MultiOne 11.6 K to najmocniejszy model przegubowej ładowarki włoskiego producenta, produkującego dawniej pod marką CFS. Dystrybucją na krajowym rynku zajmuje się firma Korbanek, a w trakcie blisko dwudziestu godzin testu sprawdziliśmy ją podczas przewożenia bel trawy, usuwania obornika, załadunku paszowozu, przewożenia paszy i nawozów na paletach, czy drobnych prac ziemnych. W odróżnieniu od większości oferowanych na rynku ładowarek, testowany sprzęt wyróżnia sztywny przegub, osadzenie kabiny na przedniej osi oraz teleskopowy wysięgnik.
Spory zapas mocy
Ładowarka sprawia wrażenie masywnej, głównie dzięki szerokiemu ogumieniu w rozmiarze 380/55-17. Długość mierzona od przedniego koła do końca wynosi 338 cm, szerokość 150 cm, a wysokość z daszkiem ochronnym 224 cm. Pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik Kohler o pojemności 1,9 l i mocy 57 KM. Jak na ładowarkę o udźwigu nieco ponad 1000 kg to spory zapas mocy. Nie zabrakło jej podczas wszystkich prac wykonywanych w gospodarstwie. Silnik pracował na niskich obrotach, dzięki czemu zużycie paliwa nie było duże, średnio 2,5 l/h.
Do spełnienia norm emisji spaliny przechodzą przez filtr cząstek stałych, który lubi nieco wyższe obroty. Podczas testu nie zaświeciła się kontrolka sygnalizująca konieczność wypalenia DPF, które trzeba zaakceptować, ale może się okazać, że jeszcze dłuższa praca na zbyt niskich obrotach mogłaby się tym skończyć. Naszym zdaniem w takiej maszynie bardziej zasadne jest zastosowanie systemu SCR i DOC. Rolnik może opóźnić regenerację DPF, by zapobiec zwiększeniu temperatury spalin podczas pracy w zamkniętych pomieszczeniach, w pobliżu materiałów łatwopalnych.
Aby dostać się do silnika, musimy zdjąć pokrywę zabezpieczoną dwoma klipsami. Choć nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie, nie mieliśmy zastrzeżeń, bo gdy część kabiny znajduje się nad komorą silnika, nie sposób zamontować uchylnej pokrywy. Zastosowany przez producenta plastik jest bardzo wytrzymały i odkształca się po zdeformowaniu. Plus za dostęp do filtra powietrza, natomiast trudniej przedmuchać zespolone chłodnice silnika, oleju i powietrza dolotowego. Zbiornik oleju hydraulicznego jest na przedniej osi.