J. Wojciechowski rozpoczyna pracę nad WPR po 2027 r. Czego oczekują rolnicy?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

J. Wojciechowski rozpoczyna pracę nad WPR po 2027 r. Czego oczekują rolnicy?

13.03.2023

  Ledwo zaczęła się realizacja i uruchamianie programów w obecnej perspektywie finansowej, a komisarz ds. rolnictwa już rozpoczyna pracę nad kolejną. Skąd ten pośpiech? Zaprosił rolników do dyskusji, co z niej wynika?

Janusz Wojciechowski, komisarz ds. rolnictwa Unii Europejskiej, już w styczniu br. podczas IX Forum Sektora Wołowiny w Warszawie podkreślił, że będzie wnioskował o zwiększenie budżetu przeznaczonego na rolnictwo w przyszłej perspektywie na lata 2027-2031, gdyż obecne środki nie są już tak imponujące, jak miało to miejsce kilka lat temu – przed pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie.

Budżet na rolnictwo jest za mały

Obecny budżet przeznaczony na polskie rolnictwo to 25 mld zł do wykorzystania w okresie 5 lat (17 mld zł na płatności bezpośrednie w ramach pierwszego filaru oraz 8 mld zł na działania inwestycyjne na obszarach wiejskich w ramach drugiego filaru). Wydaje się dużo, ale większość z tych środków to płatności bezpośrednie. Janusz Wojciechowski planuje zwiększyć przyszły budżet, bo kwota, nie jest już tak duża, w porównaniu do obecnych kosztów produkcji. Wyzwań klimatycznych i środowiskowych w rolnictwie jest coraz więcej.

– Czy można mieć więcej za mniej? Niestety nie. Budżet musi być dostosowany do tych wyzwań, dziś dla Europy dotkniętej inflacją to i tak absolutnie niewystarczająca kwota – mówił Janusz Wojciechowski. Podkreślił, że budżet ma wesprzeć rolników w tym, czego od nich oczekuje KE i konsumenci. Wydatki rzędu 0,4% PKB całej Unii Europejskiej na rolnictwo nie zapewnią, wg komisarza, bezpieczeństwa żywnościowego. Co prawda w ostatniej chwili udało się zwiększyć obecny budżet o 22 mld euro w skali całej UE, jednak to nadal za mało. 

W nowej perspektywie najpierw plan potem budżet

- Najpierw mieliśmy przygotowany budżet i do niego musieliśmy dopasować zadania. Dzisiaj wyzwania są większe niż budżet na to pozwala. Wydaje się, że myśląc o polityce na kolejny okres, trzeba myśleć jakie mamy zadania, a następnie jakie środki są potrzebne. Od kiedy pamiętam, w KE była zawsze ogromna chęć do oszczędzania, żeby był jak najmniejszy budżet na rolnictwo. Była grupa silnych państw, które lobbowały obcinanie budżetu na rolnictwo i jak najmniej środków na WPR. To nie było tak, że w KE byli sami przyjaciele rolnictwa. Trzeba było się bić o każde euro przeznaczone na rolnictwo. Skłonność do redukcji była bardzo silna, był klub oszczędnych, aby tych środków było jak najmniej. Mam nadzieję, że ta solidarność przy przeglądzie przyszłego budżetu będzie większa. On ma zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe i wesprzeć rolników, w tym czego od nich oczekujemy, wkładu w bezpieczeństwo środowiskowe i klimatyczne – mówił Janusz Wojciechowski.

