Wnikliwe oględziny
Zakup używanego siewnika nie musi być loterią. Pokazujemy na co zwrócić uwagę podczas oględzin takiego sprzętu z drugiej ręki. Siewnik Combiliner o szerokości 3 lub 4 m spoczywa na wale zagęszczającym. Połączony jest z broną wirnikowa, którą można pracować oddzielnie. Najczęściej stosowane są brony wirnikowe serii HR lub HRB. Trzeba wiedzieć, że 3-metrowe modele z oznaczeniem HRB 302 lub 303 przeznaczone są ciągników o mocy maksymalnej odpowiednio 140 KM lub 160 KM. Mają dziesięć wirników i mogą pracować z trzema prędkościami WOM: 540, 750 lub 1000. Przełożenia zmienia się przez wymianę par kół zębatych. Przelotowy napęd WOM na przekładni jest standardem.
Wymiana zębów
System szybkiej wymiany zębów występuje w HRB 303, ale nie w wersji HRB 302. Z kolei cięższe modele HR o szerokości 3 m mogą pracować z ciągnikami o mocy do 190 KM, w takim wariancie wspomniany system wymiany dostępny jest fabrycznie. Do wyboru są rodzaje i długości zębów. Najczęściej spotykane są wały Packera o średnicy 515 mm, a także Maxipacker o średnicy 535 mm i wały Steelliner, których średnica wynosi 500 lub 550 mm. Steelliner bazuje na rzadziej spotykanym wale pierścieniowym, o średnicy 592 mm. Za pomocą stalowych pierścieni zagęszcza on wstępnie glebę przed poszczególnymi redlicami siewnymi.
Podczas oględzin używanej maszyny należy sprawdzić przede wszystkim części zużywające się, takie jak zęby, zagarniacz i skrobaki na wale. Następnie zalecamy ocenę kondycji wałków wejściowych i wyjściowych przekładni, jak również wirników pod względem zużycia. Do tego zadania przyda się metalowa dźwignia.