnym.
- SCR to selektywna redukcja katalityczna, która za pomocą roztworu mocznika zamienia znajdujące się w spalinach tlenki azotu w azot i wodę.
Przekładnia
Przekładnia Hexashift oferuje 24 biegi w każdym kierunku: 6 przełożeń w czterech zakresach A-D. Plusem jest płynne przełączanie wszystkich sześciu biegów pod obciążeniem i czterech zautomatyzowanych grup biegów. Dzięki funkcji Smart Stop możliwe jest zatrzymanie ciągników Arion przez naciśnięcie hamulca, bez konieczności aktywacji pedału sprzęgła.
Bezstopniowa skrzynia EQ 200/220 jest połączeniem dwustopniowej przekładni planetarnej, zespołu sprzęgieł i hydrostatu. Przekładnia ma prostą budowę i dwa automatycznie zmieniane wewnętrzne przełożenia. Ciągnik przy 1500 obr./min jedzie z prędkością 50 km/h, a przy 1400 obr./min z prędkością 40 km/h. Po zwolnieniu pedału gazu przekładnia traci prędkość a ciągnik utrzymuje pozycję postojową.
Hydraulika i WOM
Arion 610 dysponuje hydrauliką load sensing o wydatku 110 l/min lub opcjonalnie 150 l/min. Maksymalne ciśnienie robocze wynosi 200 barów. W zależności od wersji wyposażenia traktorzysta może korzystać z 2 do 4 par wyjść hydraulicznych sterowanych mechanicznie lub elektronicznie, z możliwością regulacji przepływu.
Maksymalny udźwig tylnego układu zawieszenia w punkcie mocowania narzędzi wynosi 7500 kg, a w całym zakresie 5100 kg. W standardzie znajdziemy amortyzację podnośnika i możliwość jego obsługi za pomocą zewnętrznych przycisków. Maksymalny udźwig przedniego podnośnika to 4000 kg. Tu także amortyzacja wstrząsów jest w standardzie.
W podstawowym wyposażeniu traktora Arion 610 mamy dwie prędkości WOM: 540 i 1000 obr./min. Na życzenie dostępne są warianty 540 Eco i 1000 Eco.
Kabina
Czterosłupkowa kabina z wygodnym fotelem ma sporo schowków, w tym na 2 butelki wody (pod siedzeniem instruktora). W pracy po zmroku do akcji wkracza maksymalnie 14 reflektorów LED. Wszystkie modele Arion są seryjnie wyposażone w klimatyzację i opcjonalnie w filtr kategorii 3. Komponenty klimatyzacji zamontowano w podwójnie izolowanej podłodze kabiny, co pozwala na optymalny rozdział strumienia powietrza i wyraźnie redukuje hałas powodowany przez nadmuch. Żadne komponenty klimatyzacji nie są montowane w dachu – dodatkowa przestrzeń w kabinie. Obok sterowania ręcznego dostępna jest również klimatyzacja z pełną automatyką.
W specjalnym adwentowym cyklu newsów przyglądamy się 24 najbardziej popularnym modelom ciągników – mierzonych liczbą rejestracji, których zestawienie prezentujemy poniżej.
Topowe modele ciągników styczeń-październik 2019
LP. | Marka, model | Liczba rejestracji |
1 | John Deere 6120M | 219 |
2 | John Deere 6155M | 166 |
3 | Zetor Major CL 80 | 154 |
4 | New Holland TD5.85 | 122 |
5 | John Deere 5090M | 113 |
6 | Deutz-Fahr 5110 G | 109 |
7 | New Holland T7.165 | 101 |
8 | Kubota M5111 | 95 |
9 | Zetor Proxima CL 90 | 91 |
10 | New Holland T4.75S | 86 |
11 | Kubota M5091 | 83 |
12 | Deutz-Fahr 6165 Agrotron | 78 |
13 | Kubota L2501 | 77 |
14 | Kubota M4072 | 77 |
15 | Massey Ferguson 5710 | 77 |
16 | New Holland TD5.105 | 77 |
17 | Case IH Farmall 85A | 76 |
18 | John Deere 6095MC | 71 |
19 | Farmtrac 6050 C 4WD | 68 |
20 | Case IH Farmall 95A | 66 |
21 | Kubota M4062 | 63 |
22 | Claas Arion 610 | 60 |
23 | 58 | |
24 | 56 |
Jan Beba
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Najważniejsze tematy