Podwozie i hak
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to solidne podwozie i potężny hak. Do tego dochodzi rozbudowana hydraulika, która pozwala na wielostronne wykorzystanie tych uniwersalnych „środków transportu”, które mogą korzystać z różnych zabudów. Jednym z polskich dostawców przyczep hakowych jest Metaltech z Mirosławca.
Różne zabudowy
Producent wskazuje, że zamiast jednej, standardowej przyczepy o określonej ładowności można wybrać podwozie, na które wciąga się za pomocą hydrauliki i haka specjalistyczne kontenery. Mogą mieć różne ładowności i wymiary zależnie od potrzeb nabywcy. Producenci oferują też specjalistyczne skrzynie do przewożenia materiałów sypkich i szybkiego ich rozładunku.
Uniwersalne zastosowanie
Jeśli jest taka potrzeba, kontener lub inne nadwozie można zostawić u klienta w gospodarstwie, firmie lub dowolnego odbiorcy. Nadwozie zostaje we wskazanym miejscu do za- lub rozładunku, a ciągnik z podwoziem może jechać dalej i transportować kolejne kontenery.
To nie są najtańsze rozwiązania, ale mogą być atrakcyjne jeśli pracują w cyklu całorocznym. Warunkiem jest wystarczająca ilość pracy dla przyczepy hakowej i nadwozi, w które można sukcesywnie wyposażać gospodarstwo.
oprac. jj
fot. Józefowicz
Więcej informacji znajdą Państwo w reportażu na str. 42 magazynu „profi” 3/2019.