Rozwój usług cyfrowych dla rolników rozpoczął się w kwietniu zeszłego roku na mocy porozumienia zawartego między MRiRW a Kancelarią Premiera.
Ambitna lista e-usług
Celem tego przedsięwzięcia jest budowa wybranych e-usług i umieszczenie ich na osobnej podstronie na portalu gov.pl w ramach tzw. okienka dla rolnika.
– Budowa usług cyfrowych jest procesem złożonym, który wymaga przebudowy i dostosowania systemów informatycznych w poszczególnych jednostkach, dlatego w ramach okienka dla rolnika na chwilę obecną zostało wybranych kilka usług, które chcemy wdrożyć w najbliższym czasie – zapewniał w Sejmie wiceminister rolnictwa Lech Kołakowski.
Z informacji MRiRW wynika, że zastąpienie formy papierowej na formę elektroniczną będzie dotyczyć następujących wniosków:
- zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego,
- rolniczego handlu detalicznego,
- zgłaszania do KRUS umów dzierżawy,
- wypłaty zawieszonej części emerytury,
- renty,
- zgłaszania umów cywilnoprawnych,
- dopłaty do materiału siewnego,
- oceny polowej materiału siewnego oraz materiału szkółkarskiego,
- wpisu do rejestru podmiotów nadzorowanych,
- systemu obsługi producentów ekologicznych.
– Okienko dla rolnika ma być skoncentrowanym źródłem wiedzy i miejscem załatwiania przez rolnika różnych spraw. Chcemy, aby w jednym miejscu, za pomocą jednego loginu i jednego hasła – np. logując się przez profil zaufany – mieszkaniec obszarów wiejskich mógł w prosty sposób załatwiać wiele spraw dotyczących rolnictwa. Dzięki integracji różnych systemów i baz danych poszczególnych instytucji rolnik nie będzie musiał podawać wielu informacji. Informacje potrzebne do wypełnienia wniosku, który rolnik będzie miał zamiar złożyć, będą pozyskiwane automatycznie. To pozwoli ograniczyć do niezbędnego minimum ilość wykonywanych czynności oraz zaoszczędzić czas na załatwianie konkretnej sprawy – tłumaczył posłom wiceminister Kołakowski.