Rekordowy eksport rolno-spożywczy z Polski w 2021 roku
To był rekordowy rok dla polskiego eksportu rolno-spożywczego. Czego sprzedaliśmy najwięcej i do jakich krajów? Jak przyczyniła się do tego promocja polskiej żywności, a jak pandemia?
Jak podaje resort rolnictwa, ubiegłoroczny eksport produktów rolno-spożywczych był rekordowy.
– Wzrost eksportu był bardzo znaczący. Jego wartość ogółem wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 9% i osiągnęła nienotowany dotąd poziom 37,4 miliardów euro, tj. 170,8 miliardów złotych – poinformował minister rolnictwa Henryk Kowalczyk.
Mimo ograniczeń związanych z pandemią, polscy producenci dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym. Rośnie zarówno eksport jak i import, z tym, że obserwujemy szybsze tempo wzrostu eksportu.
– Różnica pomiędzy eksportem a importem powiększyła się o blisko 10% i dodatnie saldo wymiany produktów rolno-spożywczych wynosi obecnie 12,7 mld euro – mówił szef resortu rolnictwa.
Dokąd eksportujemy najwięcej?
Około 73% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych stanowiła sprzedaż do krajów Unii Europejskiej, gdzie trafiły produkty o wartości 27,1 mld euro, co oznacza 11% wzrost w stosunku do 2020 r.
Największe wpływy osiągnęliśmy z eksportu do:
Niemiec – 9,4 mld euro, wzrost o 9%,
Holandii – 2,2 mld euro, wzrost o 16%,
Francji – 2,1 mld euro, wzrost o 16%,
Włoch – 1,9 mld euro, wzrost o 10%,
Czech – 1,6 mld EUR, wzrost o 5%.
Poza Unią Europejską polskie produkty zarobiły łącznie 3 mld euro (wzrost o 3%), z czego najwięcej wysłaliśmy:
Do Wielkiej Brytanii – 3,0 mld euro, spadek o 4%,
na Ukrainę – 0,8 mld euro, wzrost o 7%,
do Rosji – 0,7 mld euro, wzrost o 19%,
USA – 0,6 mld euro, wzrost o 14%,
Arabii Saudyjskiej – 0,5 mld euro, spadek o 26%,
do Algierii – 0,4 mld euro, wzrost o 66%.
Czego eksportujemy najwięcej?
Grupą dominującą w strukturze eksportu rolno-spożywczego są mięso i produkty mięsne (7,0 mld euro, wzrost o 9%), w tym głównie mięso drobiowe, przetwory mięsne, mięso wołowe i wieprzowe. Dokładniej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Towarami, które są atrakcyjne za granicą są także ziarna zbóż i przetwory (4,7 mld euro, wzrost o 10%), tytoń i wyroby tytoniowe (4,1 mld euro, spadek o 4%), cukier i wyroby cukiernicze (2,8 mld euro, wzrost o 9%), produkty mleczne (2,6 mld euro, wzrost o 13%) oraz ryby i przetwory rybne (2,4 mld euro, wzrost o 4%).
Ponad 117 mln zł na promocję za granicą
Za promocję polskiej żywności za granicą odpowiada KOWR, a wydatki na nią wyniosły prawie 117,3 mln zł w latach 2018-2021 (do 30 września). Środki publiczne na promocję wyniosły ok. 87,8 mln zł, a prywatne niecałe 29,5 mln zł.
Ponad 82,8 mln zł (71% wydatków) to koszty promocji w latach 2018–2019. Dlaczego tak dużo? W 2020 roku plan wydatków nie został wykonany, podobnie było w 2021 roku – z powodu pandemii. Z tej samej przyczyny w 2020 r. odbyło się ponad dwukrotnie mniej imprez promocyjnych, niż rok wcześniej.
Utworzony fundusz promocji produktów rolno-spożywczych wsparł znacznie marketing, targi i wystawy oraz działania informacyjne w kwocie ponad 48,6 mln zł.
NIK o promocji za granicą
W latach 2018-2021 Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę promocję polskiej żywności za granicą. Chociaż w ocenie NIK działania MRiRW i KOWR na rzecz promowania polskiej żywności za granicą były skuteczne, to KOWR nie opracował wieloletniego planu zagranicznych działań promocyjno-informacyjnych. W ocenie NIK mogło to negatywnie wpłynąć na ciągłość i spójność działań wspierających eksport. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
źródło: KOWR, MRiRW, NIK
wykresy: BAiS KOWR
fot. EnvatoElements
Aneta Lewandowska
<p>redaktor portalu topagrar.pl, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt</p>
Najważniejsze tematy