Wytrząsacz pięcioklawiszowy
Przetestowaliśmy ten kombajn, wyposażony w wytrząsacz pięcioklawiszowy i napęd gąsienicowy Terra Trac. Nawet jeśli Claas w tej wersji zostawił nazwę Lexion, to zmiany w nowych modelach są niemal tak istotne, jak podczas przejścia z wersji Mega na pierwszego Lexiona. Średnica bębna młócącego wzrosła do 755 mm. Poza tym Claas po raz pierwszy wyposażył kombajn w nowy bęben separujący.
Sprawiło to, że byliśmy podekscytowani możliwością testu Lexiona 5500 Terra Trac, zwłaszcza że miał niemal kompletne wyposażenie, w tym był system Cemos Automatic. Szczegóły związane z jego działaniem znajdują się w dziale Elektronika od str. 70. Poza tym musimy dodać, że pracowaliśmy dwoma przyrządami żniwnymi Vario 770 i Convio 770 Flex.
Transport z prędkością 40 km/h
Jeśli odległości między polami są dość duże, a drogi w dobrym stanie, wtedy warto zainwestować 2000 euro w wersję pozwalającą na jazdę z prędkością 40 km/h. Zwłaszcza, że szerokość Lexiona 5500 wyposażonego w gąsienice (63,5 cm) nie przekracza 3,30 m i ma amortyzację hydropneumatyczną.
Na pochwałę zasługuje dwubiegowy napęd jazdy. Na pierwszym zakresie jest wystarczająco mocny i szybki, aby na polu poruszać się z prędkością do 12 km/h. W przypadku wersji 40 km/h obroty silnika są automatycznie zmniejszane do 1600 min, to czysta przyjemność.
Od razu trzeba wyjaśnić, że pracowaliśmy maszyną w wersji przedseryjnej. W takim kombajnie sterowanie dźwignią jazdy nie było jeszcze zbyt komfortowe, ale wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej Claas ulepszył to rozwiązanie.
Bardzo dobrze oceniliśmy automatyczny hamulec postojowy. Jeśli dźwignia jazdy znajdzie się w położeniu środkowym, hamulec aktywuje się automatycznie. Wystarczy popchnąć dźwignię jazdy, aby odblokowała się automatycznie – świetne rozwiązanie. Naprawdę szkoda, że przepisy nadal wymagają mechanicznego hamulca postojowego – co oznacza, że jest dobrze znany pedał z lewej strony.
Mniej podobała się nam zmiana zakresów jazdy, bo czasami opóźnia się nieco. Choć ze względu na automatyczny hamulec postojowy nie trzeba nawet naciskać na pedał, to mija trochę czasu, zanim zmieni się bieg. ? propos pedału, naszym zdaniem jest ustawiony zbyt stromo.