Pytanie rolnika: Jak zareklamować wadliwą folię?
Kupiłem folię na kiszonkę, która okazała się nieszczelna i nieodporna na UV. Ostatecznie cała kiszonka pod tą folią uległa zniszczeniu i nie nadaje się do założonych celów. W związku z tym poniosłem dość znaczne szkody. Czy sprzedawca jest zobowiązany pokryć moje straty? Jak folię zareklamować?
Krzysztof B. (województwo mazowieckie)
Prawnik odpowiada
Sprzedawca odpowiada za towar, w tym przypadku folię, niepełnowartościowy, niespełniający obietnic producenta bądź niekompletny. Odpowiedzialność ta może również obejmować szkody związane z użyciem towaru przez nabywcę.
Proces reklamacji felernej folii Czytelnik powinien zacząć od sprawdzenia, kiedy ją kupił, od kogo i czy ma na to dowód w postaci paragonu czy faktury. Brak dowodu zakupu może się okazać przeszkodą, której się nie da ominąć, gdyż w razie zgłoszenia reklamacji sprzedawca zapewne zakwestionuje, że akurat ta folia pochodzi od niego. Znalezienie dowodu nabycia jest ważne również do ustalenia daty nabycia i ewentualnego terminu odpowiedzialności sprzedawcy.
Trzeba jeszcze pamiętać, by wadę towaru (folii) zgłosić niezwłocznie po jej wykryciu. Zwlekanie ze zgłoszeniem przez dłuższy czas (np. ponad miesiąc) może być przyczyną odmowy uwzględnienia reklamacji. Wreszcie, istotne jest też, by zachować próbkę wadliwej folii, by w razie konieczności wystąpienia na drogę sądową mógł ją zbadać biegły sądowy.
Po sprawdzeniu stosownego dowodu nabycia oraz ustaleniu, że nie upłynął jeszcze czas przydatności folii do użytku, Czytelnik powinien zgłosić sprzedawcy jej wadliwość.
fot. poglądowe EnvatoElements