Po ogłoszeniu dopłat do nawozów pojawiło się wiele pytań dotyczących wymagań związanych z dowodami zakupu. Po pierwsze nie wszyscy rolnicy są VAT-owcami, ale także ryczałtowcami, a druga sprawa – rolnik może nie mieć ani jednego ani drugiego dokumentu – i co wtedy?
O szczegółach dotyczących wymagań i zasad składania wniosków pisaliśmy w weekend TUTAJ
Dotacja będzie przeznaczona na dofinansowanie zakupu nawozów mineralnych, innych niż wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez, w okresie od 1 września 2021 r. do 15 maja 2022 r. W rozporządzeniu napisano także, że do wniosku producent rolny będzie obowiązany dołączyć faktury lub ich duplikaty lub imienne dokumenty księgowe (np. paragon imienny zawierający NIP) o równoznacznej wartości dowodowej dokumentujące zakup nawozów mineralnych.
- Będzie to różnica w cenie, razy ilość w tonach zakupionych nawozów. Pojawił się problem, że rolnicy będą musieli mieć faktury, żeby porównać te ceny sprzed roku, żeby udowodnić stratę - mówił Kowalczyk. Jednak resort przewidział taką sytuację, że rolnik może nie mieć starych faktur, więc przyjął dwa warianty.
- Albo rolnik będzie pokazywał faktury sprzed roku po to żeby porównać, o ile zdrożał nawóz obecnie i to będzie ta różnica ceny udowodniona fakturami przez rolnika. Ale jeśli rolnik nie ma faktur sprzed roku, bo ich nie trzymał z jakiegoś powodu, to wtedy w biuletynie informacji publicznej będzie oficjalna informacja podpisana przez ministra rolnictwa o średnich cenach nawozów właśnie sprzed roku. Czyli cenę zakupionych tegorocznych nawozów będziemy porównywać do średniej ceny sprzed roku umieszczonej w biuletynie – mówił Kowalczyk.