Prace nad najnowszą wersją WPR już wystartowały

- Zaczynam pracę nad wizją i założeniami polityki rolnej UE po 2027 roku. Za kilka miesięcy przedstawimy pierwszy dokument kierunkowy dotyczący przyszłej WPR. Co Państwa zdaniem powinno w tej polityce zostać, co się zmienić, co nowego powinno zostać do niej wprowadzone? – pytał użytkowników Twittera Janusz Wojciechowski. Jednym z wyzwań, które stawia komisarz na pierwszym miejscu to bezpieczeństwo żywnościowe. Jednak dodaje, że nie może ono funkcjonować bez pozostałych trzech „s”. Nowa WPR musi opierać się na zasadzie „4xS”

- Główne wyzwania w jęz. angielskim wyrażają się w słowach 4 x s - security, stability, sustainability, solidarity. Bezpieczeństwo żywnościowe dla konsumentów, stabilna przyszłość dla rolników, zrównoważenie dla środowiska oraz solidarność z tymi, którym na świecie zagraża głód – dodał Wojciechowski na TT. Komisarz ds. rolnictwa podkreślił, że rolnicy w ostatnim czasie produkują w permanentnym kryzysie i stanie ryzyka – politycznego, klimatycznego i środowiskowego.

- Te zagrożenia się kumulują, do tego doszła pandemia, choroby zwierzęce. Trudno liczyć na to, że sytuacja się zmieni. Bardzo potrzebne są w związku z tym silne mechanizmy wsparcia rolników w sytuacjach kryzysowych. Dzisiaj rolnik sieje, nie wie czy mu urośnie, potem czy uda się zebrać. Potem nawet nie wie czy sprzeda i nie wie czy dostanie pieniądze. Na wielu etapach to ryzyko się pojawia i nie da się go porównać z żadną inną działalnością gospodarczą – mówił Wojciechowski. Podkreślił, że nie można lekceważyć w rolnictwie zrównoważenia, bo tego od rolników oczekują konsumenci. Według niego jedynie intensyfikacja rolnictwa to nie jest dobry kierunek.

- To jest wyścig i on nie jest bez kosztowy. Wielu rolników tego wyścigu nie wytrzymuje i zaprzestaje działalności. Chcemy aby WPR była polityką zachęt, a nie przymusu. Rolnicy muszą otrzymać gratyfikację za to, co wnoszą do środowiska, jednak pieniądze publiczne zawsze są udostępniane pod jakimiś warunkami – podkreślił komisarz.

Ponadto Janusz Wojciechowski twierdzi, że „trzeba też będzie przekonać - po pierwsze nierolników, że rolnictwo potrzebuje wsparcia także w ich "nierolniczym" interesie - a po drugie rolników, że to wsparcie nie może być bezwarunkowe”.

Dyskusja w sieci na temat nowej WPR

Szkielet nowej WPR na lata 2027-2031 ujrzy światło dzienne za kilka miesięcy, tymczasem komisarz Wojciechowski zaprasza w tej kwestii do dyskusji rolników i organizacje rolnicze. W komentarzach można wyczytać potrzebę zwiększenia budżetu na rolnictwo i dobrostan oraz jego oznakowanie, aby konsument wiedział, jaki produkt kupuje.

Rolnicy podkreślili, że należy zapewnić także dofinansowania dla większych gospodarstw, bo one także są rodzinnymi biznesami, a także zwiększenie wsparcia dla młodych rolników, aby chcieli zostać i inwestować na wsi. Jedna z użytkowniczek podkreśliła, że WPR powinny kształtować organizacje rolnicze i rolnicy, a nie politycy. Rolnicy oczekują środków na digitalizację rolnictwa i wsparcia rozwoju biogazowni rolniczych, ochrony wewnętrznego rynku przed towarami, które nie spełniają europejskich wymogów i bezpieczeństwa polskich produktów w sieciach handlowych, aby nie dochodziło do nadużyć kontraktowych oraz oszukiwania konsumentów odnośnie kraju pochodzenia. 

