Największe organizacje hodowców napisały list otwarty do wicepremiera i ministra rolnictwa Henryka Kowalczyka, w którym wyraziły obawy dotyczące polityki promocji UE dla produktów rolnych w 2023 r.
„Jako przedstawiciele organizacji rolniczych działających jako inicjatywa #HodowcyRazem oraz w świetle nadchodzącego posiedzenia sekcji promocji Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych (Komitet COM), które odbędzie się 15 czerwca 2022 r., chcielibyśmy wyrazić nasze obawy dotyczące rocznego programu prac 2023 polityki promocji UE dla produktów rolnych” czytamy w liście otwartym.
Dyskryminujące praktyki Komisji Europejskiej
#HodowcyRazem zauważyli, że po opublikowaniu strategii „Od pola do stołu”, Komisja Europejska podjęła decyzję, aby dokonać przeglądu polityki promocji UE dla produktów rolnych. Ale Bruksela nie czekając na zakończenie przeglądu rozpoczęła daleko idące zmiany w rocznych programach polityki promocji.
Przede wszystkim Komisja w nieproporcjonalnym stopniu zwiększyła część budżetu przeznaczoną na promocję produktów ekologicznych, jednocześnie zmniejszając część przyznaną innym produktom, takim jak oznaczenia geograficzne oraz pozostawiając niski budżet na inne zrównoważone praktyki rolne. Co ważniejsze, z uwagi na naciski ze strony DG SANTE oraz wiceprzewodniczącego wykonawczego Fransa Timmermansa, rozpoczęto dyskryminowanie produktów, takie jak czerwone i przetworzone mięso oraz wino.