Fendt wprowadza nową serię ciągników 600 Vario
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Fendt wprowadza nową serię ciągników 600 Vario

27.09.2023

Ciągniki 600 Vario to zupełnie nowa konstrukcja, zaprojektowana do uniwersalnych prac uprawowych, do pracy na użytkach zielonych, w transporcie i do pracy z ładowaczem czołowym. Seria 600 Vario obejmuje cztery modele o mocy od 150 do 200 KM, które wyróżniają się kompaktową budową i dużą zwrotnością.

Fendt przed laty produkował ciągniki serii 600, ale były to modele Favorit. Nowe ciągniki 600 Vario, a w szczególności flagowy model 620 Vario można pod wieloma względami porównać z bardzo popularnym modelem 820 Vario, który był produkowany w latach 2006 – 2013. Ale tak naprawdę oba te ciągniki dzieli przepaść, w serii 600 Vario wszystko jest nowe, zaprojektowane zgodnie z obecnie panującymi trendami i potrzebami nowoczesnego rolnictwa. Jako jedna z nielicznych polskich redakcji mieliśmy okazję pracować nowymi ciągnikami w pierwszej dekadzie września br.


Nowa konstrukcja, nowe możliwości

Nowa seria ciągników Fendt 600 Vario obejmuje cztery model tj. 614 Vario, 616 Vario, 618 Vario i największy model 620 Vario. Najmniejszy model dysponuje mocą 110 kW/149 KM, a największy 154 kW/209 KM wg normy ECE R120. To co wyróżnia serię 600 Vario, to układ zwiększania mocy Dynamic Power Performance, który dostępny jest we wszystkich modelach, a nie jedynie w największym modelu jak w niektórych innych seriach ciągników Fendt. Układ zwiększania mocy generuje dodatkowe 15 KM mocy zależnie od potrzeb dokładnie wtedy gdy jest ona potrzebna. Układ nie jest powiązany z prędkością czy pracą z WOM, moc dodatkowa dostępna jest w każdych warunkach podczas pracy w polu z WOM, w transporcie lub nawet na postoju. Dzięki układowi Dynamic Power Performance flagowy model 620 Vario dysponuje mocą maksymalną 165 kW/224 KM.

Nowe ciągniki zostały zaprojektowane jako uniwersalne ciągniki, które muszą być zwrotne i silne podczas każdej pracy. To co wyróżnia serię ciągników 600 Vario to duży udźwig i niski stosunek masy do mocy. We flagowym modelu 620 Vario parametr ten wynosi 34,4 kg/KM. Równie dobrze ciągnik wypada pod względem DMC i dopuszczalnej ładowności. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 13,5 t, a na ciągniku można zawiesić maszyny i obciążniki o masie nawet 5,8 tony. Masa własna w zależności od wyposażenia wynosi ok. 7,7 t.


Zupełnie nowy silnik

Pod maską ciągników Fendt 600 Vario pracuje zupełnie nowa jednostka napędowa AGCO Power CORE50 o pojemności 5 l. To silnik czterocylindrowy, który na etapie projektowania został przygotowany do spalania paliw alternatywnych, co pozwoli w przyszłości znacznie obniżyć emisje CO2.

W układzie oczyszczania spalin pracuje katalizator utleniający DOC, katalizator SCR i filtr cząstek stałych DPF. Nie ma układu recyrkulacji spalin, więc silnik zawsze „oddycha” świeżym powietrzem. Olej w silniku należy wymieniać co 500 godzin pracy.

Silnik w serii 600 Vario podobnie jak w większych ciągnikach Fendt został przystosowany do pracy z niskimi obrotami. Wszystkie najważniejsze komponenty ciągnika, tj. silnik, przekładnia, układ hydrauliczny, układ chłodzenia został zaprojektowana wg zasady „wysoki moment obrotowy, niskie obroty silnika”. Dzięki temu nowy silnik CORE50 osiąga wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika, co pozwala spalać mniej paliwa. Prędkość znamionowa nowej jednostki napędowej wynosi 1900 obr./min, a główny zakres roboczy przypada na 1350-1800 obr./min. Podczas pracy w polu mogliśmy swobodnie pracować z 4 m zawieszanym kultywatorem na głębokość ok. 15 cm z prędkością ok. 10 km/h przy obrotach 1450 – 1600 obr./min. W kabinie było bardzo cicho.

