- Co sprawdzić najpierw w używanym ciągniku?
- Jak ocenić stan techniczny silnika?
- Na co zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej?
Lepiej kupić ciągnik od rolnika, czy od handlarza?
– Potrzebuję do 4 godzin, aby ocenić traktor, ale i tak wszystkiego wyłapać się nie da – mówi na wstępie. – Z doświadczenia wiem, że gdy traktor wystawiony jest na sprzedaż przez rolnika, jestem raczej spokojny o stan maszyny, a przynajmniej o to, że nic nie ukrywa. Bo nawet gdy coś jest nie tak, zazwyczaj rolnik mówi o tym otwarcie. Gorzej wygląda sytuacja u handlarzy. Ci starają się ukryć wszelkie wady i usterki. Spotkałem się na przykład z tak nietypową sytuacją, że sprzedający dodał do oleju silnikowego towot, aby stał się bardziej gęsty. To miał być sposób na utrzymanie ciśnienia w silniku i był, bo podczas pomiaru wskazania były wręcz wzorcowe. Ale kupując maszynę zalaną taką konsystencją problem jest gwarantowany, bo towot oddzieli się od oleju, osadzi wewnątrz silnika i skończy się to wykonaniem generalnego remontu.
Co sprawdzić najpierw w używanym ciągniku?
Aby nie naciąć się na takie sztuczki, warto podczas weryfikacji sprawdzić stan i zabarwienie oleju silnikowego. Można posłużyć się tutaj bagnetem wskaźnika poziomu. Jeżeli zauważymy zwiększony poziom oleju połączony z siwym jego zabarwieniem, może to oznaczać, że do oleju silnikowego przedostała się woda z układu chłodzenia. Można od razu sprawdzić poziom płynu czy wody w układzie chłodzenia. Gdy jest niski, usterka jest niemal pewna, a koszty jej usunięcia mogą być niemałe, bo prawdopodobną przyczyną może być uszkodzona uszczelka pod głowicą, uszczelka tulei cylindrowej w bloku, a nawet, co gorsza, pęknięty blok silnika. Z kolei jeżeli zauważymy wysoki poziom oleju, ale jego barwa jest bez zmian, to można sądzić, że do miski olejowej przedostało się paliwo. Może to być spowodowane nieszczelnymi lub źle wyregulowanymi wtryskiwaczami, które dozują za dużo paliwa, a te nie spalając się w całości, ścieka po ściankach cylindra do misy olejowej. Czy w oleju jest rzeczywiście paliwo, można ocenić rozcierając niewielką ilość oleju w palcach. Olej z domieszką paliwa ma gorsze właściwości smarne, więc powinno dać się wyczuć mniejszy poślizg (zwiększony opór) niż w przypadku oceny samego oleju silnikowego.
Jak ocenić stan techniczny silnika?
Sporo o stanie technicznym silnika dowiemy się po uruchomieniu ciągnika. Aczkolwiek należy pamiętać, że dopiero po co najmniej półgodzinnej jego pracy będzie można właściwie ocenić jednostkę napędową. Oczywiście już samo ciężkie uruchomienie może dać do myślenia...
Więcej przeczytasz w artykule w PDF - możesz już teraz pobrać cały artykuł:
Pobierz PORADNIK: Zakup używanego ciągnika – jak nie dać się oszukać?
Wypełnij poniższy formularz, a na podany przez Ciebie adres email wyślemy Cię PDF-a z artykułem.
Przemysław Staniszewski
Zdjęcia: Przemysław Staniszewski