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W www.topagrar.pl
r e k l a m a

Kto zarobił na wzroście cen nawozów i gdzie trafia ukraińskie zboże? NIK to sprawdzi

23.10.2022

Na podstawie wniosku KRIR - Najwyższa Izba Kontroli będzie kontrolować polski rynek rolny. NIK ma sprawdzić czy wysokie ceny nawozów mają swoje odzwierciedlenie w kosztach produkcji, czy ktoś zarobił na rolnikach oraz co się dzieje ze zbożem i rzepakiem z Ukrainy, który trafia do Polski.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli uwzględnił wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych i zajmie się dwoma tematami, które w ostatnim czasie mają ogromny wpływ na rynki rolne w Polsce: wysokie ceny nawozów oraz to jak ceny ziarna importowanego z Ukrainy wpływają na ceny zbóż w Polsce. 

Import zboża z Ukrainy wpływa na ceny zboża w Polsce - w jaki sposób?

Wiktor Szmulewicz, prezes samorządu rolniczego w swoim piśmie do szefa NIK zwraca uwagę na spadek cen zbóż w Polsce w ostatnim czasie, co znacznie pogarsza sytuację polskich rolników, ponieważ w tym roku znacznie wzrosły im koszty produkcji zbóż. Izby rolnicze chcą, aby kontrolerzy NIK sprawdzili w jakim stopniu wpływ na to miało otwarcie polskiej i unijnej granicy na ziarno z Ukrainy. 

– Rozumiemy trudną sytuację rolników ukraińskich, ale pomoc dla tych producentów nie może odbywać się kosztem polskich rolników, którzy z powodu niskich cen i braku możliwości sprzedaży zapasów mogą być zagrożeni upadkiem gospodarstw, tym bardziej, że wkrótce będą żniwa – napisał Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.

Obawom szefa samorządu rolniczego wtórują także przedstawiciele Lubelskiej Izby Rolniczej. W ich opinii, to głównie rolnicy z Lubelszczyzny i Podkarpacia w największym stopniu ponoszą konsekwencję napływu zbóż, kukurydzy i rzepaku z Ukrainy. Z tego powodu zarząd LIR chciałby dowiedzieć się jaka jest rzeczywista skala importu ziarna z Ukrainy i ile tego zboża zostaje w Polsce. Lubelscy rolnicy chcą także poznać listę podmiotów gospodarczych importujących te surowce na terytorium Polski. Według przedstawiciele LIR pozwoli, to lepiej zarządzać tym ryzykiem oraz podjąć odpowiednie kroki w przyszłości.

Przedstawiciele Krajowej Rady Izb rolniczych poprosili Mariana Banasia, prezesa NIK, aby ta instytucja zbadała:

  • czy zboże importowane z Ukrainy jest w Polsce tylko tranzytem i trafia ostatecznie do kolejnych państw czy część z tego ziarna zostaje w polskich magazynach? 
  • które zboże w polskich portach jest ładowane w pierwszej kolejności: ukraińskie czy polskie, a jeżeli to ziarno zza wschodniej granicy ma priorytet, to czy przez to polskie zboże nie może być eksportowane ze względu na ograniczone możliwości przeładunkowe?
  • czy ziarno ukraińskie spełnia polskie i unijne wymogi fitosanitarne?
CZYTAJ ARTYKUŁ
r e k l a m a

Czy działka nabyta po ślubie wlicza się do wspólnoty majątkowej małżeńskiej?

21.10.2022

Chciałabym zakupić działkę do majątku odrębnego, a potem przekazać ją synowi z pierwszego małżeństwa. Czy jest to możliwe, skoro mam wspólność majątkową małżeńską od ponad 20 lat? Jakie składniki wchodzą w skład majątku odrębnego małżonków?

Czym jest małżeńska wspólność majątkowa?

Artykuł 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określa, że z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Majątek osobisty każdego z małżonków - czyli jaki?

