Branża mięsna nie zamierza stać z założonymi rękoma – co planuje?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Branża mięsna nie zamierza stać z założonymi rękoma – co planuje?

23.10.2022autor: Dorota Kolasińska

  UPEMI podkreśla, że branża mięsna nie może reagować jedynie na afery wokół mięsa, ale również przekazywać twarde fakty i dowody na to, w jaki sposób wytwarzane są polskie produkty. Jakie ma plany w tym zakresie?

Eksperci Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego podkreślają rolę branży mięsnej w rodzimej gospodarce, a także ogrom problemów, z którymi musi się mierzyć.

- Oprócz rosnących cen energii i zwiększających się kosztów produkcji, hodowcy i producenci mięsa muszą mierzyć się również z wyzwaniami wynikającymi ze spadającego poziomu spożycia mięsa. Odpieraniem, często niesłusznych, zarzutów i „afer” dotyczących metod hodowli i produkcji mięsa. Równie istotny jest nacisk konsumentów i zaostrzające się przepisy prawne dotyczące ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt. Wszystko to sprawia, że do zmian muszą dostosować się nie tylko producenci i hodowcy, ale również organizacje branżowe, które ich zrzeszają – zaznacza UPEMI.

Niewystarczające działania w dobie kryzysów

- Jeszcze kilka lat temu rolą organizacji branżowych było wsparcie w promocji produktów mięsnych i podejmowanie interwencji odnośnie proponowanych zmian legislacyjnych. Obecnie liczba „pól” naszych interwencji i działalności musi zostać zwiększona i bardziej wyspecjalizowana, tak aby odpowiadać na wszystkie potrzeby przedsiębiorstw z branży mięsnej. W idealnym świecie powinniśmy stać się ekspertami od marketingu, ekonomii, logistyki, energetyki, handlu międzynarodowego czy ochrony środowiska, tak aby móc doradzić i przekazywać wiedzę zrzeszonym w UPEMI przedsiębiorstwom i umożliwić podjęcie właściwych decyzji. Przede wszystkim zaś, wspólnie z przedsiębiorcami musimy zastanawiać się w jaki sposób skutecznie reagować na zmiany zachodzące na rynku i dostosowywać się do oczekiwań konsumentów. Stosowane dotychczas formy działania i wspierania członków organizacji branżowych były na tamte czasy optymalne. Dziś, w dobie ciągłych kryzysów są w mojej ocenie niewystarczające. Organizacje branżowe muszą stać się bardziej nowoczesne i stawiać na kompetencje eksperckie w swoich szeregach i różnych dziedzinach - mówi Wiesław Różański Prezes Zarządu Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI)

Według ekspertów UPEMI, organizacje branży mięsnej powinny zacząć współpracę z innymi gałęziami gospodarki, aby wytworzyć rozwiązania, które przysłużą się rozwojowi sektora.

- Hodowcy i przedsiębiorcy muszą zakupić sprzęt, linie produkcyjne, zatrudnić pracowników, wyszkolić ich oraz zdobyć środki finansowe na realizację inwestycji. Zaangażowanych jest bardzo wiele podmiotów, poczynając od firm z branży HR, banków, towarzystw ubezpieczeniowych a na logistyce kończąc. To właśnie z tymi firmami chcemy zacieśnić współpracę – dodaje Agnieszka Jamiołkowska Dyrektor Zarządzająca UPEMI.

Branża to tysiące pracowników

Silna i dobrze zorganizowana branża mięsna to nie tylko gwarant bezpieczeństwa żywnościowego, ale również ogromny pracodawca zatrudniający w przemyśle mięsnym 100 tysięcy pracowników w 3 tys. przedsiębiorstw.

W ocenie UPEMI najważniejsza jest w tym momencie zmiana sposobu komunikacji z konsumentami. Trapiące branżę od dłuższego czasu kryzysy wizerunkowe wymuszają zmianę sposobu komunikacji z producentami, ale przede wszystkim z konsumentami. Choć zdecydowana większość kryzysów, w ocenie ekspertów UPEMI, generowana jest sztucznie w pogoni za sensacją, to należy zmienić sposób reakcji.

- Nie możemy czekać na to co inni powiedzą o nas. Musimy mówić o sobie własnym głosem i głosem naszych ekspertów – stwierdza Agnieszka Jamiołkowska.

Branża planuje zmiany w sposobie komunikacji z konsumentem. Nie zamierza jedynie reagować na kryzysy, ale aktywnie działać w sferze informacyjnej, aby konsument wiedział w jakich warunkach jest wytwarzana żywność.

- Obecnie rozpoczynamy realizację proaktywnej polityki informacyjnej. Branża mięsna ma do przekazania wiele ciekawych i pozytywnych dla konsumentów, a może również dla naszych krytyków, informacji. Poczynając od działań na rzecz ochrony środowiska przez dobrostan zwierząt, aż po informacje dotyczące gwarancji wysokiej jakości i bezpieczeństwa polskiego mięsa i jego przetworów. Przykłady te muszą po prostu znaleźć swoje miejsce w przestrzeni publicznej, zaś najlepszym ich przekaźnikiem są zrzeszone w naszej organizacji przedsiębiorstwa, których rola w procesie komunikacji będzie znacząco zwiększona – przyznaje ekspert UPEMI Katarzyna Skrzymowska.

Oprac. dkol na podst. UPEMI

Fot. Envato Elements

autor Dorota Kolasińska

Dorota Kolasińska

<p>redaktor portalu topagrar.pl i działu top bydło, zootechnik, specjalista w zakresie hodowli bydła mięsnego i mlecznego</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Na liście przedsiębiorstw energochłonnych zabrakło producentów mięsa!

Z dużym niepokojem branża mięsna obserwuje rządowe propozycje zawarte w dokumencie „Program wsparcia dla przedsiębiorstw energochłonnych”. – Zostaliśmy pominięci – grzmią przedstawiciele Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.

czytaj więcej
Bydło mięsne

Producent Bydła Mięsnego Roku 2022 – weź udział w konkursie!

Nadszedł czas na kolejną edycję ogólnopolskiego konkursu Producent Bydła Mięsnego Roku 2022, organizowanego przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego i Fundację Edukacji Ekonomicznej i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Sprawdź, jak zgłosić się do udziału w konkursie!

czytaj więcej
Aktualności branżowe

Hodowcy i pracownicy branży komentują sytuację na rynku trzody chlewnej. Co mówią o cenach świń?

Stabilizacja na rynku wieprzowiny i utrzymujące się od miesięcy stosunkowo wysokie ceny żywca wieprzowego pozwalają odrabiać straty rolnikom. Na rynku od lat nie było takiego ożywienia. Sprawdzamy, jak obecną sytuację komentują uczestnicy rynku.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)