Przede wszystkim niska cena
Jeśli chodzi o najważniejsze kryteria wyboru produktów FMCG (czyli produktów szybkozbywalnych, pierwszej potrzeby, jak np. żywność) w trakcie zakupów, to niska cena jest pierwszym kryterium podejmowania decyzji zakupowych. To nietrudno zgadnąć, ale warto spojrzeć na kolejne kryteria.
Na drugim miejscu są kwestie zdrowotne, tyle że waga kryterium cenowego jest dwukrotnie wyższa niż zdrowotnego. A przecież wciąż żyjemy z bagażem covidowym, trendy związane ze zdrowym odżywianiem były mocno widoczne w deklaracjach, a jednak obecnie zaczyna przeważać cena. Co nie dziwi w obecnej sytuacji.
Zamienniki produktów odzwierzęcych
Czy są kategorie produktowe odporne na zmiany? Po części ten trend wspiera popyt na roślinne zamienniki mleka, sprzedaż rośnie nadal dwucyfrowo, jednak nie w takim tempie, jak jeszcze 2–3 lata temu – przy czym baza jest wyższa niż wtedy.
Jednocześnie w zeszłym roku niemalże stanął w ujęciu wartościowym wzrost sprzedaży roślinnych zamienników mięsa. Niewykluczone, że jest tu jakaś bariera – kto miał tych produktów spróbować, już to zrobił, a nowych zainteresowanych brak, bo nie są one najtańsze.