Z kolei według art. 33 k.r.o., do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in.: przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę (chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił). Należą do niego też te służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków. Majątkiem osobistym są również prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie, oraz przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków. Do majątku osobistego wlicza się ponadto przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Istotne jest źródło finansowania

W skład majątku odrębnego wchodzą także przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przykładowo, gdyby przed wstąpieniem w związek małżeński była Pani właścicielką lokalu, a potem go sprzedała i z tych pieniędzy zakupiła działkę budowlaną, wtedy należy podać te informacje w akcie notarialnym, że pieniądze na zakup działki pochodzą ze sprzedaży lokalu, który był własnością osobistą.

Reasumując: to, czy może Pani nabyć działkę budowlaną do majątku osobistego, zależy głównie od źródła jej finansowania.

dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. M. Czubak

CZYTAJ ARTYKUŁ

Poddzierżawy - dla kogo? Ilu rolników korzysta?

20.10.2022

Od 2017 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poddzierżawił jedynie 5 tys. ha gruntów W jakich sytuacjach rolnik może liczyć na zgodę KOWR na poddzierżawienie gruntów od dzierżawcy?

Poddzierżawianie gruntów wzbudza w ostatnim czasie wiele emocji. O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiła resort rolnictwa opozycja. - Od początku września biura poselskie są wręcz zasypywane informacjami i pytaniami od małopolskich (ale nie tylko) rolników odnośnie do bulwersującej sprawy poddzierżawy 141 ha gruntów rolnych we wsi Kępie pod Miechowem w Małopolsce przez rodzinę (brata) Norberta Kaczmarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oburzenie rolników wzbudza zarówno opisany przez portal WP.pl tryb przystąpienia do umowy poddzierżawy członków rodziny wiceministra, jej podpisanie (zatwierdzenie wniosku przez samego ówczesnego dyrektora generalnego KOWR), wysokość czynszu dzierżawnego poddzierżawy, a w szczególności fakt, że powierzchnia całkowita poddzierżawionych nieruchomości dla jednego użytkownika (rolnikowi niespokrewnionemu z dotychczasowym dzierżawcą, prowadzącemu gospodarstwo na odległość, spoza danej gminy/gmin graniczących – nieposiadającemu gruntów rolnych w gminie, gdzie znajduje się nieruchomość, lub w gminie sąsiedniej, o powierzchni powyżej 100 ha) to aż 141 ha – napisała w interpelacji Dorota Niedziela oraz Kazimierz Plocke z Platformy Obywatelskiej, którzy zadali szereg pytań dotyczących praktyki związanej z poddzierżawianiem gruntów.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Przeczytaj także

Dopłaty, PROW i VAT

Zmiany w Planie Strategicznym WPR – mają zapewnić terminową realizację wsparcia

Plan Strategiczny WPR będzie wymagał jeszcze zmian i doprecyzowania. Dlatego rząd planuje wprowadzić szybką ścieżkę nowelizacji dokumentu tak, aby korzystne dla rolników rozwiązania obowiązywały już w pierwszych naborach.

czytaj więcej

Kowalski o Wojciechowskim: to eurokrata, który nie zabezpieczył interesów polskich rolników

Nikt z rządzących nie chce wziąć odpowiedzialności za obecną sytuację w polskim rolnictwie. Politycy nawzajem obrzucają się winą, a bezradni rolnicy prowadzą protesty, domagając się zmian i rekompensat. W ostatnim czasie unijny komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski jest jedną z głównych osób obarczanych winą za wydarzenia mające obecnie miejsce w rolnictwie. Działania polityka skrytykował m.in. Janusz Kowalski, wiceminister rolnictwa z Solidarnej Polski.  

czytaj więcej

Czy Unia Europejska złagodzi wymagania w ekoschematach? [WIDEO]

Wymagania stawiane przez Unię Europejską rolnikom, którzy chcą skorzystać z ekoschematów, są absurdalne. Zasady wykonywania zdjęć geotatywnych, czy problemy z aplikacją eWniosekPlus to tylko nieliczne z przeszkód, które muszą pokonać rolnicy. Czy to możliwe, by UE złagodziła wymagania w ekoschematach?  

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)