UOKiK bierze pod lupę Żabkę, Selgros i Dino za pobieranie opłat od rolników i przetwórców
Prezes UOKiK sprawdzi, czy Żabka, Dino oraz Selgros mogły wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.
UOKiK: Żabka, Dino, Selgros wykorzystywały przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych?
Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, które dotyczy sieci handlowych Żabka, Dino oraz Selgros. Zdaniem prezesa Chróstnego zastrzeżenia dotyczące wymienionych sieci handlowych dotyczą niektórych opłat, jakie pobierały ona od swoich kontrahentów rolno-spożywczych.
Dwaj ostatni przedsiębiorcy pobierają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłaty za transport produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów. Centralny system dystrybucji towarów jest jednak nieodłączną częścią modelu biznesowego sieci handlowych, a koszty jego organizacji powinny one ponosić we własnym zakresie. Z tego względu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów. Ponadto zakres niektórych usług świadczonych przez trzy spółki na rzecz dostawców może być określany w niejasny sposób.
Rolnicy płacili za coś, za co nie powinni?
- Niedopuszczalna jest sytuacja, w której dostawcy muszą płacić za czynności, które stanowią integralną część działalności sieci lub nie wiedzą, jakie konkretne działania będą realizowane przez większego kontrahenta na ich rzecz. Takie praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Sprawdzamy, czy właśnie tak jest w przypadku Żabka Polska, Dino Polska i Transgourmet Polska – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Michał Czubak
fot. materiały prasowa / Żabka Polska
Najważniejsze tematy