Ministerstwo deklaruje: mogą być kolejne wzrosty zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Ministerstwo deklaruje: mogą być kolejne wzrosty zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze

20.09.2021

Ministerstwo rolnictwa deklaruje, że w razie potrzeby będą kolejne ustawy ze wzrostem zwrotu akcyzy zawartej w cenie paliwa rolniczego. Na razie Sejm przystąpił do procedowania projektu, która zakład wzrost wydatków na ten cel o 160 mln zł.

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, która jest elementem rządowego programu "Polski Ład".

 

Projekt ten ma na celu zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych ze 100 l do 110 l, a także w przypadku jednej dużej jednostki przeliczeniowej bydła – z 30 l do 40 l. 

 

Zmniejszenie kosztów produkcji

Zwiększenie pomocy finansowej dla producentów rolnych w formie zwrotu podatku akcyzowego uzasadnione jest potrzebą zwiększenia konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na unijnym rynku. Zmiany zaproponowane w ustawie przyczynią się do zmniejszenia kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych przez zwiększenie wsparcia finansowego w przypadku paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej.
– W ostatnich latach wzrosły koszty produkcji rolnej, w tym związane z wykorzystywaniem paliwa. Wzrost kosztów produkcji powoduje, że produkcja rolna staje się coraz mniej opłacalna. Z roku na rok wzrasta udział kosztów paliwa w kosztach ogółem produkcji rolnej - mówił w Sejmie wiceminister rolnictwa Ryszard Bartosik.

 

r e k l a m a

Ten wzrost jest jednak niewystarczający

Kluby opozycyjne zadeklarowały poparcie rządowego projektu choć podkreśliły, że wzrost wydatków na ten cel jest niewystarczający. - Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska poprze ten projekt, chociaż jest to niewielka pomoc, ale każda ustawa poprawiająca interes polskich rolników jest potrzebna – mówiła posłanka Anna Wojciechowska z Koalicji Obywatelskiej.

 

- Rolnicy od dawna domagali się zwiększenia limitu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego. To rozwiązanie jest potrzebne i Lewica je poprze. Zwracam jednak uwagę, panie ministrze, że polityka rolna to nie jest tylko przyszywanie nowej łaty na stare ubranie, bo to ubranie i tak się rozchodzi w szwach - wtórowała posłanka Anita Sowińska z klubu Lewicy.

 

160 mln zł to za mało

Ludowcy zwrócili uwagę, że przewidywana kwota 160 mln zł jest niewystarczająca z powodu rosnącej inflacji. - Proponowane zmiany: środków w latach 2022 do 2031 jest tylko 160 mln każdego roku. Dlaczego co roku te środki nie będą zwiększane, skoro aktualnie mamy najwyższą inflację od 20 lat - pytał poseł Zbigniew Ziejewski z Koalicji Polskiej.

 

- Jest to jednak w ogóle kropla w morzu potrzeb polskiej wsi - mówił poseł Michał Urbaniak z Konfederacji.

 

W razie potrzeby limit będzie zwiększany?

Ale już na początku dyskusji sejmowej ministerstwo rolnictwa złożyło ważną deklarację. – Chcę podkreślić, że wzrost stawki, wzrost limitu na 1 ha nie jest  pierwszym zwiększeniem wsparcia dla rolników, bo za rządów Prawa i Sprawiedliwości było już kilka takich podwyżek. Chcę też jednoznacznie stwierdzić, że nie jest to ostatnia podwyżka, bo będziemy reagować na to, co dzieje się na rynku. Szczęśliwie się składa, że ceny tych paliw w ostatnim czasie nie rosną aż tak dynamicznie. Nie mamy większych kryzysów na rynkach światowych. W związku z tym reagujemy wówczas, kiedy jest to potrzebne. Jeśli będzie taka potrzeba, rząd przedstawi kolejny projekt podwyższający rolnikom ten limit związany z produkcją rolną, limit związany z akcyzą na paliwo rolnicze - powiedział wiceminister rolnictwa Ryszard Bartosik.

 

Sejm zdecydował, że ustawa trafi teraz do dalszych prac w sejmowych komisjach rolnictwa i finansów.

 

WK

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Ciągnik w gospodarstwie

Będą pytać ministra, co zrobił by uratować Ursusa przed upadkiem

Opozycja będzie domagać się informacji, jakie działania podjęło ministerstwo rolnictwa, aby nie dopuścić do upadku firmy „Ursus”. Ich zdaniem może to oznaczać wejście na polski rynek zagranicznych firm, które będą dyktować polskim rolnikom niekorzystne warunki cenowe. Upadłość „Ursusa” to także koniec ponad stuletniej tradycji produkcji polskich ciągników.

czytaj więcej
Ciągnik w gospodarstwie

Homologacja pojazdów rolniczych w Polsce. Oto ważne przepisy regulujące

Jakie są aktualne regulacje prawne związane z obowiązkiem homologacji pojazdów rolniczych? Czy homologacja jest konieczna do dopuszczenia pojazdu do obrotu? Wyjaśniamy poniżej.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)