Ustawa o ochronie zwierząt – branża chce powołania podkomisji
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Ustawa o ochronie zwierząt – branża chce powołania podkomisji

27.10.2020

Rada Sektora Wołowiny zwróciła się do Roberta Telusa, przewodniczącego KRiRW o powołanie podkomisji w celu dogłębnej analizy skutków prawnych oraz ekonomicznych wprowadzenia ustawy, gdyż wiele punktów jest niedopracowanych lub niezgodnych z Konstytucją RP. 

Rada Sektora Wołowiny zwróciła się do Roberta Telusa, przewodniczącego KRiRW o powołanie podkomisji w celu dogłębnej analizy skutków prawnych oraz ekonomicznych wprowadzenia ustawy, gdyż wiele punktów jest niedopracowanych lub niezgodnych z Konstytucją RP. 

Rada Sektora Wołowiny skierowała na ręce Roberta Telusa pismo, w którym podkreśla, że w obecnym kształcie nowelizacji ustawy o ochronie praw zwierząt jest konieczne powołanie podkomisji, która podda analizie skutki gospodarcze, ekonomiczne oraz prawne niektórych artykułów, gdyż nie tylko mogą one być niezgodne z prawem, ale także ich szkodliwość może być znacznie wyższa niż obecne szacunki. 

Rada Sektora Wołowiny przede wszystkim odnosi się w piśmie do nierównego traktowania hodowców bydła i drobiu, co w jej opinii może łamać konstytucyjną zasadę równości, w kontekście noweli, która pozwala na ubój rytualny drobiu, a ogranicza ubój rytualny bydła, który na potrzeby eksportu ma się zakończyć w 2025 r. 

Jako drugą ważna kwestię RSW podaje iż projekt ustawy nie został skierowany do notyfikacji, co może skutkować postępowaniem przed sądami oraz brakiem możliwości stosowania przepisów ustawy. 

Rada Sektora Wołowiny uważa, że nie powinna mieć miejsca analiza skutków prawnych i finansowych, która miałaby być wykonana w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy, bowiem taka analiza powinna być przeprowadzona zanim proces legislacyjny się rozpocznie. Ponadto nie wykonano analizy zagrożenia sektorowego i powiązań jakie są pomiędzy sektorami. 

Załączamy pełny tekst pisma, pod którym podpisali się przedstawiciele Rady Sektora Wołowiny: 

W związku z procedowaniem przez Sejm RP zmiany ustawy o ochronie zwierząt i niektórych innych ustaw z dnia 18 września 2020 oraz skierowaniem Uchwały Senatu RP ( druk 677) do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wnosimy o zastosowanie art.54. ust.1 w związku z art. 42. ust. 1 i powołanie podkomisji sejmowej o której mowa w art.165 Regulaminu Sejmu celem rozpatrzenia poprawek wniesionych przez Senat RP uchwał zawart w druku nr 677.

W uzasadnieniu Rada Sektora Wołowiny pisze, że

Obecnie w polskim Parlamencie toczy się̨ debata nad projektem ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. W dniu 14 października 2020 r. Senat RP, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm RP dnia 18 września 2020r., ustawy wprowadził do jej tekstu poprawki zdecydowanie zmieniające brzmienie Ustawy przyjętej przez Sejm. Wiele z tych zmian nie tylko rodzi konsekwencje finansowe, ale również̇ wątpliwości natury prawnej.

Do najważniejszych zmian przyjętych przez Senat należy poprawka nr 16, wprowadzająca w art. 1 w pkt 13 lit. punkt 3b., który mówi iż̇ wymogu pozbawienia świadomości określonego w ust. 1 nie stosuje się̨ w przypadku drobiu. Zapis ten nierówno traktuje podmioty zajmujące się̨ ubojem bydła w stosunku do podmiotów zajmujących się̨ ubojem drobiu i może powodować́ złamanie konstytucyjnej zasady równości zawartej w art. 32 Konstytucji RP  określającego, iż̇ wszyscy maj prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być́ dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

Zachowanie równego traktowania jest konieczne w obrębie danej klasy (kategorii) podmiotów, charakteryzujących się̨ dan cech istotn (relewantn). Wszelkie odstępstwa od nakazu równego traktowania podmiotów podobnych musz zawsze znajdować podstawę̨ w odpowiednio przekonujących kryteriach. W tym konkretnym wypadku brak jest merytorycznych i prawnych przesłanek do nierównego traktowania podmiotów w zakresie stosowania uboju religijnego. W związku z tym wydaje się̨ zasadne zastosowanie art 54 ust.2a Regulaminu Sejmu i wystąpienie do ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej o opini czy poprawki zaproponowane w uchwale Senatu nie są̨ sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

Kolejnym zarzutem, podnoszonym przez Biura Analiz jest fakt, ze ustawa nie została skierowana do notyfikacji, o czym świadczy również̇ niezamieszczenie w niej odnośnika informującego o dokonaniu notyfikacji Komisji. Brak notyfikacji może spowodować postępowania przed sądami oraz brak możliwości stosowania przepisów ustawy.

Nierozstrzygniętym zagadnieniem jest kwestia związana z poprawk nr 31, która określa, iż̇ dopiero po wejściu ustawy w życie minister właściwy do spraw rolnictwa przedstawi Sejmowi, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, analizę̨ skutków wejścia w życie art. 34 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 1, dla hodowców, producentów i gospodarki narodowej. Wprowadzenie takiego rozwiązania dopiero po przyjęciu ustawy powoduje, iż̇ w momencie przyjęcia jej nieznane są̨ skutki prawne oraz finansowe ustawy, co w naszym przekonaniu nie powinno mieć́ miejsca, gdyż̇ taka analiza powinna być́ przygotowana przed procesem legislacyjnym. Brak jest również̇ analizy finansowej skutków wprowadzenia obowiązkowego chipowania psów.

Jednocześnie Senat RP wprowadził poprawkę 6, która w art. 1 skreśliła pkt 3 oznacza to, ze został utrzymany obecny stan prawny, który dopuszcza odbiór zwierzęcia upoważnionemu przedstawicielowi organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt bez udziału bezstronnych służb. Ustawa w ten sposób pozbawia posiadaczy zwierząt ochrony miru domowego, mimo iż̇ Konstytucja gwarantuje w tym zakresie ochronę każdemu obywatelowi.

Jednak wydaje się̨ iż najważniejszym argumentem przemawiającym za skierowanie ustawy do prac w podkomisji jest brak analizy zagrożenia sektorowego i powiązań międzysektorowych w konstrukcji odporności państwa. Analiza sektorowa syntetyzuje najważniejsze składniki otoczenia, przede wszystkim otoczenie rynkowe, konkurencyjne, prawne, ekonomiczne a także społeczne i polityczne. Włącza ona również̇ w obszar analizy sektorowej ocenę zasobów przedsiębiorstw, należąc do danego sektora.

W czasie globalnych kryzysów, a takim niewątpliwie są̨ zagrożenia i skutki pandemii COVID – 19 oraz rosnące ryzyko bezumownego Brexitu, którego skutki ekonomiczne dla niektórych sektorów rolnictwa mogą być porównywalne ze skutkami embarga rosyjskiego, nie jest rozsądne dokonywanie rozłamów społecznych i tworzenia radykalnych rozwiązań pod katem stabilności gospodarczej państwa gdyż̇ nie jesteśmy w stanie określić skutków długotrwałych oddziaływania kryzysów niemilitarnych i niesymetrycznych. W sytuacji kryzysów rolnictwo może być powiązane międzysektorowo z działaniami i usługami oraz infrastrukturą krytyczn ważn dla bezpieczeństwa państwa. Dlatego te tak analizę̨ wpływu ustawy na bezpieczeństwo państwa przed uchwaleniem ustawy powinno przeprowadzić Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

Dlatego te zwracamy się̨ do Pana Przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o powołanie podkomisji w celu dogłębnej analizy skutków prawnych oraz ekonomicznych wprowadzenia ustawy.

