Co przewieziesz przyczepą Claas Cargos?
Przyczepa potrzebna jest w każdym gospodarstwie, jednak przez większą część roku stoi bezużyteczna. Jakie rozwiązania sprawiają, że jest wielozadaniowym narzędziem wykorzystywanym przez cały sezon prac polowych? Zobaczmy co proponuje Claas w przyczepach Cargos.
Im bardziej uniwersalne narzędzie, tym lepiej będzie wykorzystane w gospodarstwie. A droga maszyna, musi ciężko pracować, żeby jej zakup był uzasadniony ekonomicznie. Przyczepy wielozadaniowe Claas Cargos oferują szeroki wachlarz zastosowań. Mogą służyć jako przyczepy samozbierające przy zbiorze trawy, lucerny i innych roślin odkładanych w pokos lub jako przyczepa do transportu sieczki z kukurydzy wprost z sieczkarni, a nawet do transportu drewna energetycznego.
3 serie przyczep Cargos
Firma Claas oferuje aktualnie 3 serie przyczep Cargos: 9000, 8000 i 700. Co przesądza o ich uniwersalności? Między innymi szybki montaż i demontaż zespołu tnąco-załadowczego. Jest on przymocowany do ramy przyczepy za pomocą 4 śrub. Wystarczy je odkręcić, odłączyć hydraulikę, sprzęgło napędu oraz przewody elektryczne i gotowe! Producent deklaruje, że w modelach 8000 i 9000 cała operacja zajmuje mniej niż 15 minut, a w transporcie przyczepa bez tego zespołu może przewieźć nawet o 2,5 t więcej zielonej masy.
– Ważne jest to, że w razie wymontowania agregatu zostają zachowane ustawienia na rotorze i podstawie tnącej, a sam agregat możemy wysunąć za pomocą podwozia transportowego. W stanie wymontowanym można łatwo wykonać czyszczenie i konserwację zespołu – potwierdza Paweł Baurycza Manager Produktu ds. maszyn zielonkowych, pras i przyczep z Claas.
Mocna rama
Ramę przyczepy Cargos stanowią profile C o wysokości 300 mm i grubości 8 mm. Zwiększona, w porównaniu ze starszymi modelami przyczep, liczba kłonic i mniejsze odległości między nimi przesądzają o stabilności konstrukcji. Seria Cargos 9000 oraz niektóre modele serii 8000 można doposażyć w nadstawki burt, które zwiększają pojemność przyczepy o 2,5 m3.
– Popularny obecnie model 8000 jest dostępny w wersji o maksymalnej pojemności skrzyni ładunkowej – 41,5 m3, 38,0 m3 lub 30,0 m3 – wskazuje Paweł Baurycza. – Dodatkowo warto wspomnieć, że największa przyczepa serii Cargos 9000 wyróżnia się maksymalną pojemnością 50,0 m3, przy dopuszczalnej masie całkowitej nawet 34 t – dodaje specjalista Claas.
Hydraulicznie obracana klapa
Na wyposażeniu seryjnym przyczep Cargos jest hydraulicznie obracana o kąt 90 stopni pokrywa napełniania. Zamocowany na niej grzebień ma zapobiegać stratom paszy. Pokrywa wyposażona jest w adaptacyjny systemem napełniania z możliwością hydraulicznej regulacji siły nacisku. Czujnikiem kątowy dostarczającym informacje o wychyleniu pokrywy, co w konsekwencji aktywuje przenośnik podłogowy.
Rozwiązania w przyczepach Cargos
Łączone śrubami modułowe podwozie przyczep Claas Cargos umożliwia, w porównaniu z konkurencyjnymi modelami, redukcję masy własnej. Zależnie od modelu podwójne osie przenoszą obciążenia sięgające 18 t lub 20 t. Na podwoziu typu tridem obciążenia mogą wynosić 27 t lub 30 t. Mechaniczną amortyzację osi można w opcji zastąpić amortyzacją hydrauliczną. W zależności od potrzeb do wyboru jest szeroka gama ogumienia.
– Mamy do dyspozycji opony o rozmiarze 22,5", 26,5" lub 30,5 – mówi Paweł Baurycza. – Wyjątkowo nisko położony punkt ciężkości wynikający z mniejszych opon zapewnia optymalną stabilność na zboczach w terenie pagórkowatym. Duże ogumienie 26,5" lub 30,5" gwarantuje optymalne zachowanie przyczepy zwłaszcza w terenie wilgotnym – podsumowuje.
Psi chód w przyczepie Cargos
Pokonywanie ciasnych zakrętów jest możliwe dzięki kierowanej osi nadążnej lub kierowaniem elektrohydraulicznym. W tej ostatniej wersji możliwy jest ustawienie trybu tzw. psiego chodu, który umożliwia bezpieczne odjechanie od ścian silosu lub kompensuje znoszenie przyczepy na zboczach. Przydatne rozwiązania to podnoszona oś w wersji tridem oraz układ sterowania offset.
Co przewieziesz przyczepą Cargos?
Rozwiązania zastosowane w przyczepach objętościowych Claas Cargos sprawiają, że znajdą zastosowanie nie tylko podczas zbioru zielonki z pokosu, ale także podczas transportu zielonki od sieczkarni do silosu oraz w transporcie zrębków drzew. Kierowane osie oraz asystent skrętu, który sygnałem dźwiękowym informuje traktorzystę o możliwej kolizji dyszla zaczepu z kołem ciągnika umożliwiają manewrowanie dużą przyczepą nawet na małych powierzchniach.opr. aj
fot. firmowe
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy