Kombajny John Deere X już dostępne w Europie
W ofercie marki John Deere na sezon 2021 pojawiły się nowe kombajny serii X, której flagowy model X9 1100 wyposażony jest w silnik PowerTech o mocy 700 KM!
Duże gospodarstwa i firmy usługowe potrzebują mocnych i wydajnych maszyn. Właśnie dla takich klientów firma John Deere wprowadza do oferty na 2021 rok nowe kombajny serii X. Zostały zaprojektowane z myślą o trudnych warunkach zbioru z wysoką wilgotnością łanu i trudnymi warunkami separacji. Zgodnie z danymi producenta, godzinowa wydajność flagowego model X9 1100 sięga 100 t przy stratach wynoszących poniżej 1%. Co ważne, przy osiąganiu takich wydajności, pracę operatora wspiera komputer.
Kombajny John Deere X9
Najszerszy na rynku przenośnik pochyły, podwójny separator obrotowy i duży kosz sitowy – to cechy, które według producenta stanowią podstawę wydajności nowych maszyn. W kombajnach serii X znajdziemy rotory XDS o długości 3,51 m z wydzielonymi sekcjami omłotu i separacji, kosz sitowy Dyna-Flo XL, którego powierzchnia czyszczenia wynosi 7 m2. Konstrukcję uzupełnia system wentylatorów, który zapewnia o 45 % większą wydajność czyszczenia niż kombajny serii S. Zbiornik ziarna w modelu X9 1000 oraz X9 1100 mają pojemność odpowiednio 14 800 i 16 200 litrów, a wydajność rozładunku wynosi 186 l/s.
– Materiał odbierany z przenośnika pochyłego jest równomiernie podawany przez bęben przyspieszający przepływ masy o konstrukcji w kształcie jodełki w kierunku serca nowego kombajnu — podwójnego separatora serii X (XDS). Dzięki największym aktywnym powierzchniom omłotu i separacji materiał w separatorze XDS jest poddawany dziewięciu obrotom, co pozwala ograniczyć straty oraz zwiększyć wydajność zbiorów — dodaje Edwards.
Jednostka napędowa PowerTech
Nowe kombajny John Deere X są napędzane 6-cylindrowym silnikiem PowerTech o pojemności 13,6 l, który rozwija moc do 700 KM (515 Kw). Pojemność zbiorników paliwa wynosi 1250 litrów i zapewnia do 14 godzin pracy bez przerw na tankowanie. Według producenta układ napędu pasowego – HarvestMotion – zapewnia większy o 30% moment obrotowy i o 20% niższe zużycie paliwa, dzięki pracy przy niższej prędkości obrotowej silnika.
Większa wydajność, mniejsze zapotrzebowanie na moc
W kombajnach serii X duży nacisk położono na rozwiązania poprawiające wydajność pracy. Producent informuje, że optymalizacja elementów tj. przekładnia, przepływ materiału, układ czyszczący i nowe noże rozdrabniacza słomy Xcel przyczyniła się do zmniejszenia zapotrzebowania na moc o ok. 120 KM. Do napędu zastosowano przekładnię ProDrive XL, czyli układ dwóch silników hydraulicznych, które uruchamiają się w momencie uruchomienia kombajnu. Wzrost prędkości jazdy powoduje mniejsze zapotrzebowanie na moment obrotowy, wtedy system automatycznie ograniczana wydajność jednego z siników hydraulicznych, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Szerokość transportowa zarówno kołowego i gąsienicowego układu jezdnego wynosi poniżej 3,5 m.
System JDLink i Connected Support
W nowych modelach X9 1000 oraz X9 1100 bezpłatnie przed 2 lata dostępny jest system JDLink, który umożliwia wymianę danych między maszynami, a właścicielem lub zarządcą gospodarstwa. Z kolei system Connected Support jest w stanie wykryć i wyeliminować potencjalną usterkę, co ogranicza do minimum czas przestoju maszyny.
opr. aj
Fot. firmowe
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy