Jak podają eksperci UKBR, przychody z tytułu eksportu produktów rolnych na końcu tego roku wyniosą około 23,3 mld dolarów, czyli o 16% poniżej wskaźnika z 2021 roku. Jak zaznaczono, Ukraina znacznie zwiększyła eksport na początku 2022 roku ze względu na potencjalny atak Rosji – przychody z eksportu w styczniu 2022 roku były 2 razy wyższe w porównaniu ze styczniem 2021 roku. To pozwoliło uniknąć większych strat w rocznych wynikach eksportowych.
- Największy spadek przychodów z tytułu eksportu zaobserwowano na początku wojny – w marcu i kwietniu br. ze stopniowym wzrostem do końca 2022 roku odpowiedniego tempa organizowania alternatywnych tras eksportowych i rozpoczęcia funkcjonowania korytarza zbożowego – czytamy w raporcie specjalistów UKBR.
Flagowe produkty eksportowe Ukrainy to kukurydza, pszenica, rzepak i słonecznik
Produkty, które przyniosły największe przychody eksportowe w tym roku Ukrainie, to kukurydza, olej słonecznikowy, pszenica, rzepak oraz nasiona słonecznika, czyli tradycyjne ukraińskie produkty eksportowe. Chociaż nasiona słonecznika są wyjątkiem. Wcześniej Ukraińcy eksportowali przetworzone nasiona, w tym roku eksportowano bezpośrednio sam surowiec. Wraz z rozpoczęciem wojny krajowe przetwórstwo zmniejszyło się z powodu tymczasowego zablokowania szlaków morskich.
- Produkty rolne od dawna mają znaczący udział w przychodach z eksportu i nadal rosną w obecnych warunkach. Tak więc w listopadzie 2022 roku udział ten wynosił 68%. Głównym powodem takiego wzrostu jest z jednej strony znaczne zainteresowanie społeczności światowej ukraińską produkcją rolną, a z drugiej – więcej niż wystarczająca jej ilość na Ukrainie, która znacznie przekracza potrzeby wewnętrzne – podsumowali analitycy.