Wóz asenizacyjny X–Trem po raz pierwszy pojawił się w 2010 roku. Łączył w sobie kilka ważnych cech: zbiornik o dużej pojemności, dobrą zwrotność i koła o dużej średnicy, które ograniczały ugniatanie podłoża podczas rozlewania gnojowicy. Wszystkie te zalety wynikały z nowatorskiej konstrukcji – zbiornik został umieszczony na niezależnej ramie o specjalnej konstrukcji.
Konstrukcja ramy
Szerokość ramy wynosiła 900 mm w przedniej i tylnej części, a w miejscu mocowania kół była zwężona do 760 mm. W efekcie umożliwiło to montaż kół o szerokości dochodzącej do 850 mm, nie ograniczając jednocześnie ich kąta skrętu. Na oponach w rozmiarze 800R32 szerokość beczkowozu wynosiła 2,9 m i wzrastał do 3 m z kołami 850R32. Na potencjał wozu
Joskin X–Trem wpływały także inne elementy wyposażenia: zawieszenie Hydro Tandem, hydrauliczno–pneumatyczne zawieszenie dyszla, podnośnik tylny Heavy Duty.
Jednolita konstrukcja X–Trem2
Druga wersja wozu przejęła wszystkie rozwiązania z pierwszej, zyskując jednocześnie kilka udoskonaleń. X–Trem2 jest konstrukcyjnie spokrewniona z innym produktem marki Joskin, jakim jest wóz Volumetra. Podobieństwo przejawia się w takiej samej ramie Heavy Duty, która będzie scalona ze zbiornikiem. Jej szerokość z przodu wynosi 900 mm i ulega zwężeniu do 600 mm (poprzednio 760 mm) na odcinku mocowania kół i do samego końca już się nie zmienia. Zyskano w ten sposób 160 mm na większe koła i 250 mm w tylnym odcinku ramy. Z racji tego, wóz będzie występował w dwóch wariantach:
- X-TREM2 typu D będzie dostępna ze standardowymi kołami w rozmiarze 800/60R32 (średnica 1800 mm x szer. 800 mm; z możliwością montażu kół o śr. maks. 1820 mm),
- X-TREM2 typu XT ze standardowymi kołami o średnicy 1986 mm i szerokości 925 mm, z możliwością montażu kół o maks. średnicy 2020 mm).
Każdy z obu wariantów będzie dostępny ze zbiornikami o trzech różnych pojemnościach: 16 000, 18 000 lub 20 000 litrów.
Szerokie opony
Zwiększona powierzchnia kontaktu opon z podłożem sprawia, że nacisk wywierany przez pojazd rozkłada się równomiernie na glebę, ślady opon są zatem płytsze. Zwarta konstrukcja maszyny, dzięki zintegrowanej ramie sprawia, że nisko położony jest środek ciężkości. To ułatwia pracę z szerokimi adapterami rozlewającymi i zwiększa stabilność i komfort jazdy.
Układ Hydro–Pendul
Zmianie uległ również układ jezdny. Poprzednie wersje Hydro-Tandem, zostały zastąpione układem Hydro-Pendul, w którym każda oś jest montowana na dwóch hydraulicznych siłownikach dwukierunkowych umieszczonych po obu stronach ramy. Ten rodzaj zawieszenia, stosowany jest w wywrotkach TP i zapewnia lepsze dostosowanie do nierównego terenu, a także umożliwia łatwą konserwację.
Oś skrętna
Układ jezdny wozu X-Trem2 będzie wyposażony w oś skrętną. Została ona jednak przeprojektowana. W nowej wersji beczkowozu przednia oś pełni rolę taką samą rolę, która w pierwszej wersji wozu X-Trem przypadała osi tylnej. Efektem tej zmiany jest większa zwrotność pojazdu. Dodatkowo mniejszy jest tylny zwis, co jest szczególnie istotne podczas pracy z adapterami do rozlewania gnojowicy (np. TerraDisc2), które znacznie przedłużają tylną część maszyny. Oprócz zwartej konstrukcji, na zmniejszenie promienia skrętu wpływa także nowy kształt dyszla. Został on znacznie odchudzony i inaczej ukształtowany. Aktualnie jest to węższa niż poprzednio belka z kulistym oczkiem.
Pompy dostępne w X–Trem2
Wozy asenizacyjne X-Trem2 można wyposażyć w modele podciśnieniowe, krzywkowe czy zestaw Vacustorm. Pompy podciśnieniowe obejmują modele od Jurop PNR 155 (wydajność 15,5 tys. l/min) do Jurop DL 250 (25 tys. l/min). Modele krzywkowe, to w standardzie pompy marki Vogelsang VX186-260 (6 tys. l/min), natomiast opcjonalnie będzie dostępna pompa VX186-368Q o wydajności 9 tys. l/min. Beczkowozy X–Trem2 w z systemem Vacu–Storm zostaną wyposażone w pompę próżniową połączona z pompą odśrodkową Storm o wydajności 10 tys. l/min umieszczoną na końcu dyszla. Ma to zapewnić optymalne rozprowadzanie gnojowicy na większej powierzchni. Zestaw pomp na dyszlu zaczepu jest łatwo dostępny, zatem jego konserwacja jest całkowicie bezproblemowa.
Przystosowany do większych obciążeń
Inżynierowie marki Joskin projektując nowe wozy asenizacyjne X–Trem2 zadbali także o detale. Skrzynka elektryczna i hydrauliczna są zamontowane z tyłu wozu, tak by były łatwo dostępne, a są jednocześnie dobrze zabezpieczone przed odrzutami spod kół. Lekkie błotniki są regulowane. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do budowy wozu X–Trem2 wybierana jest stal wysokiej jakości, co sprawia, że jest przystosowany konstrukcyjnie do większych obciążeń. Może zatem pracować z szerszymi aplikatorami i rampami. Podnośnik jest zamontowany do podłużnic beczkowozu. Taki system jest bardziej zwarty, wytrzymalszy i pozwala zachować odpowiedni nacisk na zaczep. Niektóre komponenty, jak ramię podnośnika, pochodzą od znanego producenta – firmy Sauter. Mocowanie aplikatora na beczce umożliwia trzypunktowy układ zawieszenia, zamiast poprzedniej wersji zawieszenie czteropunktowego.
X–Trem2 w Hanowerze
Na targach Agritechnica 2019 w Hanowerze grupa Joskin zaprezentuje jeden egzemplarz nowego beczkowozu. Będzie to X-Trem2 18000 XT z pompą przepływową krzywkową Vogelsang VX186-368QD (9 tys. l/min) napędzaną hydraulicznie. Maszyna będzie wyposażona w rozdrabniacz Rotatio–Cut z chwytaczem kamieni, dwusegmentowe ramię ssawne 8’’, a także turbonapełniacz, przegrodę do przeniesienia ciężaru i sterowanie za pomocą ISOBUS. Zawieszony z tyłu adapter do rozlewania gnojowicy Solodisc XXL będzie miał szerokość roboczą 8,25 m (44 talerze w odstępach 18,75 cm).
opr. aj
fot. firmowe