r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Artykuły>Prawo>Aktualności>Fałszywy miód zalewa rynek - Pszczelarze na krawędzi kryzysu
Fałszywy miód zalewa rynek - Pszczelarze na krawędzi kryzysu
13.06.2023autor: wk
„Europejski sektor pszczelarski jest na krawędzi kryzysu, z którego nie ma powrotu” napisali w liście do komisarza Janusza Wojciechowskiego szefowie Copa-Cogeca. Unijny rynek jest zalewany tanim i sfałszowanym produktem, z którym pszczelarze nie mają szans konkurować.
Podczas posiedzenia grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca jego uczestnicy zwrócili uwagę na wiele niepokojących sygnałów płynących z rynku. Zmiany klimatyczne (gwałtowny wzrost temperatury i susza) oraz złe warunki pogodowe wpłynęły negatywnie na produkcję w niektórych częściach UE. Jednocześnie dobre zbiory w 2022 r., w połączeniu z niskim popytem spowodowanym wysoką inflacją i malejącą siłą nabywczą pieniądza, spowodowały, że dużo miodu zostało u pszczelarzy, którzy mają problem ze sprzedażą. Taka katastrofalna sytuacja jest przede wszystkim na Węgrzech, jak również w mniejszym stopniu w Polsce. Do tego dochodzą wysokie koszty produkcji (wzrost cen ropy, pasz, opakowań i transportu) oraz wysoki poziom importu głównie z Chin.
Sektor pszczelarski jest na krawędzi kryzysu
- Europejski sektor pszczelarski jest na krawędzi kryzysu, z którego nie ma powrotu. Zmiany klimatyczne od kilku lat mocno wpływają na europejską produkcję miodu. W szczególności w 2022 r. silna susza poważnie ograniczyła produkcję różnych rodzajów miodu w głównych krajach UE produkujących miód. W zasadzie ta wyjątkowa sytuacja powinna znaleźć odzwierciedlenie w silnym wzroście cen miodu sprzedawanego z gospodarstw rolnych. Niestety, nic takiego się nie stało. Pomimo niewielkiego wzrostu cen w niektórych krajach, cena prawie w całej Europie uległa stagnacji, a różne rynki krajowe całkowicie przestały kupować od pszczelarzy, jednocześnie w coraz większym stopniu polegając na tanim imporcie – napisali Christiane Lambert Prezydent Copa i Ramon Armengol Prezydent Cogeca w liście do Janusza Wojciechowskiego komisarza UE ds. rolnictwa.
r e k l a m a
Fałszywy miód zalewa rynek
Uczestnicy obrad grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca podkreślili, że coraz większym problemem jest fałszowanie miodu. Podaż miodu produkowanego w sposób nienaturalny, czyli poprzez karmienie pszczół syropami inwertowanymi, jest bardzo wysoka, a jego cena jest w dużej mierze zdeterminowana przez energię, transport i światowe ceny cukru. Natomiast prawdziwy miód pozyskiwany przez pszczelarzy nie może być sprzedawany hurtowo na całym świecie po cenie 1,3-1,4 euro, niezależnie od niskich kosztów pracy czy wydajności z ula. To wszystko powoduje, że unijni pszczelarze są wystawieni na warunki nierównej konkurencji.
Obowiązkowe znakowanie miodu
Członkowie grupy roboczej „Miód” Copa-Cogeca zastanawiali się jak przeciwdziałać obecnej sytuacji.
- Dyskutowano kwestię etykiet. Sugerujemy, aby na opakowaniach podawać wszystkie kraje pochodzenia miodu. Naszym zdaniem powinno być w to w kolejności od największego do najmniejszego udziału. Była także propozycja, aby podawać zawartość procentową, ale tu może się pojawić problem obiektywnej weryfikacji takich danych i urzędnicy z Brukseli nie zgadzają się na takie rozwiązanie – mówi uczestnik obrad prof. Zbigniew Kołtowski ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Jako niewystarczającą uznano propozycje DG Sante, aby na etykiecie miodu podawać kraje pochodzenia, ale bez kolejności udziału w zawartości.
Konieczna ochrona unijnego rynku
Zdaniem unijnych pszczelarzy konieczne jest także nałożenie ceł na importowany miód.
- Unia Europejska powinna wdrożyć na granicach przepisy, które zatrzymają napływ na unijny rynek podrabianego „miodu”. Niezbędne jest wszczęcie postępowań antydumpingowych przeciwko chińskiemu „miodowi”. Liczymy także na zwiększenie liczby kontroli granicznych – tłumaczy prof. Zbigniew Kołtowski.
Aby konsument mógł mieć pewność, że kupuje prawdziwy i wartościowy produkt, niezbędne jest zwiększenie identyfikowalności miodu oraz opracowanie technologii wykrywania oszustw i zharmonizowania tych przepisów na poziomie UE. Kolejny postulat pszczelarzy dotyczy dużej unijnej akcji promocyjnej mającej na celu zachęcenie konsumentów do zakupu miodu produkowanego lokalnie.
wk
fot. envato.elements
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a