r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Artykuły>Uprawa>Aktualności branżowe>Będą zmiany w ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
Będą zmiany w ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
10.01.2023autor: wk

Szykują się zmiany w zasadach działaniach funduszy promocji. System ma zostać uszczelniony, a w związku z rosnąca popularnością upraw słoneczników od ich sprzedaży będzie naliczana opłata promocyjna.
Do konsultacji społecznych został wysłany projekt ustawy „o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych”.
Powierzchnia uprawy słonecznika w Polsce zwiększyła się niemal dwukrotnie
Zaproponowane w projekcie ustawy przepisy wprowadzają zmiany w Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które mają na celu rozszerzanie katalogu roślin oleistych o słonecznik i doprecyzowanie podmiotów od których są naliczane i pobierane wpłaty na ten fundusz.
| W Polsce coraz większą popularność zdobywa uprawa słonecznika, która ze względu na niższe koszty uprawy, jest alternatywą dla uprawy rzepaku. Według danych GUS powierzchnia uprawy słonecznika w Polsce w 2021 r. zwiększyła się niemal dwukrotnie i wyniosła 14,4 tys. ha. |
Według szacunków Komisji Europejskiej w 2022 r. powierzchnia uprawy nasion słonecznika w Polsce, w porównaniu z poprzednim rokiem, zwiększyła się o 81%, do 26 tys. ha, a także zostanie zebrane blisko 56 tys. ton krajowego słonecznika, czyli o 63% więcej niż w 2021 r.
– Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest wprowadzenie słonecznika do grupy roślin oleistych od wartości, których naliczana jest wpłata na Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Efektem zmiany będzie rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik, a tym samym możliwość realizacji działań promujących ten produkt i jego przetwory. Promocja słonecznika przyczyni się do wzrostu świadomości konsumentów w kwestii jego wartości odżywczej oraz wpływu na zdrowie, a tym samym będzie sprzyjała wzrostowi jego spożycia – napisano w uzasadnieniu projektu.
r e k l a m a
„Sprawiedliwe obciążenie wszystkich podmiotów uczestniczących w rynku roślin oleistych”
W ustawie proponuje się także uszczelnienie systemu, które będzie polegało na sprawiedliwym obciążeniu wszystkich podmiotów uczestniczących w rynku roślin oleistych obowiązkiem pobierania wpłat od producentów roślin oleistych bez względu na charakter prowadzonej przez nich działalności.
| Rynek roślin oleistych charakteryzuje się bowiem dużą dynamiką obrotu tymi roślinami przez innych uczestników rynku niż podmioty wskazane w ustawie o funduszach promocji, wobec czego przyjęty w ustawie system naliczania, pobierania i przekazywania wpłat nie obejmuje wartości całego rynku. |
– Przyjęty obecnie w ustawie model prowadzi do sytuacji, w której jedynie część obrotu roślinami oleistymi jest objęta mechanizmem pobierania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Zarówno przetwórcy jak i producenci roślin oleistych oczekują wprowadzenia rozwiązania, w którym obowiązek naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz miałby powszechny charakter i sprawiedliwiej obciążał wszystkich uczestników rynku zakupu roślin oleistych bez względu na charakter prowadzonej przez nich działalności (nie preferując tym samym pośredników względem przetwórców) – czytamy w uzasadnieniu ustawy.
Będzie możliwe ubiegania się o sfinansowanie wkładu własnego
Dodatkowo w projekcie wprowadzone zostaną przepisy które mają na celu zwiększenie szans na uzyskanie europejskich funduszy przeznaczonych na działania informacyjne i promocyjne. Będzie możliwe ubiegania się o sfinansowanie wkładu własnego (niezbędnego do pozyskania środków unijnych) ze środków krajowych funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Zdaniem MRiRW przyczyni się to do zwiększenia efektów działań na arenie międzynarodowej.
fot. Envato Elements
fot. Envato Elements
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a






