Testy koparki 220X napędzanej wodorem
20-tonowa koparka 220X napędzana wodorowym ogniwem paliwowym od ponad 12 miesięcy przechodzi rygorystyczne testy na poligonach firmy. Moc prototypowej koparki JCB jest generowana przez reakcję wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym w celu wytworzenia energii potrzebnej do napędzania silników elektrycznych. Jedyną emisją ze spalin jest …para wodna.
– Opracowanie pierwszej koparki napędzanej wodorem jest niezwykle ekscytujące, ponieważ dążymy do stworzenia świata wolnego od węgla. W nadchodzących miesiącach JCB będzie nadal rozwijać i dostosowywać tę technologię, przeprowadzając dalsze testy naszej prototypowej maszyny – mówi lord Bamford, prezes firmy JCB.
Rozwój technologii wodorowej
Syn lorda Bamforda, Jo Bamford, spędził 14 lat w firmie JCB, zanim przeniósł się do sektora wodorowego, zakładając Ryse Hydrogen, a następnie kupując firmę Wrightbus – giganta autobusowego w Irlandii Północnej. Zdobył kontrakty na dostawę pierwszego na świecie piętrowego pojazdu wodorowego do takich miast, jak Londyn i Aberdeen.
– Naprawdę wierzę, że wodór jest najlepszą okazją do zbudowania wiodącej na świecie branży, która w Wielkiej Brytanii stworzy miejsca pracy i przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla – mówi Jo Bamford.
Elektryczne wózki widłowe Teletruk
Rozwój technologii maszyn napędzanych wodorem nastąpił po tym, jak w zeszłym roku JCB rozpoczęło produkcję pierwszej w branży budowlanej w pełni elektrycznej minikoparki – modelu 19C-1E. Firma rozszerzyła także technologię napędu elektrycznego na teleskopowe wózki widłowe Teletruk, wprowadzając model JCB 30-19E.
Ciągły rozwój silników spalinowych
Dzięki ciągłym ulepszeniom konstrukcyjnym JCB rozwija także technologię silników spalinowych, aby spełnić unijne przepisy dotyczące normy emisji Stage V. W najnowszej gamie silników Diesla prawie wyeliminowano najbardziej szkodliwe substancje, a emisję tlenku azotu (NOx) obniżono o 97%, cząsteczek sadzy o 98%, a emisje dwutlenku węgla (CO2) spadły o prawie połowę.
opr. aj