W największym ciągniku 620 Vario maksymalny moment obrotowy wynosi 950 Nm i dostępny jest w zakresie 1200 – 1600 obr./min. Prędkość maksymalna 50 km/h osiągana jest już przy 1250 obr./min. Prędkość 60 km/h nie będzie oferowana w ciągnikach serii 600 Vario.

Opcjonalnie można zamówić wentylator chłodnicy z rewersem obrotów. Kierunkiem obrotów można sterować z kabiny, może on działać w pełni automatycznie.


Układ napędowy VarioDrive

W nowej serii 600 Vario Fendt stosuje układ VarioDrive znany z większych modeli ciągników. Napęd jest jednostopniowy, więc nie trzeba wybierać trybu pracy do pracy w polu lub transporcie. Moc jest cały czas niezależnie rozdzielana na przednią i tylną oś, więc nie trzeba nawet włączać stałego napędu przedniej osi. Przekładnia przez cały czas dokładnie mierzy poślizg każdego z czterech kół i w zależności od potrzeb precyzyjnie rozdziela moc na przednie i tylne koła.

Koncepcja napędu VarioDrive zapewnia duży uciąg, chroni glebę bo eliminuje poślizg i pozwala na dużą zwrotność. Podczas nawrotów przekładnia zwiększa obroty przednich kół, co zwiększa zwrotność ciągnika. Wynik: średnica zawracania we flagowym modelu 620 Vario wynosi 10,2 m przy ogumieniu na przedniej osi 540/65 R30. VarioDrive sprawdza się podczas wszystkich warunków pracy, zarówno podczas ciężkiej uprawy, w transporcie, podczas pracy na użytkach zielonych. Dynamiczne rozdzielanie mocy pomiędzy przednie i tylne koła chroni glebę i darń. Również podczas pracy z ładowaczem czołowym na utwardzonej powierzchni nie pozostają czarne ślady przednich kół.


Uniwersalny do każdej pracy

Jak wspomniałem wcześniej seria ciągników Fendt 600 Vario wyróżnia się niskim stosunkiem mocy do masy (tylko 34,4 kg/KM). Dzięki kompaktowym wymiarom ciągnik jest bardzo zwrotny i wywiera niewielki nacisk na glebę. Dzięki wysokiej DMC ciągnik można swobodnie dociążać obciążnikami do ciężkich prac w polu, a w transporcie atutem ciągnika jest jego niewielka masa. Duża ładowność tj. 5,8 t pozwala swobodnie pracować z zawieszanym agregatem uprawowo-siewnym wypełnionym zbożem i solidnym obciążnikiem zawieszonym na przednim TUZ.

Z tyłu można zamówić maksymalnie pięć dwukierunkowych zaworów hydraulicznych, z przodu dwa zawory i trzy między osiami. Układ hydrauliczny może być zasilany pompą o maksymalnym wydatku nawet 205 l/min. Dostępne są także szczelne gniazda FFC, które zapobiegają kapaniu oleju po wypięciu przewodów hydraulicznych.


Układ regulacji ciśnienia w oponach VarioGrip

Wszystkie ciągniki Fendt 600 Vario można fabrycznie wyposażyć w układ regulacji ciśnienia w oponach VarioGrip. Dzięki niemu można bardzo szybko obniżyć ciśnienie w oponach, wtedy powierzchnia styku opony z glebą zwiększa się, a siła uciągu wzrasta nawet o 8%. To może przełoży ć się na niższe o 8% spalanie co zauważalnie wpływa na wydajność i koszty pracy. Zwiększenie ciśnienia o 1 bar we wszystkich czterech oponach trwa ok. 6 min.

Układ regulacji ciśnienia w oponach dostępny jest ciągnikach z tylną osią kołnierzową, rozsuwaną oraz w ciągnikach do upraw międzyrzędowych Row-Crop. VarioGrip może być montowany także gdy w tylnych są dodatkowe obciążniki.


Duże koła chronią glebę

Dostępne jest szeroka lista konfiguracji ogumienia. Koła na tylnej osi mogą mieć maksymalna średnicę 1,95 m. W modelu 620 Vario na tylnej osi standardowo montowane są opony o rozmiarze 650/65 R42.