Z wyrazami szacunku:

Jacek Zarzecki

Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego

Witold Choiński

Związek Polskie Mięso

Jerzy Wierzbicki

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

Wiesław Róański

Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego

Zygmunt Jodko

Federacja Związków Pracodawców- Dzierżawców i Właścicieli Rolnych

Janusz Rodziewicz

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W www.topagrar.pl
r e k l a m a

Kto zarobił na wzroście cen nawozów i gdzie trafia ukraińskie zboże? NIK to sprawdzi

23.10.2022

Na podstawie wniosku KRIR - Najwyższa Izba Kontroli będzie kontrolować polski rynek rolny. NIK ma sprawdzić czy wysokie ceny nawozów mają swoje odzwierciedlenie w kosztach produkcji, czy ktoś zarobił na rolnikach oraz co się dzieje ze zbożem i rzepakiem z Ukrainy, który trafia do Polski.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli uwzględnił wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych i zajmie się dwoma tematami, które w ostatnim czasie mają ogromny wpływ na rynki rolne w Polsce: wysokie ceny nawozów oraz to jak ceny ziarna importowanego z Ukrainy wpływają na ceny zbóż w Polsce. 

Import zboża z Ukrainy wpływa na ceny zboża w Polsce - w jaki sposób?

Wiktor Szmulewicz, prezes samorządu rolniczego w swoim piśmie do szefa NIK zwraca uwagę na spadek cen zbóż w Polsce w ostatnim czasie, co znacznie pogarsza sytuację polskich rolników, ponieważ w tym roku znacznie wzrosły im koszty produkcji zbóż. Izby rolnicze chcą, aby kontrolerzy NIK sprawdzili w jakim stopniu wpływ na to miało otwarcie polskiej i unijnej granicy na ziarno z Ukrainy. 

– Rozumiemy trudną sytuację rolników ukraińskich, ale pomoc dla tych producentów nie może odbywać się kosztem polskich rolników, którzy z powodu niskich cen i braku możliwości sprzedaży zapasów mogą być zagrożeni upadkiem gospodarstw, tym bardziej, że wkrótce będą żniwa – napisał Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.

Obawom szefa samorządu rolniczego wtórują także przedstawiciele Lubelskiej Izby Rolniczej. W ich opinii, to głównie rolnicy z Lubelszczyzny i Podkarpacia w największym stopniu ponoszą konsekwencję napływu zbóż, kukurydzy i rzepaku z Ukrainy. Z tego powodu zarząd LIR chciałby dowiedzieć się jaka jest rzeczywista skala importu ziarna z Ukrainy i ile tego zboża zostaje w Polsce. Lubelscy rolnicy chcą także poznać listę podmiotów gospodarczych importujących te surowce na terytorium Polski. Według przedstawiciele LIR pozwoli, to lepiej zarządzać tym ryzykiem oraz podjąć odpowiednie kroki w przyszłości.

Przedstawiciele Krajowej Rady Izb rolniczych poprosili Mariana Banasia, prezesa NIK, aby ta instytucja zbadała:

  • czy zboże importowane z Ukrainy jest w Polsce tylko tranzytem i trafia ostatecznie do kolejnych państw czy część z tego ziarna zostaje w polskich magazynach? 
  • które zboże w polskich portach jest ładowane w pierwszej kolejności: ukraińskie czy polskie, a jeżeli to ziarno zza wschodniej granicy ma priorytet, to czy przez to polskie zboże nie może być eksportowane ze względu na ograniczone możliwości przeładunkowe?
  • czy ziarno ukraińskie spełnia polskie i unijne wymogi fitosanitarne?
CZYTAJ ARTYKUŁ
r e k l a m a

Czy działka nabyta po ślubie wlicza się do wspólnoty majątkowej małżeńskiej?

21.10.2022

Chciałabym zakupić działkę do majątku odrębnego, a potem przekazać ją synowi z pierwszego małżeństwa. Czy jest to możliwe, skoro mam wspólność majątkową małżeńską od ponad 20 lat? Jakie składniki wchodzą w skład majątku odrębnego małżonków?

Czym jest małżeńska wspólność majątkowa?

Artykuł 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określa, że z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Majątek osobisty każdego z małżonków - czyli jaki?

Z kolei według art. 33 k.r.o., do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in.: przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę (chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił). Należą do niego też te służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków. Majątkiem osobistym są również prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie, oraz przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków. Do majątku osobistego wlicza się ponadto przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Istotne jest źródło finansowania

W skład majątku odrębnego wchodzą także przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przykładowo, gdyby przed wstąpieniem w związek małżeński była Pani właścicielką lokalu, a potem go sprzedała i z tych pieniędzy zakupiła działkę budowlaną, wtedy należy podać te informacje w akcie notarialnym, że pieniądze na zakup działki pochodzą ze sprzedaży lokalu, który był własnością osobistą.

Reasumując: to, czy może Pani nabyć działkę budowlaną do majątku osobistego, zależy głównie od źródła jej finansowania.

dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. M. Czubak

CZYTAJ ARTYKUŁ

Poddzierżawy - dla kogo? Ilu rolników korzysta?

20.10.2022

Od 2017 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poddzierżawił jedynie 5 tys. ha gruntów W jakich sytuacjach rolnik może liczyć na zgodę KOWR na poddzierżawienie gruntów od dzierżawcy?

Poddzierżawianie gruntów wzbudza w ostatnim czasie wiele emocji. O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiła resort rolnictwa opozycja. - Od początku września biura poselskie są wręcz zasypywane informacjami i pytaniami od małopolskich (ale nie tylko) rolników odnośnie do bulwersującej sprawy poddzierżawy 141 ha gruntów rolnych we wsi Kępie pod Miechowem w Małopolsce przez rodzinę (brata) Norberta Kaczmarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oburzenie rolników wzbudza zarówno opisany przez portal WP.pl tryb przystąpienia do umowy poddzierżawy członków rodziny wiceministra, jej podpisanie (zatwierdzenie wniosku przez samego ówczesnego dyrektora generalnego KOWR), wysokość czynszu dzierżawnego poddzierżawy, a w szczególności fakt, że powierzchnia całkowita poddzierżawionych nieruchomości dla jednego użytkownika (rolnikowi niespokrewnionemu z dotychczasowym dzierżawcą, prowadzącemu gospodarstwo na odległość, spoza danej gminy/gmin graniczących – nieposiadającemu gruntów rolnych w gminie, gdzie znajduje się nieruchomość, lub w gminie sąsiedniej, o powierzchni powyżej 100 ha) to aż 141 ha – napisała w interpelacji Dorota Niedziela oraz Kazimierz Plocke z Platformy Obywatelskiej, którzy zadali szereg pytań dotyczących praktyki związanej z poddzierżawianiem gruntów.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Przeczytaj także

Aktualności

Rzecznik rządu – na razie nie ma projektu dot. „Piątki dla zwierząt”

Mimo zapewnień, że projekt ujrzy światło dzienne się po 2-3 tygodniach od spornych dyskusji w Senacie i Sejmie, Piotr Müller, rzecznik rządu w Polsat News powiedział, że na razie nie ma projektu rządowego „Piątki dla zwierząt”. 

czytaj więcej
Aktualności

Kiedy powstanie nowa ustawa o ochronie praw zwierząt?

Wczoraj informowaliśmy, o tym, że nowy projekt ustawy przygotuje nowy minister rolnictwa, Grzegorz Puda. Zadanie nie będzie łatwe, bowiem poprawek i postulatów różnych środowisk jest wiele. Kiedy ustawa ujrzy światło dzienne?

czytaj więcej
Bydło mięsne

Ceny bydła – wszystkie stawki lekko w dół

Mimo, że IV kwartał powinien przynieść hodowcom lepsze stawki za bydło, to niestety rynkowa sytuacja jest skomplikowana i trudno przewidzieć zmiany. Ceny trochę spadły, we wszystkich grupach.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)