Przy okazji artykułu o ubezpieczeniu kombajnu z lipca pisaliśmy także o mandatach za jazdę z hederem. Przypomnijmy, że za przejazd kombajnem z hederem drogą publiczną policja może nałożyć na rolnika mandat już nie w wysokości pięciuset, ale 5 tysięcy złotych! Rolnik może co prawda nie przyjąć mandatu, ale jeśli sprawa trafi do sądu, maksymalna kara może sięgać nawet 30 000 złotych.
Ministerstwo Infrastruktury: pogorszenie bezpieczeństwa ruchu
Krajowa Rada Izby Rolniczych regularnie apeluje do rządzących o zmiany w obowiązujących przepisach, które umożliwią poruszanie się kombajnów z podłączonym zespołem żniwnym o szerokości 5m po drogach publicznych. Niestety, odpowiedź na pismo KRIR po raz kolejny nie była przychylna prośbom rolników:
„Temat ten był niejednokrotnie przedmiotem konsultacji i analiz z podmiotami działającymi w obszarze dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego, które negatywnie odnosiły się do wprowadzenia przepisów umożliwiających poruszanie się kombajnów zbożowych z zamontowanym zespołem tnącym (hederem).” napisał w odpowiedzi Rafał Weber, Sekretarz Stanu Ministra Infrastruktury.
Przedstawiciel resortu zwrócił uwagę na poważne skutki zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów wolnobieżnych ze względu na wystające ostre elementy zespołu tnącego a także na specyfikę dróg, po których pojazdy rolnicze się poruszają – najczęściej są to drogi powiatowe i gminne o szerokości pasa ruchu od 2,25 m do 3,5 m, w związku z czym poruszanie się na takiej drodze kombajnów z hederem o szerokości 5m może przyczynić się do znacznego pogorszenia bezpieczeństwa na tych drogach oraz utrudniać lub uniemożliwiać korzystanie z pasa ruchu przez pojazdy poruszające się w kierunku przeciwnym do pojazdu wolnobieżnego, zmuszając kierowców do zjeżdżania na pobocze, hamowania lub całkowitego zatrzymania pojazdu.
„Istotnym argumentem przeciwko umożliwieniu poruszania się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości 5m po drogach publicznych jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona” napisał sekretarz i mimo, że dostrzega przedstawione potrzeby rolników oraz dotykające ich uciążliwości związane z użytkowaniem kombajnów, Ministerstwo Infrastruktury po wykonanych analizach odmawia apelom Izb Rolniczych.