Wszystkie ciągniki oferowane są w wersji do upraw międzyrzędowych Row-Crop, co jest bardzo popularne na rynkach Ameryki Północnej, Australii i w Afryce. Ciągniki dostępne są w wersji na pojedynczych lub bliźniaczych kołach do pracy w uprawach rzędowych.

W Europie ze względu na coraz popularniejszą mechaniczna walkę z chwastami w uprawach rzędowych na popularności zyskują ciągniki z tylną osią rozsuwaną. W ciągnikach serii 600 Vario zastosowano nowe piasty kół co pozwala swobodnie pracować z kołami bliźniaczymi w uprawach międzyrzędowych.


W kabinie FendtONE

Do obsługi ciągnika wykorzystuje się system FendtONE. W zależności od potrzeb dostępne są nowe aktualizacje systemu co zwiększa uniwersalność ciągnika. W FendtONE bardzo szybko można aktualizować oprogramowanie np. układu automatycznego prowadzenia i korzystać z nowych opcji prowadzenia ciągnika. Dzięki temu rolnik może cały czas dysponować najnowszym oprogramowaniem i korzystać z najnowszych rozwiązań.

W standardzie FendtONE jest dźwignia wielofunkcyjna, 10 calowy wyświetlacz przed kierownicą, 12 calowy terminal zintegrowany z podłokietnikiem. Dodatkowo dostępny jest drugi wyświetlacz 12 cali wysuwany z dachu po prawej stronie oraz joystick 3L.


Kabina VisoPlus

Ciągniki serii 600 Vario wyposażone są w znaną kabinę VisoPlus. Można ją wyposażyć w układ filtracji powietrza kategorii 4 wg normy UE EN15695. Chroni ona operatora przed pyłem oraz oparami środków ochrony roślin.

Kabina wyróżnia się bardzo dobrą widocznością we wszystkich kierunkach. Panoramiczna przednia szyba daje dobrą widoczność podczas pracy z ładowaczem czołowym. Przednia szyba dostępna jest teraz w wersji z podgrzewaniem. Laminowana przednia szyba skutecznie zapobiega przenoszeniu hałasu do wnętrza kabiny. Wycieraczka przedniej szyby pracuje w zakresie 300 stopni, dostępna jest także wycieraczka boczna z prawej strony. Kamera z przodu i z tyłu ciągnika ułatwiają manewrowanie zwłaszcza w ciasnych przestrzeniach.

W kabinie można zamontować jeden z sześciu foteli. Opcjonalnie dostępny jest fotel firmy Isri z funkcją podgrzewania, wentylacji i masażu. Wszystkie funkcje sterowane są z terminalu FendtONE.


Nowy ładowacz czołowy dla serii 600 Vario

Dzięki panoramicznej szybie nowe ciągniki 600 Vario predysponowane są do pracy z ładowaczem czołowym. W tym zakresie producent oferuje fabrycznie ładowacze Fendt Cargo i Fendt Cargo Profi. Do wyboru są dwie klasy wielkości ładowaczy z modelami 4.85, 5.85 i 5.90. Największy ładowacz dysponuje udźwigiem 34,6 kN, a maksymalna wysokość unoszenia wynosi 4,5 m. W wersji Fendt CargoProfi ładowacz dysponuje funkcją ważenia, która waży ładunek niezależnie od pozycji ładowacza.

Do ładowaczy przystawano nowe multizłącze przewodów hydraulicznych i elektrycznych. Co ważne ładowacz zasilany jest zawsze z niezależnych zaworów hydraulicznych, dlatego rolnik ma do dyspozycji zawsze wszystkie gniazda z tyłu i z przodu ciągnika.

Do obsługi ładowacza Fendt poleca opcjonalny joystick 3L. Na dźwigni można zmieniać także kierunek jazdy, co ułatwia pracę z ładowaczem. Na górze jotsticka jest mała dźwignia obsługiwana kciukiem. Dzięki niej można obsługiwać nawet 3 funkcje  ładowacza jednocześnie.


Bezpieczna praca z przyczepą

Ciągniki serii 600 Vario wyposażone są w funkcję asystenta hamowania. Działa on do prędkości 25 km/h i zwiększa bezpieczeństwo pracy zwłaszcza na nierówny terenie. Poza tym takie rozwiązanie chroni darń co jest bardzo ważne podczas pracy z przyczepami zbierającymi. Czujnik w przekładni cały czas mierzy z jaką siłą przyczepa oddziałuje na ciągnik tzn. z jaką siłą go popycha. Wtedy w zależności od siły układ hamulcowy automatycznie uruchamia hamulce przyczepy.

Ciągniki nowej serii 600 Vario oferowane będą w następujących wersjach wyposażenia: Power, Power Plus, Profi i Profi Plus.

Fendt informuje, że seryjna produkcja ciągników serii 600 Vario ruszy latem 2024 roku. Zamówienia na ciągnik będą przyjmowana od jesieni br. Jednocześnie z serią 600 Vario cały czas produkowane będą ciągniki serii 700 Vario Gen6 i nowa seria Fendt 700 Vario Gen7.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W www.topagrar.pl
r e k l a m a

Kto zarobił na wzroście cen nawozów i gdzie trafia ukraińskie zboże? NIK to sprawdzi

23.10.2022

Na podstawie wniosku KRIR - Najwyższa Izba Kontroli będzie kontrolować polski rynek rolny. NIK ma sprawdzić czy wysokie ceny nawozów mają swoje odzwierciedlenie w kosztach produkcji, czy ktoś zarobił na rolnikach oraz co się dzieje ze zbożem i rzepakiem z Ukrainy, który trafia do Polski.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli uwzględnił wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych i zajmie się dwoma tematami, które w ostatnim czasie mają ogromny wpływ na rynki rolne w Polsce: wysokie ceny nawozów oraz to jak ceny ziarna importowanego z Ukrainy wpływają na ceny zbóż w Polsce. 

Import zboża z Ukrainy wpływa na ceny zboża w Polsce - w jaki sposób?

Wiktor Szmulewicz, prezes samorządu rolniczego w swoim piśmie do szefa NIK zwraca uwagę na spadek cen zbóż w Polsce w ostatnim czasie, co znacznie pogarsza sytuację polskich rolników, ponieważ w tym roku znacznie wzrosły im koszty produkcji zbóż. Izby rolnicze chcą, aby kontrolerzy NIK sprawdzili w jakim stopniu wpływ na to miało otwarcie polskiej i unijnej granicy na ziarno z Ukrainy. 

– Rozumiemy trudną sytuację rolników ukraińskich, ale pomoc dla tych producentów nie może odbywać się kosztem polskich rolników, którzy z powodu niskich cen i braku możliwości sprzedaży zapasów mogą być zagrożeni upadkiem gospodarstw, tym bardziej, że wkrótce będą żniwa – napisał Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.

Obawom szefa samorządu rolniczego wtórują także przedstawiciele Lubelskiej Izby Rolniczej. W ich opinii, to głównie rolnicy z Lubelszczyzny i Podkarpacia w największym stopniu ponoszą konsekwencję napływu zbóż, kukurydzy i rzepaku z Ukrainy. Z tego powodu zarząd LIR chciałby dowiedzieć się jaka jest rzeczywista skala importu ziarna z Ukrainy i ile tego zboża zostaje w Polsce. Lubelscy rolnicy chcą także poznać listę podmiotów gospodarczych importujących te surowce na terytorium Polski. Według przedstawiciele LIR pozwoli, to lepiej zarządzać tym ryzykiem oraz podjąć odpowiednie kroki w przyszłości.

Przedstawiciele Krajowej Rady Izb rolniczych poprosili Mariana Banasia, prezesa NIK, aby ta instytucja zbadała:

  • czy zboże importowane z Ukrainy jest w Polsce tylko tranzytem i trafia ostatecznie do kolejnych państw czy część z tego ziarna zostaje w polskich magazynach? 
  • które zboże w polskich portach jest ładowane w pierwszej kolejności: ukraińskie czy polskie, a jeżeli to ziarno zza wschodniej granicy ma priorytet, to czy przez to polskie zboże nie może być eksportowane ze względu na ograniczone możliwości przeładunkowe?
  • czy ziarno ukraińskie spełnia polskie i unijne wymogi fitosanitarne?
CZYTAJ ARTYKUŁ
r e k l a m a

Czy działka nabyta po ślubie wlicza się do wspólnoty majątkowej małżeńskiej?

21.10.2022

Chciałabym zakupić działkę do majątku odrębnego, a potem przekazać ją synowi z pierwszego małżeństwa. Czy jest to możliwe, skoro mam wspólność majątkową małżeńską od ponad 20 lat? Jakie składniki wchodzą w skład majątku odrębnego małżonków?

Czym jest małżeńska wspólność majątkowa?

Artykuł 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określa, że z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Majątek osobisty każdego z małżonków - czyli jaki?

Z kolei według art. 33 k.r.o., do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in.: przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę (chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił). Należą do niego też te służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków. Majątkiem osobistym są również prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie, oraz przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków. Do majątku osobistego wlicza się ponadto przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Istotne jest źródło finansowania

W skład majątku odrębnego wchodzą także przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przykładowo, gdyby przed wstąpieniem w związek małżeński była Pani właścicielką lokalu, a potem go sprzedała i z tych pieniędzy zakupiła działkę budowlaną, wtedy należy podać te informacje w akcie notarialnym, że pieniądze na zakup działki pochodzą ze sprzedaży lokalu, który był własnością osobistą.

Reasumując: to, czy może Pani nabyć działkę budowlaną do majątku osobistego, zależy głównie od źródła jej finansowania.

dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM
fot. M. Czubak

CZYTAJ ARTYKUŁ

Poddzierżawy - dla kogo? Ilu rolników korzysta?

20.10.2022

Od 2017 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poddzierżawił jedynie 5 tys. ha gruntów W jakich sytuacjach rolnik może liczyć na zgodę KOWR na poddzierżawienie gruntów od dzierżawcy?

Poddzierżawianie gruntów wzbudza w ostatnim czasie wiele emocji. O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiła resort rolnictwa opozycja. - Od początku września biura poselskie są wręcz zasypywane informacjami i pytaniami od małopolskich (ale nie tylko) rolników odnośnie do bulwersującej sprawy poddzierżawy 141 ha gruntów rolnych we wsi Kępie pod Miechowem w Małopolsce przez rodzinę (brata) Norberta Kaczmarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Oburzenie rolników wzbudza zarówno opisany przez portal WP.pl tryb przystąpienia do umowy poddzierżawy członków rodziny wiceministra, jej podpisanie (zatwierdzenie wniosku przez samego ówczesnego dyrektora generalnego KOWR), wysokość czynszu dzierżawnego poddzierżawy, a w szczególności fakt, że powierzchnia całkowita poddzierżawionych nieruchomości dla jednego użytkownika (rolnikowi niespokrewnionemu z dotychczasowym dzierżawcą, prowadzącemu gospodarstwo na odległość, spoza danej gminy/gmin graniczących – nieposiadającemu gruntów rolnych w gminie, gdzie znajduje się nieruchomość, lub w gminie sąsiedniej, o powierzchni powyżej 100 ha) to aż 141 ha – napisała w interpelacji Dorota Niedziela oraz Kazimierz Plocke z Platformy Obywatelskiej, którzy zadali szereg pytań dotyczących praktyki związanej z poddzierżawianiem gruntów.

CZYTAJ ARTYKUŁ

Przeczytaj także

Ciągniki

Kubota Demo Tour 2023

Kubota zorganizowała pokazy Demo Tour w pięciu różnych lokalizacjach, gdzie odwiedzający mogli zobaczyć w akcji i przetestować najnowsze maszyny i ciągniki Kuboty.

czytaj więcej
Ciągniki

Zetor Proxima CL100: ciągnik do wszystkiego [Rolnicy oceniają]

Najlepiej sprzedającym się w ubiegłym roku modelem Zetora była Proxima CL100. To ciągnik z prostym wyposażeniem, dlatego jego cena jest korzystna. Jak pracę Zetorem Proxima oceniają rolnicy?

czytaj więcej
Ciągniki

Zetor Proxima CL100: tani, komfortowy ciągnik [Rolnicy oceniają]

Zetor cały czas ma sporo do powiedzenia na naszym rynku. Najlepiej sprzedającym się w ub.r. modelem była Proxima CL100. To ciągnik z prostym wyposażeniem, dlatego jego cena jest korzystna.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)